+ Meer informatie

Martinair vaart wel bij gat in de markt

PRIJS VAN UITGIFTE F 102,50 PER AANDEEL VAN NOMINALE WAARDE F10,- SLUITINGSDATUM 14 MEI 1991,15.00 UUR. Chartermaatschappij lijdt geen verlies door Golfcrisis

3 minuten leestijd

SCHIPHOL - Tot 2 augustus vorig jaar liep alles op rolletjes bij Martinair. Het zou een van de beste jaren worden uit de geschiedenis van de chartermaatschappij. Er werd voor 1990 een winst van ƒ 44,5 miljoen verwacht. De inval van Irak in Koeweit deed de directie in één klap met beide benen op de grond belanden.

Het zag er somber uit. Als er niets gedaan werd, zou met een winst van ƒ 15,4 miljoen gulden genoegen moeten worden genomen. Gisteren kon directeur J. M. Schroder melden dat de exploitatiewinst op ƒ29,8 miljoen (in 1989 ƒ38,1 miljoen) is uitgekomen. Dank zij de verkoop van een DC-9 kon nog een boekwinst van ƒ 6 miljoen aan het winstsaldo worden toegevoegd, zodat de totale winst op ƒ 35,8 miljoen uitkomt.

Ombouwen

Niet zonder trots vertelde Schroder hoe het komt dat zijn maatschappij als een van de weinige luchtvaartmaatschappijen zonder verlies uit de Golfcrisis te voorschijn is gekomen. Martinair sprong in het gat dat op de vrachtmarkt viel doordat de Amerikaanse vrachtvliegmaatschappijen bij het transport van militairen en goederen richting Golf werden ingezet. De chartermaatschappij bouwde „tijdig" -zo beklemtoonde Schroder- de vliegtuigen die voor het vervoer van passagiers werden gebruikt om tot vrachtvliegtuigen.

Het wegvallen van de Amerikanen kwam Martinair goed uit. De concurrentie werd minder en het aanbod van vervoerscapaciteit schaars. De omzet die de chartermaatschappij in de laatste maanden van 1990 uit de vracht haalde, woog ruimschoots op tegen het wegvallen van het passagiersvervoer en de hoge brandstofprijzen en dollar. landse landmacht die in Irak de Koerdische vluchtelingen gaan beschermen.

De effecten van de Golfoorlog werken dan ook door in de cijfers over het eerste kwartaal van dit jaar. Het vrachtvervoer zorgde, in tegenstelling tot vorig jaar, voor de hoogste omzet. De opbrengst bedroeg ƒ 95 miljoen, tegenover ƒ 63,5 miljoen vorig jaar. Voor het passagiersvervoer noteerde Martinair een omzet van ƒ 64,8 miljoen in de eerste drie maanden van 1991, tegenover ƒ 73,6 miljoen vorig jaar.

Passagiers

Voor dit jaar verwacht Martinair een hogere winst dan vorig jaar. Volgens Schroder is er bij het passagiersvervoer sprake van een inhaalvraag. De boekingen voor de traditionele vakantiemaanden en met name september en oktober stromen binnen. Uit de boekingen blijkt dat de Nederlander steeds verder weg op vakantie gaat. Voor de intercontinentale vluchten naar de Verenigde Staten, het Caraïbisch gebied en Thailand hebben nu al 27.000 passagiers meer geboekt dan vorig jaar.

De groei van het vervoer naar de verweg-bestemmingen compenseert de stabilisatie van de groei in Europa. Voor dit jaar hebben de reisorganisaties 376.000 stoelen ingekocht bij Martinair, voor 346.000 daarvan was er per 1 april geboekt. Een grote groei in het Europese vakantievervoer verwacht Schroder ook niet meer. „De rek is eruit".

Uit

Turkije en Tunesië zijn deze zomer absoluut 'uit'. De boekingen voor deze bestemmingen liggen bij alle Nederlandse luchtvaartmaatschappijen respectievelijk 45 en 55 procent lager dan vorig jaar. Ook Griekenland en Spanje zijn minder populair. Voor de bestemmingen daar zijn tot nu toe respectievelijk 15 en 10 procent minder boekingen genoteerd. De enige landen die garen lijken te spinnen bij de veranderde smaak van de vakantieganger zijn Portugal en de Canarische eilanden. De boekingen liggen 17 en 12 procent hoger dan vorig jaar.

Vakantiegangers richting Zuiden moeten wel rekening houden met urenlange vertragingen als gevolg van de verouderde luchtverkeersleiding in Zuid-Europa, zo zei Schroder alvast maar. „Je kunt de mensen beter van tevoren waarschuwen, dat scheelt honderden brieven met klachten".

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.