De ware onderdanigheid
Gij vrouwen, weest aan uw eigen mannen onderdanig (Efeze 5:22).
De plaats vari de vrouw is verbonden met het begrip 'onderdanigheid'. We hebben gezien dat dit te maken heeft met de orde van de schepping. Adam is eerst gemaakt, daarna Eva zijn vrouw. We hebben ten tweede gezien, dat het begrip onderdanigheid te maken heeft met rangorde. Zoals Christus het hoofd van de gemeente is, zo is de man het hoofd van de vrouw. Tenslotte hebben we het sterkste argument voor de onderdanigheid van de christenvrouw gezien, namelijk het erkennen van het koningsschap en het leiderschap van Christus over Zijn gemeente. Het onderdanig zijn aan haar man is een deel van het christen-zijn van de vrouw.
Sleutelwoord
Onderdanigheid is het sleutelwoord voor de verhoudingen in de christelijke gemeente. Het uitgangspunt van het apostolisch spreken over de verhoudingen tussen man en vrouw, ouders en kinderen, dienstknechten en heren is: lkander onderdanig zijnde is de vreze Gods (Efeze 5:21). Zo moeten de verhoudingen zijn in de gemeente des Heeren. God heeft orde in Zijn schepping aangebracht. Het gaat de apostel er om dat de christen dit gezag zal erkennen. Niet gedwongen, maar in de vreze Gods. Erkenning van gezag hoort dus bij de vreze Gods, bij het dienen van de Heere. Het probleem van onze tijd is het niet willen aanvaarden van gezag. Dat breekt de goede sfeer in huwelijken, gezinnen, scholen, bedrijven, regeringen en leger. Het is een probleem met twee zijden. Het gaat niet alleen over het niet erkennen van gezag, maar ook over het niet juist uitoefenen van gezag. Het één lokt het andere uit. Daarom zijn dit juist de twee zaken, die de apostel aan de orde stelt. Hij wil dat het gezag wordt erkend en op de juiste wijze wordt uitgeoefend.
Kruistocht
De apostel heeft het eerst over de personen, die gezag moeten erkennen. Hij spreekt over vrouwen, kinderen en diensknechten. Het woord dat bij de vrouw hoort is 'onderdanigheid'. Kinderen en dienstknechten moeten gehoorzamen, maar vrouwen moeten onderdanig zijn. Het is een woord waar de wereld op spuwt. Alles komt in verzet tegen de onderdanigheid van de vrouw. We hoeven slechts te denken aan de kruistocht, die Ayaan Hirsi Ali is begonnen tegen de onderworpenheid van de vrouw aan de man in de islam. Nu heeft dit wel te maken met een verkeerd uitoefenen van het gezag door de man. Onderdanigheid is echter geen onderdrukking of slavernij. Wat is de onderdanigheid waarover de apostel spreekt dan wel? Allereerst moeten we zeggen, dat 'onderdanigheid' toch wel het woord is dat de apostelen steeds voor de houding van de vrouw gebruikt (Kolossenzen 3:18; 1 Petrus 3:1; 1 Korinthe 7:1 3). Het wordt doorgevoerd tot in de kleding, de haardracht en de samenkomst van de gemeente, waar de vrouw de catheder niet mag beklimmen (1 Timotheüs 2:12).
Het is van belang het begrip 'onderdanigheid' goed te verstaan. De onderdanigheid en de gehoorzaamheid die van de vrouw geëist wordt, is niet hetzelfde als de onderdanigheid en de gehoorzaamheid, die van kinderen wordt geëist ten opzichte van de ouders. De gezagsverhouding tussen man en vrouw is anders dan de gezagsverhouding tussen ouders en kinderen. De vrouw is de gelijke van de man. De christenvrouw is mede-erfgenaam van de genade des levens (1 Petrus 3:7). Zij mag dus niet als een onmondig kind behandeld worden. Zij mag haar eigen gedachten en mening hebben. Zij hoeft haar uniekheid en persoonlijkheid niet af te leggen. Zij hoeft haar ogen niet te sluiten voor de fouten en zonden van haar man en is niet verplicht hem in het kwade onderdanig te zijn. Haar onderdanigheid bestaat in het 'hulp-zijn' tegenover hem.
Gods bedoeling
Dit hebben we eigenlijk al duidelijk gemaakt. Zij moet de plaats weten die God haar gegeven heeft. Zij mag niet over haar man heersen. Zij moet zijn leiderschap aanvaarden. Zij moet dit leiderschap in het gezin en daarbuiten ondersteunen. Zij moet de man in alle goede dingen gehoorzamen en hem helpen zijn goddelijke opdracht uit te voeren (1 Petrus 3:6). De christenvouw zal zich niet aan het woord onderdanigheid stoten. Zij ziet haar voornaamste taak in Gods bedoeling met haar schepping, namelijk een hulp te zijn tegenover haar man.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van vrijdag 4 februari 2005
Daniel | 32 Pagina's