Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Zendingswerk vereist veel studie Zendeling Kruyt afgelost

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Zendingswerk vereist veel studie Zendeling Kruyt afgelost

6 minuten leestijd Arcering uitzetten

Zendeling Kruyt wordt wel de pionier van Poso genoemd, en terecht: hij werd de baanbreker, dat het Evangelie er ingang en voortgang vond. Kruyt moest de grond ontginnen en het eerste zaad strooien; anderen konden dan op de vruchtbaar gemaakte aarde verder gaan arbeiden. Dat zijn opvolgers verder zouden kunnen gaan met minder moeilijkheden dan hij had ondervonden, zorgde de ijverige man, dat zijn collega"s winst konden doen met zijn onderzoekingen. We hebben al meer opgemerkt, dat er een nauwgezette studie moet gemaakt van de taal niet alleen, maar ook ^ van de zeden en gewoonten van de heidense volksstammen. Nou, die studie heeft Kruyt met hart en ziel ter hand genomen.

Toen Dr Adriani naar Midden-Celebes was gekomen, hebben Kruyt en Adriani de taken verdeeld. Adriani zou diepgaande studie maken van de taal en Kruyt zou zich toeleggen op dc land-en volkenkunde. Ook dit laatste vond Kruyt van grote waarde. Wanneer hij dieper kon doordringen in de geestelijke voorstellingen der mensen, dan zou hij het Evangelie kunnen brengen in een meer passender vorm. Dan kon worden uitgegaan van de voorstellingen die de inlanders hadden. Een voorbeeld moge dit toelichten:

Zendeling II. Pol, uitgezonden door de Geref. Zendingsbond onder de Toradja's schrijft: „Zo kan de evangelie-prediker soms woorden moeten aangrijpen, die aanvankelijk nog allerlei misverstanden kunnen opwekken. Maar hierop verdacht zijnde, zal hij in de verdere onderwijzing door het gepredikte die dadelijk trachten recht te zetten. Wij moeten b.v. een woord hebben om „God" aan te duiden. Daarvoor wordt op ons zendingsterrein het bij de Toradja's bekende woord „Poeang Matoea"' gebruikt. Nu gebeurde het mijzelf, clat ik een avond in het dorp met cle mensen had zitten handelen over het Evangelie Gods. Men had aandachtig geluisterd en vroeg om nog enige dagen te blijven ter voortzetting van het onderwijs. Want, zo verduidelijkte een heidenpriester dit verzoek, die Poeang Matoea, waar gij van spreekt, kennen wij ook. Hij heeft zeven vrouwen, en toen volgde een verhaal (Mythe) over wat er al zo met drie vrouwen was voorgevallen, welke kinderen uit het huwelijk met die zeven vrouwen geboren waren, en wat zij gedaan hadden. De bij mij zijnde Toradja-Evangelist wist dit echter dadelijk recht te zetten met de eenvoudige opmerking: nu vergist u zich. De Poeang Matoea waar gij van spreekt is die, waar onze voorvaders ons van vertelden, die wij offeren, maar de Poeang Matoea waar wij van avond over spreken is de Poeang Matoea der Christenen, Die niet gekend wordt uit cle overleveringen, maar Die zichzelf openbaarde in Zijn eeuwig Woord. Toen herhaalde hij nogmaals in 't kort wat wij hadden gesproken uit het Evangelie, telkens cle nadruk leggend op: clat cle God der Christenen de enige, eeuwige God is, de Schepper en Onderhouder van al wat geschapen is, en Die Zich openbaart in Zijn heiligheid, waartegenover wij, Zijn schepselen, staan als zondaren, omdat wij naar Zijn wil niet leven, tot wien Hij nu komt in Zijn Zoon Jezus Christus en oproept tot geloof in Hem."

Om tot de gewenste gegevens te komen moest Kruyt veel reizen maken om in verschillende dorpen verscheidene mensen te ondervragen. Het was ook een hele toer om cle mensen aan het vertellen te krijgen. Er waren ook wel inlanders, die het een grote eer vonden om te vertellen over hun voorouders. Trof Kruyt zulke mensen aan, dan ging het best en kon hij heel wat kennis op doen. Over zo'n voorval schrijft hij:

„Daar had je het hoofd van de kleine stam der To Winoea in Napoe. Vijf dagen achtereen zat hij mij van 's morgens vroeg tot aan het vallen van cle avond te vertellen. Buiten mijn vragen om vroeg hij mij vaak: „hebt u dit al gehoord? " of „weet u dit al? " En dan liet ik hem maar vertellen.

Toen ik hem naar het offer vroeg, clat gebracht wordt bij het bouwen van huizen, sprong hij op en zei: „Ja, maar dan moeten wij er een huis bij bouwen." Met zijn kapmes had hij spoedig enige twijgen van de bomen gekapt, en daarvan maakte hij heel handig het model van een huis. Bij het aanbrengen van elk onderdeel vertelde hij, welke plechtigheden er bij plaats vonden. Alles was bij hem aanschouwelijk onderwijs: bij de verklaring van het huwelijksrecht imiteerde hij de beweging van bruid en bruidegom bij cle voltrekking van het huwelijk."

Nu moet men goed bedenken, dat deze studie niet zijn hoofdwerk was, maar clat hij dit alles naast zijn zendingsarbeid waarnam en de resultaten te boek stelde. Zo verscheen in 1906 een groot werk, getiteld „Het Animisme in den Indischen Archipel". Men stelde hem eens cle vraag, hoe het toch mogelijk was, clat hij dit alles klaar kreeg. Het antwoord luidde: „Bij mijn veelvuldig overnachten in inlandse woningen komt er van slapen dikwijls niet veel. Als ik clan wakker lig, komt zo'n artikel als vanzelf tot mij. In volgende nachten komt het terug en vraagt om aanvulling en omwerking en als ik dan thuis kom, behoef ik het slechts op te schrijven."

Toen Kruyt en zijn vrouw veertig jaren gearbeid hadden onder cle Toradja's, vonden ze, dat cle tijd was aangebroken om het werk aan jongere krachten over te laten. Het werk aan de opleidingsschool te Pendolo had Kruyt een jaar te voren over gedragen aan zijn zoon: hij kon zich clan geheel geven aan cle vertaling van cle Brieven van Paulus erf de Openbaring van Johannes in het Poso's.

In het vaderland kon hij niet stil zitten, maar werkte hij

voortdurend door het schrijven van artikelen, die alle betrekking hadden op het zendingsgebied, dat steeds de liefde van zijn hart had gehad.

Een kleinzoon ging later als arts naar Midden-Celebes om daar ook middellijk mee te werken aan de komst van Gods Koninkrijk.

De twee oudjes, Kruyt en zijn vrouw, zagen tot hun grote voldoening nog, dat de kerk van Midden-Celebes zelfstandig werd.

De 19de Januari 1949 kwam plotseling het einde van zendeling Kruyt. De pionier van Poso was 79 jaar oud mogen worden. Het lange verblijf in de tropen had zijn leven middellijkerwijs niet verkort.

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 15 oktober 1954

Daniel | 8 Pagina's

Zendingswerk vereist veel studie Zendeling Kruyt afgelost

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 15 oktober 1954

Daniel | 8 Pagina's