Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Jongeren op zoek naar een zinvolle zaterdagavond

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Jongeren op zoek naar een zinvolle zaterdagavond

„Als je ouder dan 21 bent, voel je je niet meer zo thuis op de jeugdvereniging”

18 minuten leestijd Arcering uitzetten

De zaterdagavondbesteding van reformatorische jongeren staat in het brandpunt van de belangstelling. De 'Gezinsgids' en 'Terdege' wijdden cr artikelen aan en tijdens de 'Terdege '-bijeenkomsten op de Wegwijsbeurs zat/stond de zaal bomvol. Blijkbaar leeft dit onderwerp onder jongeren, die juist op zaterdagavond gelegenheid zoeken om leeftijdgenoten te ontmoeten. Dit leidde begin jaren tachtig tot het ontstaan van dc RD-cafés, waarvan Echtcld de eerste was. Niet iedereen was erg te spreken over deze avonden. Gewezen werd op de weinig zinvolle invulling ervan, het soms overvloedige gebruik van alkohol en op dc ordeverstoringen die zich hier en daar voordeden. Anderen uitten dc vrees dat door de RD-cafés de overstap naar 'gewone' cafés steeds makkelijker wordt. Er werd op gewezen dat de zaterdagavond de voorbereiding op de zondag behoort te zijn.

Dit leidde tot een nieuw fenomeen: de bezinningsavonden. die hoofdzakelijk bezocht worden door jongeren tussen dc 20 en de 30 jaar. De Kerkerfavondcn. die in september 1987 in Elspeet door ds. D. J. Budding werden opgezet voor de jeugd uit zijn eigen gemeente en de nabije omgeving, groeiden spontaan uit tot bijeenkomsten voor wat oudere jeugd uit een veel wijdere omgeving. Zelfs uit Benthuizen. Rijswijk. Zaandam. Gicssenburg en Brakel komen jongeren elke maand naar het Kerkerf. Inmiddels bezoeken ruim 700 jongeren de bijeenkomsten, die onder vera n t woord e 1 i j kh ei d s t a a n van de hervormde kerkeraad. Twee bezoekers uit Nieuwerkerk aan den IJssel. Erwin Schipper en Jaco de Jong. startten in november 1991 met bijeenkomsten in Rotterdam. Inmiddels herbergt de Stichting Reformatorische Bezinningsavonden (SRB) elke maand in de Guido de Brés 600 a 650 jongelui. Ook in Nederhemert en H.E Ambacht gingen vervolgens bezinningsavonden van start. Blijkbaar voelen veel jongeren van 20 jaar en ouder zich niet meer zo thuis op verenigingen en distriktsbijeenkomsten die hoofdzakelijk bezocht worden door jongeren van 15 tot 21 jaar. De gcdachtenvorming over dit nieuwe verschijnsel met al zijn voors en tegens is nog volop in ontwikkeling. Ook binnen de Jeugdbond wordt, mede op verzoek van de deputaten, intensief beraadslaagd over deze ontwikkeling. Pasklare oplossingen zijn niet direkt voorhanden. Vorige weck vond onder leiding van jeugdwerkadviseur J. J. de Jong een di.sku.s.sie plaals lussen vijf "jongere jongeren', twee 'oudere jongeren' en jeugdwerkadviseur E. van Heil. Even voorstellen:

John Blonk (18) en Annemarie van der Veer (21) zijn lid van de jeugdvereniging in Dirksiand, die nog niet zo lang geleden dc verenigingsavonden verplaatste van de vrijdag naar dc zaterdag. Gerditie Boogaard (16) bezoekt de bloeiende jeugdvereniging van Boskoop, die op vrijdagavond vergadert en op zaterdagavonden vaak samen op pad gaal. Jan-Willcm Weijers (18) uit Rotterdam-Centrum en zijn vriendin Erna Houweling (18) uit Krimpen aan den IJssel bezoeken zowel de jeugdvereniging in hun eigen gemeente als die in eikaars woonplaats.

Sybe van der Blonk (28) bezocht jarenlang de jeugdvereniging in zijn woonplaats Nunspeet en is sinds vorig jaar een van de drie voorzitters van deze vereniging. Rens Vogelaar (25) was bestuurslid van dc +16verenigingen in Benthuizen en St. C'atharines (Canada) en dc - 16-vcreniging in

Benthuizen. Momenteel is hij als kommissielid betrokken bij de Kerkerfavonden in zijn woonplaats F.lspect. Hij is voorzitter van hel Kcrkerfkoortje, dat voorafgaand aan deze jeugdavonden bij elkaar komt. en van de 'Kom Ook'groep. die ontspannende aktiviteiten organiseert die hoofdzakelijk bezocht worden door bezoekers van de bezinningsavonden in Elspect, Rotterdam en Nederhemerl.

Mogelijkheden

Hoe brengen jullie je zaterdagavond meestal door? Jan-Willem: De ene zaterdagavond hebben we vereniging. De andere avonden zijn we bij elkaar of gaan wc naar een orgelconcert. John: Dc ene zaterdag is er de jeugdvereniging en de andere het mannenkoor.

Gerdine: Met de vereniging bezoeken wc dislriktsbijeenkomsten. verjaardagen en af en loc eens ccn strandwandeling.

Hoe staan jullie tegenover al die mogelijkheden binnen de zaterdagavondbesteding die er de laatste jaren ontstaan zijn? Erna: Mensen die wat ouder worden, voelen zich niet meer zo thuis op de jeugdvereniging. Toen ik 16 was. had ik ook geen zin meer om naar de - 16 te gaan. Als een gemeente geen +19 heeft, zoeken oudere jongelui toch wat anders.

Rens: Maar hoe komt het dat je vroeger van je 16e tot je 26c op dc jeugdvereniging zat (soms zelfs nog na jc huwelijk) en je daar thuisvoelde. terwijl dal nu blijkbaar niet meer kan? Velen verlaten de vereniging als ze 21 of 22 jaar zijn. Dat is een landelijke tendens, hoewel hel van plaats tot plaats en van regio tot regio nog wel verschilt. Jan-Willem: Vroeger waren er minder mogelijkheden, dus bleef men langer op dc JeV. Erna: Ook bij ons verdwijnen dc ouderen. Als we als vereniging ergens heengaan, zijn er bijna geen chauffeurs meer tc krijgen. Gerdine: Maar komt het juist niet door die auto's? Rens: Draaien we nu dc zaken niet een beetje om? Er wordt gezegd: er zijn meer mogelijkheden, dus gaan dc ouderen van de vereniging af.

Ik denk dat het in veel gevallen andersom is: de ouderen gingen eraf en daardoor ontstonden er alternatieven, omdat er voor die ouderen eigenlijk niets was. En dan bedoel ik niet direkt dc RD-cafcs. want daar lopen ook genoeg jongeren van 16 en 17 jaar. Maar de bezinningsbijeenkomsten vervullen duidelijk een leemte voor de oudere jongeren. Dc leeftijdsgroep 16-26 is uiteengevallen in twee leeftijdsgroepen. met ccn wat vloeiende grens (19-22 jaar). Sybe: Tien jaar geleden was het nog heel gewoon dat er 27-en 28-jarigen op de JeV zaten. Nu is dc oudste 21 of 22.

Van Heil: Zou dat niet komen door de sterkere instroom vanuit de - 16-vercnigingen. waardoor de gemiddelde leeftijd op dc jeugdverenigingen omlaag ging? Jongeren willen sneller naar de +16. Rens: Op verschillende plaatsen is de minimumleeftijd ook verlaagd van 16 naar 15. Gerdine: al op de +16. Ik was 14. toen zat ik

John: Je zoekt toch een plaats op waar je leeftijdgenoten kunt ontmoeten. Als er zo n grote groep 16-en 17-jarigen is. voelen ouderen zich misschien een beeljc uitgesloten.

Rens: Toch opmerkelijk dat die ontwikkeling zich binnen enkele jaren heeft voltrokken en niet zomaar hier en daar. maar landelijk.

Onderduiken in de massa

Natuurlijk verloop is er altijd al geweest, maar jongeren lijken eerder af te haken. Zijn door de behoefte die ook ouderen hebben aan zinvolle zaterdagavondvulling de bezinningsavonden ontstaan? Of zouden juist door deze avonden de ouderen die nog op de vereniging zitten, weggezogen worden? Wat is kip en wat is ei?

Rens: Ik denk dat de volgorde duidelijk is geweest: jongeren gingen van dc vereniging af. daarna ontstonden de bezinningsavonden. En natuurlijk heeft dat andersom het effekt dat nog meer ouderen van de verenigingen afgaan. Van Heil: Maar ik heb het idee dat op distriktsbijeenkomsten de leeftijdsgrens vijf jaar geleden ook nog veel hoger lag dan nu. Voor die

bijeenkomsten is de konkurrentie van de bezinningsavonden misschien groter dan voor plaatselijke verenigingen. Op de distriktsbijeenkomsten zag je dat ouderen langer bleven dan op de verenigingen.

Reus: Maar dat was dan om in ieder geval nog iets tc hebben en niet omdat men zich daartussen de jongeren beter thuisvoelde dan tussen de jongeren op de vereniging. Op distriktsbijeenkomsten liepen natuurlijk ook meer leeftijdgenoten dan op de vereniging. Daarom lopen op de bondsdag ook meer ouderen.

Sybe: Het voordeel van dis'triklsavondcn was inderdaad dat je ook leeftijdgenoten (van 23 en 24 jaar) uit andere plaatsen zag. Jan-Willem: Je ziet bij ons ook als er een bijeenkomst in dc Guido de Brés is. dat de ouderen daarheen gaan. Misschien gaan mensen daar ook heen omdat ze er kunnen onderduiken in de massa. Je kunt daar anonieme vragen stellen en op de vereniging niet.

Annemarie: Zou je op jeugdverenigingen dan ook met briefjes moeten werken? Jan-Willem: Bij ons staat wel een ideeënbus, maar dat werkt niet. Daar zitten drie of vier vragen in. Van Heil: Maar hoe komt dat dan?

Jan-Willem: Mensen zijn bang om zich bloot te geven. Van Heil: Hoe komt dat. die schroom?

Jan-Willem: Anoniem durf je meer te vragen. De meesten durven ook niet naar een interrupliemikrofoon te lopen. John: Soms ben je ook bang om domme vragen te stellen. Van Heil: Zou een voorzitter van een vereniging blij zijn met persoonlijke vragen? Annemarie: Jawel, maar anoniem tijdens een massabijeenkomst is toch makkelijker.

Sybe: Diskussie in groepjes loopt vaak veel beter dan een plenaire bespreking. De groepsdiskussie loopl soms in de pauze gewoon door. Gerdine: Bij ons durven ze wel persoonlijke vragen tc stellen omdat er een hechte band is in de groep en omdat we ook veel samen weggaan. Je kunl ook na afloop van de verenigingsavond bij de voorzitter terecht met persoonlijke vragen.

Is het misschien zo dal als je op een vereniging met je vragen en mei tere zaken terecht kunt. er geen behoefte is aan massabijeenkomsten?

Van Heil: En zou het andersom niet zo werken dat je die vragen niet meer op de vereniging steil omdat je ze op een massabijeenkomst anoniem kwijt kunt? Rens: Ik denk niet dat er op verenigingen minder vragen gesteld werden, maar dal sommige vragen vroeger helemaal niet gesteld werden. Erna: Mensen bleven meer met hun vragen lopen. Jan-Willem: Op distriktsavonden hoor je vragen die je op verenigingen niet hoort.

Misschien werden vragen vroeger vaker gesteld in de huiselijke kring. Maar vroeger waren jongeren ook minder open en werden er minder vragen gesteld. Tere vragen stellen is altijd moeilijk. Rens: Je gaat trouwens niel alleen naar grote bijeenkomsten voor bezinning en om je vragen beantwoord te krijgen, maar ook voor kontakt en ontmoeting. Jan-Willem: Het lijkt mij dat je voor kontakt eerder naar een RD-cale gaat. Als ik met mijn vragen terecht kan op onze vereniging, heb ik geen behoefte aan een bezinningsavond.

Van Heil: Maar hierbij speelt je leeftijd een rol. Rens: Precies. Ouderen gaan met die vragen wel meer naar dergelijke bijeenkomsten. Je zoekt niet alleen kontakt. maar ook een zinvolle zaterdagavondbesteding. Be-

zinning cn ontmoeting hebben allebei een legitieme plaats. .Ie gaat ook niet elke zaterdagavond een spreker beluisteren.

Van Heil: Annemarie (21) zit net op die grens tussen jongeren en ouderen. Annemarie: De Guido de Brés trekt wel. Ik denk niet dat ik nog jaren op de vereniging blijf.

John: Het is net als met de overstap naar de + 16. Voor de 16 voel jc jc op een gegeven moment ook le oud. Je vindt het dan veel leuker om bij dc ouderen te horen. Jan-Willem: Het lijkt mij ook niet zo aantrekkelijk om als 26-jarige met iemand van 16 te moeten gaan diskussiëren. Reus: Dat is voor die 16-jarige aantrekkelijker dan voor die 26-jarige. Als de ouderen eraf gaan. verlies je wel een stukje veelzijdigheid op de vereniging. En dat is een nadeel. Van Heil: Willen ouderen - even heel negatief gesteld - dan alleen zelf aan hun trekken komen en zich niet meer inzetten om de jongeren voor de gemeente te behouden?

Jan-Willem: Toch kan ik het wel begrijpen. Soms heb ik het nu al. als 18-jarige. Die van 15 zitten dan een beetje te ginnegappen en een beetje dom te doen. Twee jaar geleden was ik zelf nog zo. maar toch denk ik nu: moet ik daar straks mee in diskussie?

De ouderen zijn nodig

Dal was vijftien jaar geleden ook zo. Is men dan toch minder bereid om zich in te zetten voor de vereniging?

Rens: Ik weet niet of het hetzelfde is als vijftien jaar geleden. Toen zaten er veel meer ouderen op. F.n de ouderen spraken. De jongeren deden slechts af en toe een duit in het zakje. Sybe: Maar hebben de jongeren van 16-18 die ouderen juist niet nodig? Annemarie: Jawel, de ouderen houden de meeste inleidingen.

John: Op de +16 moet je niet alleen een inleiding houden, maar ook de vragenbeantwoording leiden. En dat is moeilijk voor jongere leden. Erna: Ouderen leiden vaak de diskussie. Als je net op de + 16 zit. zeg je nog niet zoveel.

We zien nu dat oudere jongeren iets anders zoeken. Naast kerkelijke bijeenkomsten als Elspeet en Nederhemert ontstaan er ook partikuliere initiatieven zoals in Rotterdam en H.I. Ambacht. Van Heil: De konkurrentie van die bczinningsavonden voor de distriktsbijeenkomsten lijkt me wat groter dan voor de plaatselijke verenigingen.

Rens: Die konkurrentie heb je alleen op de leeftijdsgrens, zeg maar 19-22 jaar. Onder die leeftijd hebben distriktsbijeenkomsten niets te vrezen van de bczinningsavonden. En degenen die ouder zijn dan 22. zijn de distriktsavonden vaak ontgroeid, al verschilt dat duidelijk van distrikt tol distrikl.

Erna: Misschien kan een - I 21-vereniging een alternatief zijn voor ouderen die van de jeugdvcrcnigi ng afgaan. Van Heil: De landelijke tendens is dat 1-21 - verenigingen wel als +21-vereniging beginnen, maar dat men dan blijft, men wordt ouder en er stromen steeds minder jongeren in.

De J 21-verenigingen bestrijken de leeftijd 21-40. Het lijkt alsof getrouwde gemeenteleden die verenigingen nog wel bezoeken, maar dat voor ongetrouwde. jongeren zo'n plaatselijke vereniging le saai is. Je ontmoet daar maar weinig mensen. Rens: Het is maar net waarom je gaat. Alleen voor bezinning of ook voor ontmoeting. Zeker voor jongeren die nog geen levenspartner gevonden hebben, is een plaatselijke vereniging maar erg beperkt. Van Heil: Wat zou de Jeugdbond moeten doen?

Erna: Niet nog meer distriktsavonden. Er is al zoveel. Met de jeugdvereniging doen we ook heel wat. Annemarie: Soms is het zaterdags best wel een probleem wat je 's avonds kan gaan doen. John: Voor mij hoeft het aantal distriktsavonden ook niet omhoog. Rens: Misschien blijven er wat jongeren weg uit RDcal'és als de distrikten meer doen. Maar voor de ouderen biedt het geen oplossing.

Ambtelijk toezicht

Nu ontstaan er allerlei initiatieven voor de +20-groep. Elspeet en Nederhemert staan onder ambtelijk toezicht, maar in Rotterdam heeft men alleen comité van aanbeveling, hoewel men dat lijkt te willen uitbouwen tot een soort raad van toezicht. Binnen onze gemeenten is altijd gewezen op het belang van ambtelijk toezicht, omdat dat de kans op ontsporingen verkleint.

Jan-Willem: Het is inderdaad een gevaar dat er geen kerkelijk toezicht is. Nu nodigt Rotterdam nog goede sprekers uit. maar wie zegt dat dat in de toekomst zo blijft? Het bestuur vult zichzelf ook aan als er vakatures ontstaan.

Suggesties voor de Jeugdbond".' Rens: Dc enige manier om wildgroei te voorkomen, is om als Jeugdbond iets te doen voor de - l 20-jarigen. Als een leeftijdsgroep zo duidelijk in twee groepen uiteenvalt, moet je daar toch op inspringen?

Erna: Ik denk dat daar best behoefte aan is.

Gerdine: Als je 16 bent. zit je nog op de middelbare school, terwijl 21-jarigen vaak al werken. Die hebben een heel andere leefwereld. Dat gaat toch langs elkaar heen. Van Heil: Het distriktswerk werkt nu vanuit dc basis. De verenigingen komen bij elkaar in het distrikt. Bij + 20bijeenkomsten kun je niet vanuit zo'n basis werken. Sybe: Het gevaar is dat je door de organisatie van regioavonden voor oudere jongeren de verenigingen gaat afromen.

Van Heli Andere voorzitters van jeugdverenigingen waarschuwen daar ook voor. Gerdine: Misschien heb je dat niet als de jeugdverenigingen op vrijdag vergaderen. Dan kun je op zaterdagavond naar zo'n bijeenkomst. Sybe: Als je een vereniging terugplaatst van zaterdag naar vrijdag, keldert het bezoekersaantal.

Jan-Willem: Er zijn er die als ze op vrijdag vereniging hebben, niet zaterdag naar een bezinningsavond willen. Dan moeten ze twee keer nadenken.

John: Een vereniging kan ook op zondag vergaderen. Dan kun je tenminste over de preek napraten.

Gerdine: Wij houden ook wel eens aparte preekbesprekingen. Of we gaan als vereniging met onze voorzitter mee naar huis om wat le zingen.

RD-cafés

Jan-Willem: Terug naar de taak van de Jeugdbond. Jullie reageerden ook op het ontstaan van de RD-cafés. Jullie gingen locn vol in de aanval. En wat heeft het uitgemaakt? De jongeren gingen er wel heen. Rens: De mensen werden wel aan het denken gezet door de waarschuwende geluiden tegen de RD-cafés. Het probleem is echter dat veel ouders veel te weinig letten op de wijze waarop hun kinderen de zaterdagavond doorbrengen. Bij de RD-cafés wordt gedacht: ze zijn in eigen kring, dus dat zit wel goed. Over de nadelen, zoals het (soms overvloedige) alkoholgebruik denken veel ouders niet na. En dal jongeren na sluiting van RDcafés om 11 uur soms nog een gewoon café induiken, onttrekt zich helemaal aan hun blik.

Van Heil: Op sommige plaatsen heeft de gemeente alles op alles moeten zetten om te voorkomen dat de jongeren uit het jeugdwerk wegliepen naar de RD-cafés. Er is sprake geweest van polarisatie: een groep jongeren ging naar de RD-cafés en

anderen bleven in het jeugdwerk, dat waren volgens sommigen jongelui die 'vroom' wilden doen. Rens: Er is inderdaad een groep die je met geen stok naar wat voor bezinnend iets dan ook krijgt. Die willen alleen staan, rondkijken, drinken en kletsen. En daaronder zijn er die in het verleden, soms onder druk van de ouders, nog wel naar de jeugdvereniging gingen, hoewel men er geen interesse voor had en zich bezighield met ginnegappen en klieren. Deze groep zie je nooit op distriktsbijccnkornsten of bezinningsavonden. Er zijn er echter ook die de ene week eens een bezinnende avond bezoeken en de andere week eens een RD-café bezoeken, soms bij gebrek aan wat anders.

Van Heil: Er zijn er ook die uit de RD-cafcs terugkomen naar het jeugdwerk.

John: Bij ons zijn het meer de ouderen die al van de jeugdvereniging afwaren, die naar een RD-café gaan. Een disko is toch te erg. dus zoeken ze een tussenvorm, het RD-café.

Van Heil: Uit onze Wegwijsenquete blijkt dat dc meeste jongeren niet wekelijks, maar soms naar een RD-café gaan. omdat ze toch ergens heenwillen op zaterdagavond. Erna: Uil nieuwsgierigheid soms.

Van Heil: Toch is het erg dat je als gemeente alles op alles moet zetten om je jongeren te behouden. John: Een goed idee is het uitnodigen van andere verenigingen. Wij hebben pas in Dirksland Poortvliet uitgenodigd. Dan komen er uit de eigen gemeente ook meer.

Jan-Willem: Rotterdam-Centrum en Krimpen bezoeken elkaar ook. Dc eerste twee keer was het druk. maar de derde keer gingen er maar tien Krimpenaren mee naar Rotterdam.

Gerdine: De jeugdvereniging van Boskoop ging in het verleden wel naar Tholen. En Tholen kwam bij ons logeren. Maar op de een of andere manier is dat ook gestopt.

De Jeugdbond bezint zich nu op wat er gedaan moet worden. Enerzijds: het zou fijn zijn als we iets zouden kunnen doen, want we weten niet hoe het in de toekomst met de bezinningsavonden gaat. of daar over tien jaar nog wat van over is. De kontinuïteit van partikuliere initiatieven is natuurlijk wat minder goed gewaarborgd dan van kerkelijk jeugdwerk. Ons jeugdwerk mag al zestig jaar bestaan en de laatste tien jaar hebben we zelfs een groei van het aantal leden. We bekijken nu dus wat we voor oudere jongeren kunnen gaan doen. Niet om de Jeugdbond groter te maken, maar met her oog op de jongeren die aan onze zorgen zijn toevertrouwd, ook op wat oudere leeftijd.

Rens: Probleem is dc groep die nauw aan ons verwant is. Dc Gereformeerde Gemeenten zijn bevoorrecht met een goed georganiseerde Jeugdbond. maar dat is uniek. In dc rechterflank van de Christelijke G c re fo rmc e rde Kerken (Bewaar het Pand) is nu een begin van organisatie, met Kees van Vianen als voorzitter. De rechterflank van de Hervormde Kerk (heel globaal: het Gekrookte Riet) heeft een aantal losse initiatieven, waaronder de avonden in Elspeet en Ncdcrhemert en dc jcugddagen in Doornspijk en Nieuw-Lckkcrland. Bij de Oud Geref. Gemeenten cn dc Geref. Gemeenten in Nederland ontbreekt jeugdwerk. Al die jongeren zoeken ook gelegenheid tot bezinning en ontmoeting. Daarom zijn de bezinningsavonden zo interkerkelijk.

Het is onzin om te zeggen dat die interkerkelijkheid één van de grootste trekpleisters zou zijn. Het is een situatie die spontaan zo gegroeid is door het ontbreken van strakgeorganiseerd jeugdwerk in aan ons verwante kerken. Die interkcrkclijkhcid heeft ook duidelijke nadelen: het kan afbreuk doen aan het kerkelijk besef. En een duidelijk gevolg is ook het grote aantal interkerkelijke verkeringen. Door sommigen wordt daar veel te makkelijk over gedacht. Hel is geen kleinigheid om de kerk te

verlaten waarin je door de Heere geplaatst werd.

Toch lijkt de interkerkelijkheid een beetje onvermijdelijk omdat nu eenmaal niet alle kerkelijke jeugd de positie heelt die wij in de Gereformeerde Gemeenten bezitten. Probleem is of en hoe die anderen onder te brengen zijn bij aktiviteiten die uitgaan van de Jeugdbond.

Ambtelijk toezicht vanuit een bepaalde kerk hoeft niet te ontbreken bij interkerkelijke avonden, dat zie je in Elspeet en Nederhemert. Het is zelfs niet ondenkbaar om de avonden interkerkelijk op tc zetten en ondertussen toch het grootste deel van de sprekers uit het eigen kerkverband te betrekken. Dat is in Elspeet en Nederhemert ook wel een beetje het geval. Het vinden van genoeg sprekers is trouwens een alombckcnd probleem. Ook de organisatoren in Rotterdam zijn helemaal niet tegen ambtelijk toezicht. Daaraan geeft men zelfs de voorkeur. De praktische invulling daarvan is echter een probleem omdat men ook de aan ons verwante groep uit andere kerken een goede zaterdagavondvulling wil bieden. Daar worstelen zij ook mee. Die bijeenkomsten zijn niet opgezet vanuit een stuk vrijbuiterij. Van Heil: Als de Jeugdbond iets zou doen. zou het in overleg met de distriktsbesturen gaan.

Rens: Zeeland is braakliggend terrein. Probeer het daar eens.

Sybe: Als wc iets beginnen, aksepteren we dus wel dat we de ouderen kwijtraken op de jeugdvereniging.

Rens: Je kunt ouderen natuurlijk best blijven stimuleren om naar de vereniging te komen, maar ondertussen moet jc toch inspelen op de praktijk die nu eenmaal uitwijst dat de meestcn wegblijven. En +20-avonden zijn voor die laatste groep een alternatief.

De Jeugdbond onderzoekt de komende tijd de mogelijkheid om ook aan oudere jongeren een zinvolle zaterdagavondbesteding te bieden. Geprobeerd wordt om allereerst in het distrikt Zuid iets op te zetten, omdat de Zeeuwse jongeren weinig alternatieven voorhanden hebben. Er zal meer onderzoek gedaan worden, zodat hel bondsbestuur beslissingen kan nemen om ook oudere jongeren met het werk van de Jeugdbond te bereiken. Met andere woorden: wordt vervolgd.

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 8 mei 1992

Daniel | 32 Pagina's

Jongeren op zoek naar een zinvolle zaterdagavond

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 8 mei 1992

Daniel | 32 Pagina's