Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

BIJBELSTUDIES

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

BIJBELSTUDIES

7 minuten leestijd Arcering uitzetten

De brief aan de gemeente van FiladelHa

Openb. 3:7-13.

(3)

Een liefelijke bemoediging

Hoe liefelijk bemoedigt Christus de gemeente van Filadelfia als Hij het hier zegt in vers tien: "Omdat gij het Woord Mijner lijdzaamheid bewaard hebt, zo zal Ik ook u bewaren uit de ure der verzoeking, die over de gehele wereld komen zal, om te verzoeken, die op de aarde wonen". Wanneer Christus hier spreekt over "het Woord mijner lijdzaamheid", dan doelt Hij daarmee op het Woord, dat ons tekent de lijdzaamheid van Christus. Christus is door de diepte van het lijden heengegaan. Zijn zweet werd als grote droppelen bloeds. Zijn beenderen werden vaneen gescheiden. Zijn rug werd opengeploegd door de geselslagen. Hij werd bespot gesmaad en gehoond. Hij moest door de diepte van de dood en de hel heen. Maar juist in dat licht is Zijn lijdzaamheid zo onuitsprekelijk groot. Hij heeft nooit één woord gesproken tegen de wil van Zijn Vader. Er was bij Hem geen spoor van opstand of vijandschap. Hoe gewillig was Hij toen Hij sprak: Niet wat ik wil, maar wat Gij wilt. Om de vreugde Hem voorgesteld, heeft Hij het kruis verdragen en de schande veracht. Zo tekent ons het Evangelie de lijdzaamheid van Christus. Gods kinderen zijn zo lijdzaam niet. Het moet maar eens tegenlopen en de weg moet maar eens door de diepte gaan. Als vlees en bloed dan aan het woord komen, dan blijkt wel wie Gods kinderen in zichzelf zijn en blijven. Vol opstand. Een tegensprekend volk. Een volk van wederhorigen. Maar zie daartegenover dan de lijdzaamheid van Christus. Zo heeft de Zaligmaker verzoening gedaan voor de zonden van een tegensprekend volk. Wat wordt Hij dan dierbaar voor zulke tegensprekers!

Het Woord bewaard

Nu had, naar het woord van Christus, de gemeente van Filadelfia het Woord Zijner lijdzaamheid bewaard. Dat Evangelie, dat ons de lijdzaamheid van Christus voorstelt, had men in Filadelfia bewaard. Men had de kracht van dat Woord ervaren en daarin sterkte gevonden. Men had dat Woord geloofd en beleden. Gods kinderen drukken dat lieve Woord wel eens aan hun hart, ook al moet het hen veroordelen en aanklagen, omdat de volmaakte lijdzaamheid bij hen niet te vinden is, maar wel het tegendeel. Nochtans wordt dat Woord hen zo lief, ja zoeter dan honing. Het gaat hun hart en zinnen strelen. Het wordt hun verlangen dat hun gang en treden in dat Woord worden vastgemaakt. Is dat Woord u al lief geworden? Weet u zich tot in het diepst van uw ziel gebonden aan dat Woord des Heeren? Wie dat Woord niet liefheeft, die is geen kind van God. Welnu, in Filadelfia hadden zij dat Woord bewaard. Dat was niet hun werk. Dan hadden zij het losgelaten. Het was Gods werk in hun leven. De Heere had hen door Zijn Heilige Geest gebonden aan Zijn Woord. Juist omdat het hen sprak van de lijdzaamheid, van het werk van Christus was het hen zo lief geworden. Dat Woord wordt Gods volk zo lief omdat Christus de grote Inhoud van het Woord is. Omdat het spreekt van hem. Die gekomen is om te zoeken en zalig te maken wat verloren is. Zie, daarin kwam Gods werk in Filadelfia openbaar. En de Heere kroont Zijn eigen werk. Dat komt hier zo duidelijk uit in de woorden van Christus: "Zo zal Ik ook u bewaren uit de ure der verzoeking, die over de gehele wereld komen zal, om te verzoeken, die op de aarde wonen".

Door God bewaard in de ure der verzoeking

Gods kerk heeft bewaring nodig. Er is immers een driehoofdige vijand, die niet ophoudt Gods kinderen aan te vechten en in zichzelf hebben zij geen verweer in die strijd. De gemeente Gods kan zichzelf nooit bewaren. Het is een wankelend volk. Maar de Heere bewaart de Zijnen. Hij houdt hen vast. Hij heeft hen van eeuwigheid liefgehad. Hij heeft hen aan Christus gegeven. Zij zijn door Hem gekocht met de prijs van Zijn bloed. Daarbij worden zij geleid door de Heilige Geest. De bewaring van de kerk ligt dan ook gegarandeerd in het werk van de drieenige God. Gods kinderen vrezen zo vaak om te komen in de strijd. Maar als de Heere hen nu eens omhoog doet zien, wat ligt de zaak dan in veilige handen!

Gods kerk heeft bewaring nodig, vooral in de ure der verzoeking.Die komt over de gehele aarde. Dat is één van de tekenen van de eindtijd. De verzoeking komt in haar verschrikkelijkste vorm aan het einde der dagen. Maar die grote eindverzoeking wordt voorafgegaan door tal van plaatselijke verzoekingen, die ook zeer moeilijk zijn. De christenen in Filadelfia zouden zo'n verzoeking moeten meemaken. Christus wilde hen er in deze brief op voorbereiden. Maar Hij zou hen ook bewaren in de verzoeking.

De grote verzoeking

Vóór de wederkomst zal er de ure der verzoeking zijn. Die ure der verzoeking hangt samen met de grote ajval en de openbaring van de mens der zonde. Het zal voor de kerk een tijd van verzoeking zijn om Christus te verloochenen, om af te vallen van de waarheid. Ware het mogelijk, satan zou de uitverkorenen verleiden. Valse Christussen en valse profeten zullen er velen verleiden, zegt Christus in Zijn rede over het einde der tijden. Het zal zijn een tijd van grote afval en verzoeking, dat wil zeggen dat men mas.saal zal afvallen van God en Zijn Woord, door die verzoeking zal de kerk heen moeten. Zien wij het vandaag om ons heen niet al duidelijker? Het is een tijd van secularisatie, dat wil zeggen dat alles losgemaakt wordt van God en Zijn Woord. De laatste resten van het christendom worden uit onze samenleving opgeruimd. Onlangs beweerde een luthers predikant, dat wij de voorlaatste generatie christenen vormen. In onze samenleving wordt de mens in het middelpunt geplaatst en zinken wij weg in het moderne heidendom. Ook onder ons zijn er velen die afvallen. Ook jonge mensen, die niet meer op de catechisatie komen, die men al minder in de kerk ziet en die uiteindelijk geheel vervreemd raken van Gods Woord. Jonge mensen die meegezogen worden met de geest van de tijd. Hoeveel ouderharten zijn er niet, die dagelijks die pijn voelen over één of meer van hun kinderen? Wij weten uit Gods Woord dat het nog erger zal worden. Ook al mogen er soms plaatselijke opwekkingen zijn, het gaat toch naar de ure der verzoeking, die over de hele wereld zal komen. Wat zal er van de kerk worden? Heeft die lutherse predikant gelijk? Zullen er nog kinderen Gods blijven? Christus wijst er hier in het tiende vers bovenuit, als Hij zegt: Ik zal u bewaren in de ure der verzoeking. Dat is niet alleen een woord voor Filadelfia, maar uiteindelijk voor de kerk der eeuwen. Christus gaat mee door de verzoekingen heen. Hij houdt de Zijnen vast, ook als de golven over secularisatie en afval over de wereld komen. Hoort wat Christus zegt in vers elf: "Zie, Ik kom haastelijk". Zeker, het is nu al tweeduizend jaar later en nog is Hij niet gekomen. De Heere echter vertraagt zijn belofte niet. Duizend jaren zijn bij Hem als één dag. Hij maakt haast om te komen, want Hij verlangt naar de vereniging met Zijn bruidsgemeente in de eeuwige heerlijkheid. Alleen, toen de Bruidegom kwam, sliepen ook de wijze maagden. Is dat niet al te zeer het beeld van de kerk? Daarom voegt Christus er in het elfde vers nog aan toe: "Houd dat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme". Dat wil zeggen: Blijf standvastig en waak- zaam. Blijf Hem verwachten. Houdt u aan Zijn Woord. Opdat niemand uw kroon neme. Dat is de overwinningskroon. Die ligt voor al de Zijnen al klaar. Laat ons dan de loopbaan met lijdzaamheid lopen, zegt de Schrift, ziende op de Overste Leidsman en Voleinder der geloofs, Jezus. Dan zal u de kroon niet ontgaan. Kan dit in eigen kracht? Nee! Er is maar één weg en dat is als een krachteloze aan Zijn voeten. En omdat Hij de Zijnen bewaart, zullen zij eenmaal de kroon ontvangen! Dat ligt vast. Alleen als het geloof het geloven mag dan zal de ziel die vastheid ondervinden.

Zeist,

ds. J.J. van Eckeveld.

Dit artikel werd u aangeboden door: De Saambinder

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 4 september 1997

De Saambinder | 12 Pagina's

BIJBELSTUDIES

Bekijk de hele uitgave van donderdag 4 september 1997

De Saambinder | 12 Pagina's