Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

De roeping van Gideon (6)

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De roeping van Gideon (6)

7 minuten leestijd Arcering uitzetten

Toen keerde Zich de HEERE tot hem en zeide: Ga heen in deze uw kracht, en gij zult Israël uit der Midianieten hand verlossen. Heb Ik u niet gezonden? Richteren 6:14

Zo was het ook in het leven van deze Gideon.
Maar Gideon is nog niet klaar, want hij gaat om een teken vragen. Mag dat dan, om een teken vragen? We weten dat de Heere Jezus tot het volk gezegd heeft: Het boos en overspelig geslacht verzoekt een teken, en hun zal geen teken gegeven worden dan het teken van Jona, den profeet (Matth. 12:39b). Het was uit ongeloof dat ze om een teken vroegen. Daarom gaf de Heere alleen het teken van Jona.
Maar ik denk nu juist aan zo’n arme tobberd, die zo’n gering, klein geloof beoefende.
Denk ook aan de discipelen toen de Heere Jezus op het water wandelde, wat hebben ze geschreeuwd van angst. Toen riepen ze: Het is een spooksel (Matth. 14). Wat was dat voor een geloof? Dat was een bijgeloof. De Heere heeft dat echter niet tegen hen gezegd, maar de Heere zei: Wat zijt gij vreesachtig, gij kleingelovigen? (Matth. 8:26).
Nu is hier ook een kleingelovige. Geliefden, hij kan het maar niet nemen, hij moet maar eerlijk zeggen: Heere, ik durf niet. Ik kan het ook niet aannemen. Tegenwoordig zegt men: Ja, de Bijbel staat toch vol met beloften? U moet het maar nemen. U moet geloven, doch deze man kon het maar niet geloven. Daarom zegt Gideon: Indien ik nu genade gevonden heb in Uw ogen, zo doe mij een teken, dat Gij het zijt, Die met mij spreekt. Voelt u wel, iedere keer maar weer opnieuw, dat men telkens weer om een teken verlegen is? Het geldt niet alleen in de roeping, maar ook in de zending van Gods knechten.
En nu gaat de Heere een teken geven, opdat het geloof van Gideon geoefend mag worden.
Hij moest nog een les gaan leren. Weet u welke les dat hij moest gaan leren? Laten we dat ook nog even proberen te zeggen, want dan lezen we: Wijk toch niet vanhier, totdat ik tot U kome, en mijn geschenk uitbrenge en U voorzette.
En dan gaat hij eten, voedsel halen. Hij doet dat in een ruime mate, want hij wilde nog zoveel goeds doen. Ook gevoelde hij dat deze Persoon een bijzonder Persoon moest zijn.
Zijn ogen zijn daar langzaamaan voor opengegaan. Als hij dan het eten heeft gebracht, een geitenbokje en ongezuurde koeken van een efa meel, (zeker wel voor tien personen om te eten), dan lees ik: Doch de Engel Gods zeide tot hem: Neem het vlees en de ongezuurde koeken en leg ze op dien rotssteen en giet het sop uit. En hij deed alzo. En de Engel des HEEREN stak het uiterste van den staf uit, die in Zijn hand was, en roerde het vlees en de ongezuurde koeken aan. Toen ging er vuur op uit de rots en verteerde het vlees en de ongezuurde koeken. En de Engel des HEEREN bekwam uit zijn ogen.
Toen gingen de ogen van Gideon open. Weet u welke les er nu voor Gideon in lag? We zeiden dat Gideon een klein geloof had, maar toch een kind des Heeren, bedeeld met de vreze des Heeren. Deze Gideon herkende Christus niet.
Nu wilde hij een teken. Dat heeft hij ook gekregen van de Heere. Ik zal u nog iets vertellen: Ik moest voor de tweede maal opgaan naar het curatorium en toen was het Pinksteren. Toen had ik de Heere ook om een teken gevraagd. Ik zei: ’Heere, nu is het Pinksteren, de uitstorting van Uw Geest. Zou ik iets van die Pinkstergeest mogen gewaar worden?’ Wij vullen het altijd met onze gedachten in, en denken dan: dat gaat zus en zo, maar zo gaat het dus niet. God gaat altijd een andere weg dan wij menigmaal denken. Ik heb toen iets van die Geest mogen ervaren, maar niet zoals ik gedacht had. Weet u wat die Geest doet? Die Geest ontdekt en ontgrondt een mens. Weet u wat er toen gebeurde?
Toen kreeg ik alle stukken thuis, dat ik nu in alles tegengewerkt had, dat ik niet anders gedaan had dan God tergen met geheel mijn bestaan, ook in de roeping, net als hier Gideon.
Gideon vroeg dus om een teken. En de Heere gaf een teken. Wat voor teken was dat? Wel, de Heere verteerde in een keer dat offer, want dat vuur kwam in een keer uit die rotssteen.
Weet u wat Gideon hier moest gaan leren verstaan? Dat er werkelijk geen offer van hem nodig was, dan het enig geldende offer dat Christus gebracht heeft, dat is het geldende offer. Niet het offertje dat wij brengen, want dat moet verteren door Gods recht. Als Gods recht komt, dan verteert mijn godsdienst.
Mijn eigenwillige godsdienst gaat er helemaal aan. Wat kan een mens daar vol mee zitten; en nu gaat hij alles kwijtraken.
Als een zondig, schuldig, verloren Adamskind moet hij ook in deze weg God in handen gaan vallen, opdat hij Christus langs deze weg zal mogen leren kenen. Want het gaat altijd langs een onmogelijke weg op die Goddelijke tweede Persoon aan, opdat we de zaligheid alleen maar in Christus zullen mogen vinden. En dan lezen we: Toen zag Gideon dat het een Engel des HEEREN was; en Gideon zeide: Ach Heere HEERE, daarom, omdat ik een Engel des HEEREN gezien heb van aangezicht tot aangezicht. Hij was benauwd dat hij moest sterven. Gideon moest in eens weer sterven. Maar weet u, geliefden, welk een wonder is dat geweest in het leven van Gideon, dat de Heere terugkwam om die vrees weg te nemen. Dat lezen we in vers 23: Doch de HEERE zeide tot hem: Vrede zij u, vrees niet, gij zult niet sterven.
Hij deed die zoete zalige vrede in hem afdalen, hoewel ik de mate daarvan vanavond niet ga bepalen. Ik zat vanmiddag Zondag 7 te lezen, waar gesproken wordt over het wezen des geloofs, hoe zich dat richt op de gerechtigheid van Christus. En in Zondag 23 lezen we hoe de bate des geloofs verkregen wordt langs een weg, waarin de schuldige zondaar door de Rechter wordt vrijgesproken. Dan wordt iets gevoeld, zowel bij de aanvang als bij de voortgang, van die zoete en zalige vrede. Vrede met God, vrede in het hart, vrede met de dieren des velds. Dan is het rondom vrede.
Zo was het ook in het leven van deze Gideon.
Dan mag u wel eens een ogenblikje rust vinden in de weg die God met u komt te houden.
Vrede in die dierbare Vredevorst. Want een Kind is ons geboren, een Zoon is ons gegeven, en de heerschappij is op Zijn schouder; en men noemt Zijn Naam Wonderlijk, Raad, Sterke God, Vader der eeuwigheid, Vredevorst (Jes. 9:5). Dat is die Vredevorst, Die ook Gideon hier heeft mogen ervaren. De Heere zei: Vrede zij u, vrees niet, gij zult niet sterven, maar leven. O, wat een wonder.
Zo worden nu Gods knechten uitgezonden.
Er is meer aan verbonden, maar daar kunnen we u vanavond niet meer bij bepalen. Dit wil ik er nog wel van zeggen: Daar is heel wat aan verbonden. Wat dan? Re-formeren. Dat gaat eraan vooraf. Dat is ook wat Gideon heeft moeten doen. Toen kwam de bittere haat en vijandschap tegen dat Goddelijke werk openbaar. Want denk erom, geliefden, wanneer men aan de Baäls komt, dan ontbrandt juist ook de vijandschap en bittere haat. Dat zullen ze ook weten. Kom, we willen met de dichter gaan instemmen (dat mocht ook Gideon in zijn leven bezingen), uit Psalm 3:2:

Maar trouwe God, Gij zijt
Het schild, dat mij bevrijdt,
Mijn eer, mijn vast betrouwen;
Op U vest ik het oog;
Gij heft mijn hoofd omhoog,
En doet m’ Uw gunst aanschouwen.
’k Riep God niet vrucht’loos aan;
Hij wil mij niet versmaân
In al mijn tegenheden;
Hij zag van Sion neer,
De woonplaats van Zijn eer,
En hoorde mijn gebeden.

(wordt vervolgd)

Dit artikel werd u aangeboden door: https://www.gergeminned.nl

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 augustus 2013

De Wachter Sions | 8 Pagina's

De roeping van Gideon (6)

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 augustus 2013

De Wachter Sions | 8 Pagina's