Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Leer en Leven

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Leer en Leven

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

(15.)

I. Het Woord Gods. (n)

Op onderscheiden wijze heeft de Heere door Zijn Geest het verstand en gemoed der Bijbelschrijvers verlicht, zowel door verheldering van reeds aanwezige voorstel-lingen als door openbaring van nieuwe zaken, die hun van te voren geheel onbekend waren.

Zo werden hun dus de zaken tc binnen gebracht, maar niet minder de woorden. Want het is niet zó, dat God alleen de zaken, waarover Zijn knechten schrijven moesten in hun hart gaf en het verder aan hun goeddunken overliet om in hun eigen schrijftaal hiervoor de beste uitdrukkingswijze te zoeken, in geen geval! Zulk een zakelijke inspiratie stellen de Ethischcn, die beweren, dat God alleen de zaken in het hart gegeven heeft en dat er in de Bijbel woorden staan van mensen, engelen en satan, terwijl maar een klein gedeelte door God Zelf gesproken is. Dit is echter een leugen, want God deelt mede, wat anderen gezegd hebben en Hij heeft woord voor woord ingegeven en tc boek gesteld.

De Heere verhelderde het verstand der Bijbelschrijvers zodanig en werkte zo in op hun zielsgesteldheid, dat ze de gepaste woorden en de meest geëigende uitdrukkingvoor hetgeen ze dachten, konden vinden en aldus Gods bedoeling er door konden vertolken.

Woord en gedachte laten zich immers niet van elkander scheiden. De woorden zijn het kleed, waarin de gedachte zich hult. Zo heeft de Heilige Geest ervoor zorg gedragen, dat de gedachten en zaken, die Hij openbaarde, haar juiste inkleding verkregen in Gods Woord. Wie niet onvoorwaardelijk vasthoudt aan deze woordelijke inspiratie, zodat de Heilige Schrift van woord tot woord van God ingegeven is, heeft geen Bijbel meer; hij heeft Gods Woord verworpen.

Die woordelijke ingeving kwam echter op verschillende wijzen tot uitdrukking. Als een Profeet zijn verheven Godsspraken moest neerschrijven, gebeurde dit op een andere wijze dan wanneer de dichter een psalm moest vervaardigen. De geschiedschrijver gebruikte weer andere bewoordingen dan de Apostel, die de verborgenheden van de leer der zaligheid beschreef. Ieder Schriftgedeelte had in verband met zijn karakter een eigen uitdrukkingswijze nodig. En daarvoor zorgde de Heere Zelf.

Door de ingeving werd het eigen onderzoek en nadenken der heilige schrijvers natuurlijk niet weggecijferd; ze schreven waarlijk niet gedachteloos. Ook behielden en gebruikten zij een ieder zijn eigenaardige zegswijze. De eigenaardigheden, een ieder mens eigen, werden door het werk der verlichting door de Heilige Geest niet terzijde gesteld. Deze bijzondere karaktereigenschappen gebruikte Hij juist voor Zijn doel en sprak alzo „in menigerlei talen."

We mogen dus de persoonlijkheid, het kenmerkende van de Bijbelschrijvers niet ontkennen, maar even zeker moeten we vasthouden aan de verlichtende werkingvan Gods Geest, waardoor ook die eigenaardige uitdrukkingswijze der schrijvers gewild en gewerkt blijkt te zijn door de Goddelijke Auteur.

Ook hier geldt wat Paulus van de geestelijke gaven zegt: Doch deze dingen alle werkt één en dezelfde Geest, delende aan een iegelijk in het bijzonder, gelijkerwijs Hij wil." (1 Cor. 12 : 11.)

Hoewel de ingeving woordelijk was, is zij toch niet mechanisch op te vatten, d.w.z. niet zo op te vatten, alsof de heilige schrijvers slechts lijdelijke instrumenten des Geestes zijn geweest, gelijk een pen dat is in de hand van een schrijver. De ingeving was organisch; zij was een ingeving die niet wegnam, dat deze heilige schrijvers schreven als uit hun eigen geest en naar hun eigenaardige gaven, evenals wij doen als wij schrijven. Daarom is er zoveel verschil op te merken in taal en stijl en wijze van voorstellen bij de verschillende schrijvers, iets dat anders niet mogelijk zou zijn. Begrijpen kunnen we zulk een inspiratie niet; wij kunnen haar slechts bewonderen.

De volgende maal bij leven en welzijn hopen we te letten op de besturing Gods bij de ingeving dei-Heilige Schrift.

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 14 juli 1950

Daniel | 12 Pagina's

Leer en Leven

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 14 juli 1950

Daniel | 12 Pagina's