+ Meer informatie

Openbaar- vervoerreizigers behouden fiscaal voordeel

Kok kondigt wijziging aan in aftopping reiskostenforfait

3 minuten leestijd

DEN HAAG — Mensen die voor het woon-werkverkeer gebruik maken van het openbaar vervoer, behouden de bestaande vaste fiscale aftrek voor reiskosten. De door het kabinet bepleite aftopping van het reiskostenforfait zal alleen van toepassing zijn op forensen die met de auto naar hun werk gaan. Minister Kok (Financiën) heeft dit gisteravond aangekondigd op een bijeenkomst van de PvdA in Deventer.

Het wetsontwerp om het reiskostenforfait gedeeltelijk af te schaffen, wordt binnenkort door de Tweede Kamer behandeld. Het is de bedoeling dat de ingreep per 1 mei aanstaande in werking treedt. Als alles volgens plan verloopt, krijgen automobilisten daarna alleen nog belastingaftrek voor de eerste dertig kilometer.


Met de aanpassing die Kok gisteren naar buiten bracht, komt hij tegemoet aan het verlangen van CDA en PvdA. Deze partijen lieten in de schriftelijke gedachtenwisseling met de regering over het voorstel weten dat zij het onjuist vinden om ook de forensen die met bus of trein reizen. dus op een milieuvriendelijke manier, het fiscale voordeel af te pakken. De minister neemt nu de suggestie vanuit de Kamer over om betrokkenen te ontzien.


Hij duidde in Deventer de wijziging aan als een effectief instrument om een belangrijk prijsvoordeel te behalen voor het openbaar vervoer ten opzichte van de eigen auto. Gisteren had gedurende een groot deel van de dag op zijn ministerie overleg plaatsgevonden over de kwestie met de financiële specialisten van de beide regeringsfracties. Een tweede wens van die zijde, namelijk om carpoolers eveneens te ontzien, is nog onderwerp van nadere bespreking.


Spoor- en busforensen komen voor de uitzondering in aanmerking als zij met een OV-jaarkaart of een serie maandabonnementen kunnen aantonen dat zij het gehele jaar met het openbaar vervoer reizen. Kok illustreerde aan de hand van een voorbeeld wat de verandering in het wetsontwerp concreet betekent voor de portemonnee. Wie dagelijks tussen Amsterdam en Den Haag pendelt met bus en trein, heeft volgens hem al gauw een voordeel „schoon in het handje" van zo'n 830 gulden per jaar boven degene die de auto gebruikt.


Furieus


De VVD reageerde gisteravond furieus op het compromis binnen de coalitie over het reiskostenforfait. Fractieleider Voorhoeve verweet premier Lubbers „een enorme draai" te hebben gemaakt. Plannen om het reiskostenforfait af te schaffen vormden in mei 1989 de aanleiding voor de breuk in het toenmalige kabinet van christen-democraten en liberalen. Lubbers weigerde destijds naar alternatieven te zoeken. „Nu wordt de voorgenomen maatregel grotendeels teruggedraaid en wel vlak voor de gemeenteraadsverkiezingen. Ik vind dat buitengewoon doorzichtig. De WD is vorig jaar gewoon pootje gelicht. Dit is het soort politiek gedraai waar ik niet goed van word", aldus Voorhoeve.


Tegenvaller


De wijziging veroorzaakt een tegenvaller voor de schatkist. De opbrengst bij aftopping voor iedereen was geraamd op jaarlijks 240 miljoen gulden. Dat geld mocht minister Maij (Verkeer en Waterstaat) besteden aan verbetering van het openbaar vervoer. Het is nog moeilijk in te schatten hoeveel mensen als gevolg van de wijziging de auto zullen laten staan en de bus of trein zullen nemen, maar waarschijnlijk valt de opbrengst 20 á 30 miljoen gulden lager uit dan aanvankelijk werd voorzien.


Kok houdt er voorts rekening meedat de maatregel mogelijk problemen oplevert voor de spoorwegen. De capaciteit is op dit moment niet berekend op een grote toeloop, zo beaamde hij tijdens zijn spreekbeurt in Deventer. Maar, zo voegde de bewindsman hieraan onmiddellijk toe, wachten kan niet meer.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.