Bekijk het origineel
Bekijk het origineel
Tijdperk van de supersnelle treinen
Bondsrepubliek, Engeland en Japan experimenteren met magneetzweeftreinen
De Stoomtrein „Rocket" haalde op 8 oktober 1829 een topsnelheid van 46,8 kilometer per uur. In de geschiedenis van het ijzeren paard volgde het ene snelheidsrecord na het andere. De Fransen hebben sinds 26 februari 1981 het wereldrecord op hun naam staan. Toen haalde een Train a Grande Vitesse (TGV) op de nieuwe hoge-snelheidsspoorlijn van Parijs naar Lyon maar liefst 380 km per uur. Hier betreft het een conventioneel wiel-railsysteem. Maar er worden ook proeven met magneetzweeftreinen gedaan. Daarbij denkt men aan te bereiken snelheden van 400 tot 500 km per uur. Een dezer dagen beginnen in het Westduitse Emsland weer proefritten met de „Magnetbahn Transrapid 06". Daarmee bereikte men in augustus van dit jaar een snelheid van 302 km per uur. „Leiter Inbetriebnahme" elektrotechnisch ingenieur R. Kretzschmar spreekt van een „Innovationssprung" en „de trein van de toekomst".
Premium Artikel
Dit artikel is exclusief leesbaar voor abonnees met een RD-abonnement, een zesdaags abonnement op het RD of op de e-paper. Dit artikel lezen? Log in op uw EMG-account of neem een abonnement.
Inloggen Neem (proef)abonnementBekijk de hele uitgave van vrijdag 30 november 1984
Reformatorisch Dagblad | 22 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van vrijdag 30 november 1984
Reformatorisch Dagblad | 22 Pagina's