Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Tijdperk van de supersnelle treinen

Bekijk het origineel

Bladerweergave niet beschikbaar
+ Meer informatie

Tijdperk van de supersnelle treinen

Bondsrepubliek, Engeland en Japan experimenteren met magneetzweeftreinen

6 minuten leestijd Arcering uitzetten

De Stoomtrein „Rocket" haalde op 8 oktober 1829 een topsnelheid van 46,8 kilometer per uur. In de geschiedenis van het ijzeren paard volgde het ene snelheidsrecord na het andere. De Fransen hebben sinds 26 februari 1981 het wereldrecord op hun naam staan. Toen haalde een Train a Grande Vitesse (TGV) op de nieuwe hoge-snelheidsspoorlijn van Parijs naar Lyon maar liefst 380 km per uur. Hier betreft het een conventioneel wiel-railsysteem. Maar er worden ook proeven met magneetzweeftreinen gedaan. Daarbij denkt men aan te bereiken snelheden van 400 tot 500 km per uur. Een dezer dagen beginnen in het Westduitse Emsland weer proefritten met de „Magnetbahn Transrapid 06". Daarmee bereikte men in augustus van dit jaar een snelheid van 302 km per uur. „Leiter Inbetriebnahme" elektrotechnisch ingenieur R. Kretzschmar spreekt van een „Innovationssprung" en „de trein van de toekomst".

U heeft geen rechten om dit artikel te lezen Premium Artikel

Dit artikel is exclusief leesbaar voor abonnees met een RD-abonnement, een zesdaags abonnement op het RD of op de e-paper. Dit artikel lezen? Log in op uw EMG-account of neem een abonnement.

Inloggen Neem (proef)abonnement

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 30 november 1984

Reformatorisch Dagblad | 22 Pagina's

Tijdperk van de supersnelle treinen

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 30 november 1984

Reformatorisch Dagblad | 22 Pagina's