+ Meer informatie

Onrust in R'damse haven over werk

Zowel hij slepers als in stukgoedsector

3 minuten leestijd

ROTTERDAM — Bij de ongeveer 500 stadssiepers van mit-Internationale in de Rotterdamse haven is onrust onttaan. Zij vrezen afbreuk van hun werkgelegenheid doordat et sleepwerk steeds meer verschuift naar het Europoortebied. De ondernemingsraden van de twee grootste stadsleepdiensten, SIH en Smit-Zwaak, hebben volgende week tvee personeelsvergaderingen belegd waarin mogelijke acies worden besproken.

Behalve over de verschuiving van in werk naar de Europoort, waar an;re Smit-onderdelen sleepbootassisntie verlenen, is het personeel ook be>rgd over de voorgenomen ïeorganiitieplannen van de Smit-directie. Die annen behelzen een ernstige inkrimng van de rivier- en duwvaart. Ook in de stukgoedsector van de Rotrdamse haven valt de laatste tijd weer üge onrust te bespeuren, die woensig zijn weerslag vond in een pamflet in het gezamenlijk actiecomité van jtterdamse havenarbeiders. Dit coité organiseerde anderhalf jaar geleïn de grote stakingen bij Rotterdamse ukgoedbedrijven. Het actiecomité roept de havenarbei!rs nu op om in actie' te komen tegen :t bezuinigingsbeleid van het kabinet m Agt, als gevolg waarvan het besteedbare inkomen .van de Rotterdamse havenarbeider sinds 1 januari met ongeveer honderd gulden per maand zou zijn teruggelopen. Het actiecomité is ontevreden over de manier waarop de vervoersbonden de afgelopen maanden de cao-onderhandelingen in de havens hebben gevoerd. Het vindt dat de ,,havenbaronnen" twee procent prijsindexering en een half procent vakantiegeld in hun zakken hebben gestoken, zonder dat de havenarbeiders daar iets voor terug hebben gekregen.

De integratie van de verschillende sleepdiensten van Smit-Internationale is een al jarenlang slepende kwestie. Het rivier-werk is volgens de districtbestuurder N. Sannes van de vervoersbonden FNV al gedeeltelijk overgenomen door particulieren en door het onderdeel Eerland van Smit. Bij SmitVos-Zwaak zijn hierdoor arbeidsplaatsen verloren gegaan.

De vervoersbonden hebben evenals de ondernemingsraden al verschillende keren duidelijkheid gevraagd over de werkgelegenheid bij de andere Smitonderdelen. De directie geeft volgens Sannes echter nauwelijks opening van zaken. In een donderdag verstuurde brief aan de directie laten de bonden weten dat zij nu onverkort alle noodzakelijke informatie willen hebben over de toekomst van de werkgelegenheid.

De stadsslepers willen wel opschuiven richting Europoort maar daarbij hun werk houden. Eventueel nieuw werk - zoals'door de toekomstige korenoverslag op de Maasvlakte - willen de stadsslepers gelijk delen met de slepers van de Nieuwe Rotterdamse Sleepdienst NRS. Deze dienst, ook een onderdeel van Smit, doet het sleepwerk in de Maasvlakte en het .Hartelkanaal. Volgens een woordvoerder van de ondernemingsraden worden bij deze NRS mensen van buiten het bedrijf aangenomen en maken stadsslepers bij sollicitaties weinig kans.

Sannes gaat ook een beroep doen op de gemeente Rotterdam om. zich in de rijzende conflicten te mengen. Volgens Sannes is Rotterdam gebaat bij rust in het Waterweggebied.

Niet ongerust

Volgens directeur A. W. Kienhuis van de stadssleepdiensten schuiven de slepers in de toekomst gewoon mee met de verplaatsing van het werk naar de Europoort. Als de hoofddirectie van Smit van plan zou zijn de Europoortslepers van de NRS werk van de stadsslepers te geven zou Kienhuis daartegen in verweer gaan. Zijn hoofddirectie krijgt van hem een ,,brevet van onvermogen" als in de toekomst zou blijken dat de stadsslepers boten stil hebben liggen, terwijl de NRS'boten te kort komt om het werk aan te kunnen. Adjunct-directeur F. Ledeboer steunt hem daarin.

De stadsslepers hebben van hun hoofddirectie onlangs een werkgelegenheidsgarantie voor de komende drie jaar gekregen. De hoofddirectie zegt de vrees voor vermindering van werkgelegenheid voor de stadsslepers niet te delen.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.