+ Meer informatie

Helft klachten sociale dienst blijkt terecht

1 minuut leestijd

ROTTERDAM — Bijna de helft van de klachten die bij de gemeentelijke sociale dienst in Rotterdam worden ingediend blijkt terecht te zijn. Het totaal aantal klagers is echter gering: in de tweede helft van 1980 namelijk 251 op een totaal van 51.704 cliënten, aldus heeft de GSD in Rotterdam woensdag bekend gemaakt.

Van die klachten bleken er, na onderzoek, 111 terecht te zijn. Van 118 mensen werd de klacht door de GSD onterecht bevonden en in 22 gevallen kon dat niet worden uitgemaakt. In deze gevallen kreeg de cliënt het voordeel van de twijfel, aldus de GSD.

Het aantal klagers is gering toegenomen ten opzichte van het eerste halfjaar van 1980. Toen dienden 209 mensen een klacht in bij de GSD (op een totaal van 48.468 mensen), waarvan er na onderzoek 110 terecht werden bevonden.

Volgens de GSD had een groot aantal onterechte klachten betrekking op de hoogte van de uitkering. Dat komt, volgens de GSD, omdat de mensen toch steeds meer moeite hebben om rond te komen met hun uitkering en denken dat de GSD deze te laag heeft berekend.

De klachten hadden verder betrekking op de afhandelingsduur van aanvragen en brieven, onjuiste inhoudingen, onjuistheden in de afhandeling van de aanvraag, het uitblijven van verrekeningen en de afhandelingsduur van bezwaarschriften. De Rotterdamse GSD zal doorgaan met de behandeling van klachten en de publikatie van halfjaarlijkse overzichten daarvan.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.