Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Een wereldwijd getuigenis

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Een wereldwijd getuigenis

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Waar ligt de oorsprong van de wereldwijde verspreiding van het christendom? En wat is de drijvende kracht daarachter? De oorsprong daarvan ligt in niets minder dan de opdracht van de Opgestane Christus Zelf en de stuwende kracht daarachter is de Heilige Geest, Die Hij Zelf op het eerste Pinksterfeest op Zijn discipelen heeft uitgestort.

In" zijn eerste boek Jieeft Lukas voor Theofilus, een hooggeplaatste' Römein', een nauwkeurige beschrijving van de feiten met betrekking tot het werk van de Heere Jezus op aarde tot op de hemelvaart gegeven. In zijn tweede boek beschrijft hij even nauwgezet de gang van het Evangelie van Jeruzalem naar Rome. Vlak voor Zijn hemelvaart kondigt de Heere Jezus de uitstorting van de Heilige Geest aan en geeft Zijn discipelen de grote opdracht: Maar gij zult ontvangen de kracht des Heiligen Geestes, Die over u komen zal; en gij zult Mijn getuigen zijn, zo te Jeruzalem als in geheel Judea en Samaria en tot aan het uiterste der aarde' (Hand. 1:8). In het begin is het vooral de apostel Petrus die leiding geeft aan de eerste christelijke gemeente. Samen met de apostel Johannes staat hij meermalen voor het Sanhedrin, dat zich met alle geweld keert tegen de eerste christelijke gemeente. Petrus wordt gevangen gezet, maar wonderlijk door een engel bevrijd. Het leven van de eerste christelijke gemeente wordt in die tijd steeds meer georganiseerd. Zo worden er om de apostelen bij hun vele werk in de verkondiging van het Evangelie te ontlasten zeven diakenen in de gemeente gekozen, aan wie de zorg voor de armen wordt toevertrouwd. Stefanus, een van deze diakenen, een man vol van geloof en de Heilige Geest, wordt voor het Sanhedrin gedaagd. Wanneer hij het Sanhedrin in een lange redevoering vanuit het Oude Testament vermaant vanwege hun ongeloof en hardnekkigheid, komt het tot een uitbarsting van haat en wordt hij gestenigd.

Saulus is daarbij aanwezig en stemt daarmee in. Deze man heeft ook het vaste voornemen de vervolging van de gemeente zelf ter hand te nemen. Maar op weg daarheen verschijnt de opgestane Heere hem en brengt hem als een ootmoedige zondaar aan Zijn voeten en roept hem tot het apostelschap. In het tweede deel van het boek Handelingen tekent Lukas hoe juist door de dienst van deze apostel het Evangelie door middel van verschillende zendingsreizen in Azië en Europa komt en hoe deze Paulus het Evangelie uiteindelijk ook als een gevangene te Rome verkondigt. Overal ter wereld vergadert de Heere Jezus door de prediking van Zijn Woord en onder de bediening van de Heilige Geest Zijn gemeente ten eeuwigen leven verkoren. Het behaagt de Heere dat door de dienst van mensen te doen die Hij daartoe heeft geroepen en afgezonderd. Veelzeggend is het woord waarmee het boek Handelingen eindigt: onverhinderd'. Want de prediking van dit Evangelie is een enorme, stuwende kracht. De grote opdracht die de Heere Jezus voor Zijn hemelvaart heeft gegeven is nog niet af. Nog moeten er zondaren toegebracht wordt tot die gemeente die eenmaal zeker zal zalig worden. 'Gord, gord, o Held, Uw zwaard aan Uwe zijde, Uw blinkend zwaard, zo scherp gewet ten strijde, vertoon Uw glans, vertoon Uw majesteit, rijd zegerijk in Uwe heerlijkheid, op 't zuiv're woord der waarheid; rijd voorspoedig' (Ps. 45:2, berijmd).

Informatie

Schrijver: ijd: dres: hema: ukas, de arts en medereiziger van Paulus. In de zogenaamde 'wij-gedeelten'(Hand. 16:10-17; 20:5-21:18; 27:1-28:16) reist hij mee in het gezelschap van Paulus. Tussen 60 en 70 n. Chr. Als vervolg op het Evangelie naar de beschrijving van Lukas. Theofilus. Waarschijnlijk een Romeins ambtenaar. Het getuigenis van de Opgestane Christus

Inhoud

1:1-3 Inleiding 1:4-26 Ontstaan van de gemeente in Jeruzalem 2:1-7:60 Pinksteren en het getuigenis van de apostelen in Jeruzalem 8:1-12:25 Het getuigenis van de apostelen in Judea, Samaria en andere streken in Palestina 1 3:1-28:31 Het getuigenis van de apostel Paulus tot in Rome 13:1-15:41 De eerste reis en het apostelconvent 16:1-18:23 De tweede reis 18:24-20:6 De derde reis 20:7-23:35 Reis naar en verblijf in Jeruzalem 24:1-26:32 Verblijf in Caesarea 27:1-28:31 Reis naar en verblijf in Rome

Kerntekst Handelingen 4:12

En de zaligheid is in geen ander; want er is ook onder de hemel geen andere Naam, die onder de mensen gegeven is, door Welken wij moeten zalig worden.

Leeswijzer

De gave van de Heilige Geest In Jeruzalem, 2:4; in Samaria, 8:17; in Caesarea, 10:44; in Efeze, 19:6. Genezingen en dodenopwekkingen 3:1-10; 5:12-16; 9:32-43; 14:8-19; 20:7-12; 28:3-9 Het leven van eerste gemeente 2:42-47; 4:32-37; 5:1-11; 6:1-7 Vervolging 4; 5:17-42; 6:8-60; 8:1-3; 9:1-2 e.a. Redevoeringen van Petrus !:15-22; 2: 4-40; 3:12-26; 4:8-12; 10:34-43; 11:5-17; 15:7-11 Redevoeringen van Paulus 13:16-41; 17:22-31; 20:18-35; 22:1-21; 23:1-6; 24:10-21; 26; 28:17-20

Verwijzing naar het Oude Testament

De apostelen en de eerste christelijke gemeente leven dichtbij het Oude Testament. Voortdurend halen de apostelen het Oude Testament aan in hun redevoeringen, 1:16, 20; 2:17-21 e.a. Stefanus vertelt in zijn redevoering voor de leden van het Sanhedrin de bijbelse geschiedenis vanaf de roeping van Abram, 7. Ook Paulus bewijst uit het Oude Testament dat Jezus de Christus is, 13:13-41, 17:2-3.

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 27 april 2007

Daniel | 36 Pagina's

Een wereldwijd getuigenis

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 27 april 2007

Daniel | 36 Pagina's