Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Namen met een boodschap (1)

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Namen met een boodschap (1)

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

En hij noemde zijn naam Noach, zeggende: Deze zal ons troosten over ons werk en over de smart onzer handen, vanwege het aardrijk, dat de HEERE vervloekt heeft. Genesis 5:29

Als een vader en een moeder een kindje verwachten, denken ze na over de naam die ze het zullen geven. Misschien de naam van opa of oma, van een familielid of bekende. Ze noemen hun kindje naar deze mensen omdat ze van hen houden. Soms geven ouders hun kindje een naam uit de Bijbel. Daarmee zeggen ze: we hopen dat die persoon een voorbeeld zal zijn voor ons kind. Het kan ook zijn dat die naam een betekenis heeft, een boodschap die ze aan hun kind mee willen geven.

In de tijd van de Bijbel hadden de meeste namen een betekenis. Soms wilden de vader en moeder daarmee iets zeggen over Wie de Heere is. Die namen hebben voor ons ook een boodschap. Daarom leggen we in het komende jaar in ‘Pak je Bijbel’ iedere keer een bijbelse naam uit. We beginnen met Noach.

De vader van Noach heette Lamech. Lees het maar in vers 28. Hoe zijn moeder heette, weten we niet. Alleen de vaders worden hier genoemd. Als je verder terug kijkt, zie je nog meer bekende namen. Methusalach (Methusalem) die het langste geleefd heeft van alle mensen. En Henoch, de grootvader van Lamech, de man die wandelde met God en door de Heere is opgenomen in de hemel. Lamech had een vader en grootvader die de Heere vreesden. Dat was bijzonder, want er leefden veel goddeloze mensen op de aarde. Lamech had daar veel verdriet over. Hij wist wel hoe dat kwam: door de zondeval. Daardoor was er zonde, verdriet en ziekte. Als Lamech 182 jaar is, krijgen hij en zijn vrouw een kindje. In die tijd werden de mensen veel ouder dan nu. Ze geven hun zoon de naam ‘Noach’, dat betekent: rust. Lamech zegt: Deze zal ons troosten. Hij mag geloven dat God zijn zoon zal gebruiken voor iets bijzonders. De aarde is nu vol onrust en goddeloosheid. Maar met de geboorte van Noach komt er hoop. Niet omdat Noach zelf zo’n bijzonder kind is. Maar omdat God getrouw is.

Lamech heeft zijn zoon een goede naam gegeven. Met Noach heeft God een nieuw begin gemaakt. Noach luisterde, door genade, naar de Heere. Hij bouwde de ark en is door de Heere gespaard met zijn gezin. Na de zondvloed was er weer rust op de aarde. Dat was wel een veroordeling voor alle mensen die niet naar de Heere wilden luisteren. Zij waren omgekomen.

Na Noach was het niet gedaan met de zonde. Noach kon de wereld niet van de zonde verlossen. Hij bracht rust, maar voor een klein poosje. Later is er een Iemand gekomen Die echte rust bracht: de Heere Jezus. Hij sprak: Komt herwaarts tot Mij, allen die vermoeid en belast zijt, en Ik zal u rust geven, (Matthéüs 11:28). Ben je moe of verdrietig van de zonde? Hij geeft eeuwige rust!


Vraag:
Zijn er dingen waar jij onrustig van bent?
Hoe kan de Heere jou rust geven?

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 23 januari 2009

Daniel | 36 Pagina's

Namen met een boodschap (1)

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 23 januari 2009

Daniel | 36 Pagina's