Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Ware rlijkdom.

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Ware rlijkdom.

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

....die ziclizelven schatten vergadert, en niet rijfc is in God. Lucas 12:21.

Er zijn maar weinig menschen, die het in den tegenwoordigen tijd den rijken dwaas k'unnen nazeggen: ik zal mijne schuren afbreken en grootere bouwen.

Meestal is het nu juist omgekeerd: ik' moet mijne grootere afbreken en mij met kleinere tevreden stellen.

Velen, die rijfc waren, klagen: „ziel, gij hebt vele goederen gehad".

Wat is er van al de buitensporige ooilogswinst overgebleven ?

Was het niet: zoo gewonnen, zoo geronnen?

Als iets ons overtuigd heeft van de wisselvalligheid en onzekerheid van stoffelijk bezit dan is het wel het laatste jaar. Hoeveel schoone plannen zijn er verijdeld. Hoeveel droomen van weelde, rust en genot verstoord! Soms ging dat in zijn werk als bij den rijken 'man uit de gelijkenis: de dood kwam, onverwacht, en zeide: laat los 1 Er waren er immers onder de grootwiiistmakers, die juist hUn prachtige villa klaar hadden, m'aar eer ze nog zelf de eikenbetimmerde hal met haar bronzen luchters betreden hadden, daar legde de dood zijn kille hand op hun söhouder.

En, God heeft méér middelen om' voorgenomen rust en lust te verijdelen. Hoevelen zijn er in één dag arm geworden of, na maanden van bange zorg, dooT tegenslag in zaken, dalende fondsen, of ingekrompen valuta geruïneerd!

Hebben wij dus thans de vermaning niet noodig om ons niet te hechten aan het aardsche goed? Ik meen, dat we haar juist bijzonder behoeven, nu het geld schraal, de winst karig, de hcuidel slap is. Want juist nu hebben we den klank van het goud ZOO' lief, en grijpen zoo gretig naar de dingen, die vergaan, naar schatten, die de dief rooven en de mot verteren kan.

Nu vooral dreigt het gevaar, dat we onszelven vele goederen vergaderen en niet rijk zijn in God.

Och neen — we behoeven geen hedelmonniken te worden. De godzaligheid heeft óók de belofte van dit leven. We mogen bidden, dat ons geen gebrek bedroeve. Geeft God ons meer dan ons dagelijksch 'brood, kroont Hij ons leven met Zijn bijzondere zegeningen, ooik in stoffelij'k'e dingen, dan schenkt Hij dat rijkelijk om' te genieten, maar zóó, ' dat we ons vertrouwen stellen op Hem, den levenden God. Dian worden we niet gedreven door hebzucht, geldzucht of genotzucht. Misschien is ons deel in anderer oog dan maar zeer bescheiden, maar voor ons is het groot, de weelde van een koningskind! Dan weten we echter, dat w: e geen schatten voor ons zelf vergaderen. Wij zijn maar rentmeesters, schatmeesters, rek'enplichtige dienstknechten.

Dit moet voor ons de hoogste weelde van ons leven zijn: rijkdom der ziel te hebben, te genieten. En die is er alleen als we rijk zijn in God.

Hoe 'kunnen we dat worden, rijk in God?

Door eerst arm te worden voor God. En tot onze ziel te zeggen: ziel, 'gij hebt niets ota uw zonde bij God te bedekken. Geld of goed, landen vol oogst, schuren vol overvloed, kasten vol geld, safetrommels met effecten, weelde, overdaad, rust', - ' genieting — ze kunnen ons niet helpen. Wie dat alleen heeft is arm. Wie daarmee den dood tegengaat, is erger dan arm, is rampzalig.

Maax als door genade ons oog voor den waren schat, voox het rijk-in-God, ontsloten is, dan hebben wij dien leeren zoeken.

En terwijl naar aardschen rijkdom' duizenden jagen, grijpen, grissen en toch maar' een enkele de volle hand krijgt, geldt van dezen hemelrijk'dom: wie mij zoekt, die vindt mij.

Deze ware rijkdom wordt gegeven, uit genade.

Weten wij, dat we zóó rijk geworden zijn? Dan mogen we op dezen rijkdom wèl ons vertrouwen stellen. Daarin hebben we alles. Hij is ook niet ongestadig. Hij blijft: eeuwig in de hemelen. En wij mogen zeggen: zie], gij hebt het ééne noodige, het goede deel, dat niet van u weggenomen zal worden. Rust mijn ziel, uw God is Koning, heel de wereld Zijn gebied.

Al zou 'God ons alles afnemen wat we voor de aarde bezitten, om ons dezen schat te doen vinden, dan zouden we nog eeuwig dankbaar moeten zijn.

Want als God.onze Vader in Christus geworden is, 'dan geldt het van 'de aaxdsche dingen: uw Vader weet, dat gij deze dingen behoeft.

En we zullen rust vinden voor onze zielen. Die rust is rijkdom, in God.

Dit artikel werd u aangeboden door: Vrije Universiteit Amsterdam

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 10 november 1922

De Reformatie | 8 Pagina's

Ware rlijkdom.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 10 november 1922

De Reformatie | 8 Pagina's