+ Meer informatie

Tewaterlating

3 minuten leestijd

Wanneer wordt een schip nu eigenlijk te waster gelaten?

De heer Vuyk vertelt dat in de eerste plaats de tijd bepalend is voor deze gebeurtenis. Een schip moet zo snel mogelijk ran de helling om zodoende plaats te maken voor een ander te bouuien vaartuig. Het gewicht van het in aanbouw zijnde schip speelt dus niet zozeer een rol. Misschien vragen fommige lezers zich af waarom een schip altijd achteruit te water gelaten wordt.

„Als het schip bijno in het water gegleden is rust het einde van het schip op de helling. Zou het schip met de kop naar het water gebouwd worden dan zouden de •schroef (schroeven) en het roer (of de roeren) even op het einde van de helling rusten. Er zou grote schade ontstaan, om,dat deze belangrijke delen van schip die druk niet kunnen doorstaan", aldus de heer Vuyk.

De nieuwbouwwerf van Vuyk, die rond de eeuwwisse--^ ling in gebruik werd genomen. Deze werf beschikt over twee hellingen en een afbouwkade. Er kunnen schepen iet een maximale lengte van 150 meter worden gebouwd, met 'n maximale lengte van 150 meter worden gebouwd. Schepen van die lengte meten zoi'n 20.000 ton dw. Dize orde van grootte permanente vraag zal blijven. Vanzelfsprekend zullen de typen schepen steeds veranderen. Rechts op de foto de op 1 juni jl. te water gelaten sleephopperzuiger „Mot Dredge V". De zuiger wordt gebouwd voor IHC Holland, die medio 1973 opdracht kreeg tot het bouwen van twee zuigers voor India. IHC besteedde de bouw van dit schip uit wegens de grote bezetting van eigen werven en de korte levertijd. De zuiger, die 100 meter lang is, kan baggeren tot op een diepte van 22 meter. De hopper, waarin de opgezogen baggerspecie komt, heeft een inhoud van 31(X> kubieke meter. Men verwacht het schip in september klaar te hebben.

Vooraan ziet men een zuiger in aanbouw op de helling, evenals ernaast; ook deze twee schepen worden gebouwd voor IHC Holland. De hoppers van deze 84 meter lange schepen hebben een inhoud van 1500 kubieke meter.

Tussen de twee in aanbouw zijnde casco's is de kraan te zien. Deze plaatst de in de scheepsbouwhal gebouwde secties (delen van het schip) op de helling. Eind van dit jaar wordt deze kraan vervangen door een grotere. De nieuwe kraan zal ook verder naar de rivieirzijde kunnen rijden. Midden op de voorgrond zijn de heipalen waarop de kraanbaan zal worden doorgetrokken. Ook de kraan, die op de afbouwkade rijdt, zal vervangen worden.

Midden op de achtergrond de dorpskerk van Capelle aan den Ilssel.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.