Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

DE AFWEZIGHEID GODS IN HET OUDE TESTAMENT

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

DE AFWEZIGHEID GODS IN HET OUDE TESTAMENT

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

B. J. Oosterhoff, DE AFWEZIGHEID GODS IN HET OUDE TESTAMENT, Apeldoornse Stu­dies No. 1, 46 blz., f 4.25, J. H. Kok N.V., Kampen, 1971.

Als eerste deel van een serie die zal verschijnen onder de naam Apeldoornse Studies en die uitgegeven wordt in opdracht van de Theologische Hogeschool van de Christelijke Gereformeerde Kerken in Nederland, ziet de rede het licht, die prof. dr. B. J. Oosterhoff bij de overdracht van het rectoraat aan bovengenoemde instelling in 1970 hield. Zij behandelt het feit, dat God voor velen de Grote Afwezige is geworden, een zaak door Buber aangeduid met het begrip „Gottesfinstemis", en tot uitdrukking komende in de hedendaagse literatuur en kunst.

Oosterhoff wijst op parallelle verschijnselen in het Oude Testament. Hij stelt vooraf dat de vraag naar het karakter van de afwezigheid Gods in het Oude Testament niet met èèn antwoord kan worden afgedaan. In lijden en ziekte kAn de verberging van Gods aangezicht in verband staan met zonde en schuld, maar lang niet altijd wordt dit verband gelegd. Dan is er het „waarom? ", zoals blijkt uit vele psalmen, en ook bij Job, die te maken krijgt met de verborgene en onbegrijpelijke God.

Toch is er een wezenlijk onderscheid tussen wat de oudtestamentische vromen doorleefden en het moderne levensgevoel. In het moderne denken is voor de zonde geen plaats, waardoor de uitspraak „God is liefde" consequent moet uitlopen op „De liefde is God". Ook worstelt de moderne mens in alle nood niet met God zelf, maar met problemen omtrent Hem.

In het Oude Testament is er een worsteling niet maar met het probleem van Gods afwezigheid, maar met de afwezige God zelf, waaruit blijkt dat de gelovige in al zijn strijd en aanvechting het geloof aan zijn God heeft vastgehouden. Daarom is het Oude Testament niet alleen le­ vensecht, het is in dat alles veel mèèr: het is Godsopenbaring. Daarom wordt dwars door allerlei verwarrende situaties de weg gewezen naar Hem, die nooit verlaat, allen die op Hem hopen.

De rede is een klaar bewijs hoe dicht in de bijbel onderwijs, appèl en troost bij elkaar liggen. Van harte aanbevolen!

A.

W.van'tS.

Dit artikel werd u aangeboden door: Theologia Reformata

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 maart 1972

Theologia Reformata | 96 Pagina's

DE AFWEZIGHEID GODS IN HET OUDE TESTAMENT

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 maart 1972

Theologia Reformata | 96 Pagina's