+ Meer informatie

Kentekenfraude zeer wijd verbreid

Rijksdienst bepleit maatregelen

2 minuten leestijd

DEN HAAG (ANP) — De fraude met kentekenbewijzen neemt zulke grote vormen aan, dat op korte termijn maatregelen moeten worden genomen. In Nederland rijdt op dit moment een groot aantal auto's rond met een nummerplaat die aan een andere wagen toebehoort. Het zou zelfs om 100 a 200.000 auto's kunnen gaan.

Dat stelde plaatsvervangend directeur J. van der Bruggen van de Rijksdienst voor het Wegverkeer (RDW) gisteravond in het actualiteitenprogramma Hier en Nu van de NCRV.

Volgens Van der Bruggen komt de rijksdienst op verzoek van het ministerie van verkeer en waterstaat op korte termijn met maatregelen die de fraude dienen tegen te gaan. De rijksdienst, waar 6 miljoen auto's staan ingeschreven, wil bij voorbeeld dat in het produktieproces een kentekenplaat van een registratienummer wordt voorzien. Via de computer moet dat nummer daarna aan het uiteindelijke kenteken worden gekoppeld.

De RDW zal minister Maij van verkeer en waterstaat ook adviseren het aantal verkooppunten te verminderen. Tevens mogen van elk nummer slechts twee platen worden gedrukt. De dienst wil het ook moeilijker maken een nieuwe plaat aan te schaffen. Voortaan zal dat slechts mogelijk zijn op vertoon van het kentekenbewijs en een legitimatie. „Nu kan namelijk iedereen nog een willekeurige plaat laten namaken", aldus een woordvoerder van het ministerie gisteren.

Niet waterdicht

De rijksdienst houdt zich al geruime tijd bezig met het ontwerpen van een nieuw systeem van registratie waardoor het moeilijker zal zijn te frauderen. „Zo'n systeem waterdicht maken is namelijk onmogelijk", aldus Van der Bruggen. De nieuwe wijze van registreren zal volgens hem echter niet voor 1994 in werking treden. „Sneller lukt niet. Er dient namelijk ook een registratiesysteem voor aanhangers te worden opgezet".

Een van de gevolgen van de fraude is dat de wegenbelasting wordt ontdoken en dat boetes op het verkeerde adres terechtkomen. Mensen die een in hun ogen verkeerde aanslag krijgen, dienen dat echter zelf te bewijzen. Velen slagen daar niet in. Het ministerie van verkeer en waterstaat wil nu met Justitie bekijken of daar iets aan te doen is.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.