Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Zending in Korea

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Zending in Korea

OPLEVING EN VERVOLGING

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

In Wonsan, een plaats die door de Koreaanse oorlog' bij ons bekend is geworden, werkte in het begin van de 20ste eeuw de zendelings-arts Hardie. In het algemeen Was er onder de zendelingen omstreeks de eeuwwisseling een neerslachtigheid waar te nemen, in het bizonder was Har-die ontmoedigd. Hij kon er niet over zwijgen en moest er openlijk in zijn gemeente over spreken. Heel eerlijk beleed hij zijn kleingeloof en hoogmoed. Deze belijdenis maakte diepe indruk op de gemeenteleden en het gevolg was, dat er vurig werd gebeden om de werking van de Heilige Geest. Wonderlijk, het scheen of er een vuur was ontstoken, dat overal om zich heen greep. In de gemeente Wonsan kwam een geheel nieuwe geest: velen beleden hun schuld en een algehele levensvernieuwing was het gevolg.

Zeer snel sloeg deze beweging over op de gemeenten van heel Korea. In het jaar 1907 werd het hoogtepunt bereikt in de hoofdstad Pjongjang, in Noord-Korea. Het aantal protestantse Christenen werd in enkele jaren verdriedubbeld, zodat het in 1910 reeds gestegen was tot meer dan 80.000, doordat in elke Christen een sterke zendingsdrang was ontwaakt: er werden tweelingen voortgebracht!

Op zoiets hadden de zendelingen niet durven rekenen en ze konden het werk dat nu was ontstaan haast niet aan. Slechts in grote lijnen kon leiding worden gegeven, die vooral werd gezocht in het oproepen tot Bijbelstudie. En dit moet worden gezegd: de Bijbel werd het Boek voor de Koreaanse gemeenten. De meesten hadden geregeld een Bijbel bij zich. Er wordt verteld, dat vrouwen en kinderen een Bijbel met een koord om het lichaam bonden. Vaak kwam men bijeen om zich te verdiepen in Gods Woord. Welk een beschamend voorbeeld voor ons! De Koreanen waren toentertijd wel de armsten van de wereld en toch zagen ze kans om tijd te vinden voor de bijeenkomsten tot Bijbelstudie.

Nu geconstateerd werd dat dc drang naar het Christendom zoveel vrucht droeg, zonder hulpmiddelen en zonder organisatie, zó spontaan, wat zou dan de uitwerking niet kunnen zijn, wanneer alle krachten werden saamgebundeld! Als er vanwege de zending nu eens met opzet hard werd gewerkt! Zo werd geredeneerd en in 1909 werd een grootse campagne opgezet. Iedere Koreaan moest met het Evangelie bekend gemaakt worden. De leus was: „Eén miJlioen zielen voor Christus".

Hoe zijn onze wegen toch gans anders dan Gods wegen! Wat zijn we toch in alles afhankelijk van de invloeden van Gods Geest! Inplaats van één millioen wer-

den slechts 15.000 leden tot de kerken toegevoegd. De campagne, die zoveeel verwachtingen had verwekt, werd een grote teleurstelling. Hier zouden we de vraag kunnen stellen, of we dan maar gelaten moeten afwachten wat de Heere doen zal. Immers als Hij werkt dan helpt ons werken niet; als het Hem behaagt, dan zullen toch vruchten te zien zijn. In deze redenering is een kern van waarheid, maar we moeten er tegenover stellen, dat we verplicht zijn te doen wat onze hand vindt om te doen. Wij moeten op Gods bevel het net uitwerpen en de vangst zal zijn naar het welbehagen Gods. Wij moeten het zeil optrekken en als het God behaagt dan zal de wind in de zeilen komen.

Na het jaar 1910 komt er een teruggang en verslapping. die ten dele te verklaren is door de politieke omstandigheden. Uit cle Russisch-Japanse oorlog was Japan zegevierend te voorschijn gekomen en Korea werd het kind van de rekening. Het schiereiland verloor zijn keizer en het werd onder de naam Chosen bij Japan ingelijfd. De eerste Japanse gouverneur was een streng heer, met het gevolg dat er een verwoede guerillastrijd ontbrandde. Zoals altijd, werden de Christenen beschouwd als de aanstokers van deze strijd, hoewel ze toch geweigerd hebben de leiding te nemen van het verzet. De Christenen moesten dus boeten en velen werden tot dwangarbeid veroordeeld. Geen wonder dat in deze omstandigheden het aantal dat zich bij de kerk wilde voegen niet zo bijster groot was. Ook de scholen moesten het ontgelden: het godsdienstonderwijs werd verboden en het Japans moest voor alle onderwijs de voertaal zijn. Zo ontbrandde een schoolstrijd die een kwarteeuw zou duren.

In 1919, na de eerste wereldoorlog, toen het in vele landen op de wereld gistte, kreeg ook Korea zijn onafhankelijkheidsbeweging, die door de Japanners bloedig werd onderdrukt. Vele mensen vonden de dood of werden gevangen genomen en mishandeld. Onder die ongelukkigen was het percentage Christenen groot. Ook kerken werden verwoest. De Japanners zagen echter wel in dat ze de vrijheidsbeweging niet zouden kunnen stuiten en dat ze het beste maar wat toegeeflijker konden zijn. Gouverneur Hasegawa werd vervangen door Burggraaf Saito, een zeer bezadigd en bekwaam man, die het beste voor Korea zocht. Zelf was hij geen Christen, maar zijn vrouw had haar opvoeding op een zendingsschool ontvangen. Hij legde de zending zo min mogelijk moeilijkheden in de weg. Tot 1929 brak er dan ook een tijd aan van betrekkelijke rust en kon de kerk in Korea weer tot bloei komen, wat duidelijk uitkwam in de bouw van nieuwe scholen en ziekenhuizen en uit de toenemende evangelisatie-arbeid.

(Burggraaf Saito werd later minister-president van Japan en werd in 1935 vermoord. Dat hij niet zeker was van zijn leven blijkt wel uit het feit, dat hij nooit met zijn vrouw in dezelfde auto wilde rijden, want als er iets met één van hen gebeurde, dan zou de andere er nog zijn voor de kinderen).

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 10 juli 1953

Daniel | 8 Pagina's

Zending in Korea

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 10 juli 1953

Daniel | 8 Pagina's