+ Meer informatie

Topman NS wil extreme aanpak

2 minuten leestijd

DEN HAAG (ANP) - De overheid kan haar subsidies voor de Nederlandse Spoorwegen drastisch terugdringen door te kiezen voor extreme oplossingen". Ze kan het autorijden en het openbaar vervoer fors duurder maken, zij het in ongelijke mate, of automobilisten dwingen een „combikaart" te kopen, die hun korting geeft in het openbaar vervoer.

Een op persoonlijke titel geschreven pleidooi van deze strekking houdt T. Tieleman, hoofd ondernemingscontrol van de NS, in het economenblad ESB van gisteren. Zijn voorstellen zouden moeten leiden tot het verdwijnen van de tekorten bij de NS, waardoor die voor zijn uitbreidingsplannen vreemd kapitaal kan aantrekken.

De overheid legt momenteel jaarlijks 1,5 miljard toe op de exploitatie van de NS. Verder steekt ze 1 miljard per jaar in de verbetering van de spoorverbindingen.

Een eerste oplossing noemt Tieleman „economisch". Zij houdt in dat het autorijden 25 cent per kilometer duurder wordt. Tegelijk zouden ook de gemiddelde opbrengsten van de NS met 12,5 cent per kilometer moeten stijgen tot 25 cent. De exploitatietekorten worden dan tot nul gereduceerd, zodat de uitbreidingsinvesteringen rendabel worden en dus met particuliere middelen kunnen worden gefinancierd.

Een tweede, „politieke", oplossing gaat er van uit dat het autorijden en het openbaar vervoer niet te snel duurder kunnen worden. Daarom zou iedere auto aan een combikaart „gekoppeld" moeten worden. Die moet uiteindelijk 250 tot 300 gulden per jaar gaan kosten.

De kaart, die ook voor niet-automobilisten verkrijgbaar moet worden, geeft een korting op het openbaar vervoer. De prijs van de kaart kan worden verhoogd als meer mensen met de trein reizen. Dan kan ook de korting toenemen.

Ook deze aanpak leidt tot het vrijwel verdwijnen van de tekorten van de NS, waardoor investeringen met private middelen bekostigd kunnen worden. Bij het huidige loon- en prijspeil scheelt dat de overheid ongeveer 2 miljard per jaar, aldus Tieleman.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.