Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

De regeling van ons KERKELIJK LEVEN

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De regeling van ons KERKELIJK LEVEN

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

(28)

Een ieder weet, dat de Heidelbergse Catechismus, op last van Frederik III van de Paltz is opgesteld door twee hoogleraren aan de Heidelbergse universiteit: Zacharias Ursinus en Caspar Olevianus. In 1562 werd de Catechismus opgesteld en na vertaald te zijn door Petrus Dathenus, in 1574 als kerkelijk leerboek goedgekeurd en aanvaard. 4

Evenals in de buitenlandse kerken ontstond ook in de Nederlandse Gereformeerde kerken de gewoonte in .de namiddag-godsdienstoefening de catechismus te verklaren. Op het convent te Wezel, 1568; de synode te Embden, 1571 en de synode te Dordrecht, 1578 is over de catechismusprediking niet gesproken.

Op de synode te 's-Gravenhage, 1586 werd bepaald: „De Dienaars zullen alomme des Zondags ordinaarlijk in de namiddagse predikatie de somma der Christelijke leer, in de Catechismus vervat, kortelijk uitleggen, alzo dat dezelve, jaarlijks mag geëindigd worden, volgens de afdeling des Catechismus zeiven daarop gemaakt."

Alle kerken werden dus nu gebonden de catechismusprediking; in te voeren. Doch tegen deze invoering kwam nogal verzet. Sommigen noemden de Catechismus een menselijk boek, dat niet gelijk gesteld mocht worden met Gods Woord. Anderen noemden de catechismus-prediking een nieuwigheid, 't Gevolg was, dat de namiddagdiensten zeer slecht bezocht werden. Daarbij kwam nog, dat verschillende predikanten de gemeente niet vermaanden de namiddagdienst bij te wonen, zodat het ten slotte zo erg werd, dat daarover geklaagd werd op de synode van Dordrecht, 1618—'19. Op deze synode wepd dan ook over de catechismusprediking gesproken en tot krasse maatregelen besloten:

le het besluit van de synode van 's-Gravenhage bleef gehandhaafd en alle predikanten moesten

's Zondagsmiddags een korte Catechismuspreek houden.

2e al komen er nog zo weinig hoorders, dan mogen de predikanten de Catechismusprediking nog niet nalaten.

3e werd de overheid verzocht de Zondagsrust meer te bevorderen, door het verbieden van arbeid, zuiperijen en zwelgerijen, opdat de Zondag beter v gevierd werd.

4e de visitatoren moesten toezien, dat de predikanten trouw hun roeping vervulden. De kerkeraden moesten de gemeenten vermanen en de leden er toe opwekken, de Catechismusprediking trouw bij te wonen.

Door deze maatregelen vond de Catechismus-prediking meer ingang.

De bedoeling van art. 68 is, dat de Catechismusprediking jaarlijks rond komt. Er staat immers: „alzo dat derzelve jaarlijks mag geëindigd worden." De bedoeling is dus, de eerste Zondag van het jaar Zondag 1 te behandelen, zodat dus op de laatste Zondag van het jaar Zondag 52 aan de beurt is. Hier wordt niet altijd streng de hand aan gehouden.

Sommige predikanten lezen bij de Catechismus-prediking een tekst af. Zij prediken dan over die tekst en op grond van die tekst-, over een bepaalde Zondagsafdeling van de Heidelbergse Catechismus. Nu predikt men uit Gods Woord en niet uit een menselijk geschrift.

Andere predikanten daarentegen lezen geen bepaalde tekst af, want de Zondagsafdelingen berusten niet op één enkele tekst, maar op verschillende teksten. De catechismusprediking is bediening van Gods Woord over een korte samenvatting van verschillende teksten over een bepaald onderwerp.

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 26 maart 1948

Daniel | 8 Pagina's

De regeling van ons KERKELIJK LEVEN

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 26 maart 1948

Daniel | 8 Pagina's