+ Meer informatie

door J. EVERSE

2 minuten leestijd

Bij deze keuzemomenten komt ook maar al te vaak het principiële aspect naar voren. Er zijn (gelukkig) vele basisscholen die overeenstemmen met de levensbeschouwing der ouders, maar het wordt moeilijker bij het voortgezet onderwijs. Want reformatorische scholen voor v.o. zijn niet dik gezaaid, zeker niet als het gaat om het l.b.o. De ervaring heeft geleerd, dat ouders het hiermee bijzonder moeilijk kunnen hebben. Op de mA.v.o.-school laat de leerling aan het eind van de tweede klas een of twee vakken vallen. Dat is van invloed op zijn eventuele latere studie. Laat een leerling b.v. wiskunde vallen, dan kan er van een technische studierichting geen sprake zijn. De schooldecaan begeleidt de leerlingen uiteraard en zal hen en hun ouders daarin ook adviseren. Van groot belang is dan na

schooldecaan ds. B. Lydiusschool voor mavo te Dordrecht.
blijven, om verantwoord te zijn tegenover God in het uitoefenen van het beroep. Beïnvloeding is dcui bepaald niet uitgeslo» ten' en dat werkt door in het persoonlijk denken en handelen en ook Jn het gezin. Daarom is het nogmaals van levensgroot belang een verantwoorde keus te doen.

Een voorbeeld: een jongen die naar zee wil, weet van te voren dat de zondag niet gehouden wordt, naar de eis van Gods gebod. Een meisje dat ste\vardess wil worden, kan konkluderen dat het uitoefenen van dat beroep ook geen zondagsrust toelaat. Elk beroep, elk vak heeft nadelen, maar als die

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.