Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Bevredig je nieuwsgierigheid

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Bevredig je nieuwsgierigheid

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Hoe wffileflie duur en hoogte bepaald van eenWW-uitkering en hoe zit het met een sollicitatieplicht? Maarten vraagt zich af wat hem allemaal te wachten staat.Het gaat slecht op het bedrijf waar Maarten werkt. De goede vooruitzichten zijn als sneeuw voor de zon verdwenen en donkere wolken zijn ervoor in de plaats gekomen. Maartens werkgever heeft weinig keus, al zou hij best anders willen, voor een aantal werknemers moet een ontslagvergunning worden aangevraagd. Ook voor Maarten. Hij is immers een van de laatst in dienst getreden werknemers. De kans dat de ontslagvergunning inderdaad wordt afgegeven is gezien de bedrijfsomstandigheden te verwachten. Maarten begrijpt het allemaal best, zeer doet het natuurlijk wel. Hij vraagt zich af wat hem allemaal te wachten staat.

door mevr. mr. RW. Kortleve

Regels

Het lijkt Maarten dan ook verstandig om eens contact op te nemen met de RMU om het een en ander door te spreken. Concreet stelt hij de aag hoe de zaken in zijn werk gaan mi s hij een WW-uitkering gaat ontvangen. Hij vraagt zich af of er regels bestaan over de duur van zo'n uitkering en hoe het zit met een sollicitatieplicht? De stafmedewerker antwoordt hem dat deze regels inderdaad bestaan. Wil een werknemer in aanmerking komen voor een \VWuitkering, dan moet hij aan twee regels of eisen voldoen. De eerste eis is de 'wekeneis'. Deze eis geeft aan dat een werknemer in een periode van 39 weken onmiddellijk voorafgaand aan zijn werkloosheid er ten minste 26 weken gewerkt moet hebben. Een werknemer die alleen aan deze eis voldoet, ontvangt een kortdurende uitkering. Deze uitkering is 70 procent van het minimumloon. Maarten, die al 15 jaar werkt, voldoet echter ook aan de tweede eis, de zogeheten 'vier-uit-vijf-eis. Deze eis bepaalt dat werknemers in de vijf onmiddellijk aan de werkloosheid voorafgaande jaren ten minste over vier kalenderjaren (over 52 of meer dagen per jaar) loon moeten hebben ontvangen, om recht te krijgen op een loongerelateerde uitkering. Deze uitkering bedraagt ongeveer 70 procent van het laatstverdiende loon. De duur van zo'n uitkering is minimaal een halfjaar en maximaal vijfjaar. Dit hangt af van iemands arbeidsverleden. Na afloop hiervan heeft de werkloze werknemer nog recht op een vervolguitkering. Die is 70 procent van het minimumloon. In Maartens geval ligt het duidelijk. Hij kan aanspraak maken op een loongerelateerde uitkering van anderhalf jaar en daarna een vervolguitkering van twee jaar.

Sollicitatieplicht

Maarten vraagt zich echter ook af hoe het zit met zijn sollicitatieplicht. Hij wil namelijk wel weer graag aan het werk in het beroep dat hij uitoefent, maar dat werk ligt niet bepaald voor het oprapen. De stafmedewerker geeft Maarten te kennen dat hij - als hij een uitkering ontvangt - inderdaad de verplichting heeft om te solliciteren. Door de uitvoeringsinstantie die verantwoordelijk is voor de uitgifte van de uitkering wordt hierop ook controle uitgeoefend. Voldoet een uitkeringsgerechtigde niet aan de normen die in de wet genoemd worden, dan kan er door de uitkeringsinstantie een sanctie opgelegd worden. Zo'n sanctie kan bestaan uit een korting op de uitke­ ring gedurende enkele weken of een langdurige korting. In de werkloosheidswet wordt genoemd dat de uitkeringsgerechtigde dient te voorkomen dat hij werkloos blijft. Hij moet in voldoende mate trachten passende arbeid te verkrijgen.

Passende arbeid

Terecht stelt Maarten de vraag wat passende arbeid nou precies betekent. Het liefst wil hij weer in zijn eigen of soortgelijk werk aan de slag. In een richtlijn is vastgelegd wat er onder passende arbeid wordt verstaan. Zo wordt in het algemeen als regel genoemd dat iemand een half jaar de tijd heeft om te zoeken naar een functie die past bij zijn opleiding of werkervaring. Na deze periode wordt verwacht dat iemand zich ruimer opstelt en werk op lager niveau of een ander beroep accepteert. Deze regel is echter algemeen en houdt in dat er in individuele gevallen wel anders beslist kan worden. Er wordt namelijk ook gekeken naar de situatie op de arbeidsmarkt en het aantal vacatures dat beschikbaar is. Ook wordt bezien of er (medische) beperkingen zijn en wordt er gekeken naar de leeftijd van de werknemer en de leeftijdseisen die aan functies gesteld worden. Verder wordt gelet op iemands sociaal-economische situatie.

Actief

Maartens nieuwgierigheid is bevredigd. Hij heeft het gevoel te weten wat hem te wachten staat. Dat alleen al vermindert voor hem de onzekerheid over zijn toekomst. De stafmedewerker belooft hem informatie toe te sturen over solliciteren. Hij verliest wellicht zijn baan, maar werkloos is hij niet. Hij neemt zich voor actief aan de slag te gaan.

Dit artikel werd u aangeboden door: Reformatorische Maatschappelijke Unie

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 juni 1999

RMU Contact | 24 Pagina's

Bevredig je nieuwsgierigheid

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 juni 1999

RMU Contact | 24 Pagina's