Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Overschieten — mag je zo spreken?

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Overschieten — mag je zo spreken?

9 minuten leestijd Arcering uitzetten

door W. Visser

Een paar weken geleden was er in onze gemeente weer bediening van de Heilige Doop. Het trof me toen. dat er in dat oude Doopsformulier zo treffend wordt beleden dat wij ..in zonden ontvangen en geboren zij}} et] daarom aan aUerbande ellendigheid, ja aan de verdoemenis oiulerworpen zijn. " Nu. hij het sehrijven va dit zo moeilijke en teer liggemie onderwerp komen die woordeti terug. Samen nwt de bekende woorden uit hel huwelijk.sformulier dat ..velerhande tegenspoed en kruis, vanwege de zonde ons overkonn." Zo bepaalt de Heere. al bij de bediening van de Heilige Doop en telkens door heel ons leven heen. ons bij onze afkomst. We zijn kinderen van Adam: mensen die kozen en kiezen vóór de zonde en tegen God. En daarom: ..velerhande tegenspoed en kruis".

Wie heeft er in zijn leven eigenlijk geen tegenspoed en kruis? Het gezegde: ..Hik huis heefl z'n kruis en elk harl z'n smart" blijkt zo waar le zijn. Wat kom je hel niel legen in de praktijk van hel leven. De een draagt het kruis van een liehamelijke handicap: weer een ander is psychisch zo zwak. dal hij cr voortdurend ..even tussenuit moei". Hen derde gaal alleen zijn of haar levensweg, terwijl een \ ierde wel lol een huwelijk mocht komen, maar de kinderzegen blijft maar uil.... of er werd een zwaar gehandicapt kindje geboren of.... of.... En is voor ons het kruis dal wij moeten dragen nicl het zwaarste?

Alleen zijn, hoe ervaar je het

Uit de konlaklcn die wc hebben met tol nu toe alleenstaanden welen we dat hel ..alleen zijn" voor sommigen — gelukkig niet voor allen — een zwaar kruis kan zijn. Hen slil verdriet waarmee je echt niet le koop loopt: een verdriet dat soms knaagt aan jc leven en wal alle andere vreugde weg lijkt te nemen. .Al hel goede — wal er door Ciods goedheid nog zijn mag — verliest ook z'n glans en somber wordt de levensweg bewandeld.

Weet je: als je een jaar of zestien, zeventien, achllien benl. dan kan dal sombere gevoel er ook al zijn. .Ic kunl dan zelf zo hopeloos vediefd ! zijn op iemand die uileindclijk loch niel(s) om je blijkl le : geven. Je \ riendcn of vriendin-n nen hebben al wel verkering en dat lijkt je ck)k zo mooi. En voor jc idee lel jc eigenlijk niet mee als je nog alleen bent. Je : droomt misschien wel weg van ! een huwelijk dat jc als ccn : hoog ideaal ziel. maar ja. jij zult dat wel niel krijgen: voor jou zal dat wel niet ..weg-I gelegd" zijn.... jij zult wel j ..overschiclen". Een gevoel \an minderwaardigheid kan jc dan I gaan bekruipen, zodal je je wal ! gaal terugtrekken of juist heel luidruchtig de aandacht op jc zelf gaat vestigen.

Naarmate je ouder wordl krijgl de beleving daarvan, denk ik. toch een wat ander en dieper karakter. Zo maar ccn voorbeeld: je bent op zomerkamp geweest met boven Iwinligjarigcn of jc hcbl een andere werkkring gekregen. Misschien heb jc dc nood van jc alleen zijn wel voor tle Heere neergelegd: ..Heere. wilt U loch geven, dat ik nu iemantl mag ontmoeten mcl wie ik door hel leven mag gaan. Ik ontmoet nu loch ook weer

andere, ook jonge mensen. Maar.... Uw wil geschiede." Fn.... nu is hel kamp voorbij: je werkt al weer meer dan ccn jaar in je nieuwe werkkring, maar.... nog alleen. Hn op hel prikbt)rtl in tle keuken hangen wel vcrlov ings-, trouw-en geboortekaartjes. Van vricntlen. kennissen, maar nicl van jou. Hn wat kunnen mensen dan die wontl nt)g schrijnender maken als zc tegen jc zeggen: ..Joh. jij mag ook wel eens t)pschieicn: straks schiet jc nog over. Je benl loch zeker niet le kritisch'.'" Hn op tle trouwerij van je beste vriend of vriendin met wie je alles besprak zeggen ze tegen jc: ..Wanneer volg jij nou eens? " Natuurlijk probeer jc dan je gevoelens tc verbergen: misschien wel mcl ccn houding van: ..Ik red me alleen toch ook best? " Terwijl het van binnen schreeuwt: ..O Cirod. waarom loch? " Hn dan weel ik. dal er zijn die thuis uilvaren tegen hun outlcrs vanuil dal gevoel van alleen te zijn cn wellicht le blijven. ' i >

En toch voor gezinnen

Uit een gesprek dal wc pas bij ons Ihuis hadden mcl een paar nog alleenstaanden bleek trouwens, dat hel heel belangrijk is hoe de buitenwacht reageert. Fel reageerde ccn meisje: ..Overschiclen? Ja. zo laten tle mensen om jc heen het je wel eens voelen."

Dal mogen we best wel eens op ons lalen inwerken: juist als gehuwtlen. Heven we wel echt mee: lijden we mee? Of hebben wc alleen medelijden cn spreken we meewarig in de trant van ..Ja. die is overgebleven". Wal een taak ligl hier voor de gemeente, voor onze gezinnen. Zouden wc t)ns huis cn hart niel open moeten siellen voor allecnslaantlen? Wat kan hel hen goed tlocn als wc ook eens bij hén aangaan cn daarmee tonen dat ze gewoon mcclcllen. Wal kan het hen goeddoen als zc "s zondags na dc kerkdienst mecgcv raagtl worden op tle koffie.

Hebben wij rechten?

’t Kan zijn. dat jij die tlit leest, hel juist momenteel heel moeilijk hebt met jc alleen zijn. Wat moeten we elkaar dan zeggen? Dan moeien cn mogen we elkaar alleen maar wijzen op Cjt)ds Woortl wat ons wijst op die Ciod Die t)ns aller leven Icitll. ook dat van jou. Fn dat doel Hij in Zijn onbegrijpelijke wijsheid. Dan wijst dal Woortl ons terug: terug naar het Paradijs. Daar hebben wij tloor onze zontlc alle rechten j \crspccld: eerlijk waar. Fn tlan i weel ik. dal wij het daar van j onszelf uit nooil mee eens I zullen zijn. Wc zijn immers zulke rcchlhcbbentlc mensen. Dan hebben v\ij loch rcchl op I liefde? Dan hebben wij uxdi recht t)p ccn huwelijk? Dan j j 1 ! I hebben wij toch recht op kinderen'.' Maar wie door tic Heilige Cicest z'n eigen leven als zontlc cn schuld krijgt zien gaal toch instemmen met David: Zo CÜj in 't rechi wilt treden, o Heer' en gadeslaan, mijn ongerechtigheden, ach. wie zal tlan bestaan'.' Dan cn daar wordl alles een wonder wal we nog boven dc dtx")tl ontvangen. Dan en daar wortll hel toch beleefd tlal Ciod rcchl is in al Zijn weg cn werk. Hn o nee. dal is geen theorie, maar praktijk alléén, als Job tlan zegt: ..Zt)utlen we het goctle van dc Hccrc ontvangen cn het kwade nicl'.'" Geeft het dan

verder niet hoe God ons leven leidt? O ja. zie Izak maar bidden in het veld om een levensgezellin. Hij sprak met de Heere over zijn toekomstige vrouw: dat mogen we wel aannemen. Hij wachtte biddend at', omdat hij er innerlijk van overtuigd was. dat God hem een vrouw moest geven. En dat mogen we tegen elkaar zeggen: die weg van Izak is een goede weg: de weg van het gebed. Zo deed later zijn oudste zoon Ezau niet. Die ging zelf aan het werk door naar de Kanaanieten te gaan op zoek naar een vrouw. De ervaring leert dat er geen geluk en dus ook geen zegen te verwachten is als je neemt wat of wie zich aanbiedt. Er kom tg vaak alleen maar narigheid van. Je bent dan met surrogaatop 1 ossingen bezig. Echter wel een surrogaat waar je verslaafd aan kunt raken. En als God dan je gebed verhoort door je toch alleen te laten? , zo vraag je wellicht, 'k Hoop dan van harte, dat je met God eens mag zijn of worden. Prof. dr. Van Bruggen zegt in zijn boekje ..Het huwelijk gewogen" in dit verband nog behartige nswaa rd ige woorden: ..Ieder krijgt van God zijn eigen gave: de een krijgt de gave van het huwelijk met de voordelen en moeiten daarvan: de ander krijgt de gave van de ongehuwde staat met de eigen problemen, maar ook met de mogelijkheden daarvan."

Waarmee maar gezegd wil worden dat je niet minder bent als je alleen bent (gebleven), 't Is niet zo. dat je als mens pas meetelt als je getrouwd bent. Helaas zijn er wel. die het zo zien. Daarmee hebben ze echter Gods Woord niet mee. Dal Woord zegt wel: .Twee zijn beter dan één" (Pred. 4 : 9). En dan is het waar dat God ons niet geschapen heeft om alleen te zijn. En dan is 't waar dat Hij de mens een levensgezel li n) geeft in de ordening van het huwelijk. Maar 't is evengoed waar. dat de Heere ons zegt dat het huwelijk een tijdelijke gave is: at het ons vooral moet gaan om de grote Gave. de Heere Jezus Christus. I Dat brengt ons bij Hem Die zo eenzaam en alleen was als nooit iemand geweest is of zijn zal. Hij had niemand en op Golgotha's heuvel kreeg Hij op Zijn bittere klacht geen antwoord. Weel je waarom? Om hel in die weg waar te maken: wee zijn beter dan een. Dat is éérst: od en de mens weer samen, met elkaar verzoend in Christus door de Heilige Geest. Dan en daarna: ok met anderen. Dan krijg je door genade andere betrekkingen en verhoudingen. Dan krijgt je vrienden uit Gods Hand. Dan worden we hulpvaardig en vriendelijk voor onze naaste. Ga maar eens mee naar Joppe. het tegenwoordige Jaffa. Daar woonde Dorcas. een ongetrouwde vrouw. Als zij op haar sterfbed ligt en Petrus in haar huis komt. is ze dan alleen? We welen wel anders. Handelingen 9 vertelt ons. dat al de weduwen daar stonden, wenende en tonende de rokken en klederen die Dorcas gemaakt had. Wat heeft die vrouw een rijk leven gehad. Misschien wel rijker dan menig gehuwde die eenzaam door het leven gaat. Zo heeft God al heel veel alleenstaanden willen gebruiken in Zijn Koninkrijk voor de zending, evangelisatie en de dienst der barmhartigheid. Wat is er juist nu een groot tekort aan deze liefde in een tijd waarin de liefde van velen verkondt.

Wat een wonder dan van Gods genade als je als niet gehuwde zo je levensweg mag gaan: met Hem. Nee. dan ben je geen ..overgcschotene". maar een dienstbare in Zijn Koninkrijk met het dagelijkse gebed: Leer mij. o God van zaligheden, mijn leven in Uw dienst besteden." En in die weg ga je het ook belijden: ..Ik ben wel eens eenzaam, maar nooit alleen."

P.S. Ciraag verwijzen we nog naar het hoekje ..Over liefde gesproken", uitgegeven door onze Jeugdbond. De heer Maurit/ schrijft daarin een hoofdstuk over ..Alleen zijn" waarin hij o.a. ingaat op de vraag hoe je met je gevoelens om moet gaan.

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 2 september 1988

Daniel | 33 Pagina's

Overschieten — mag je zo spreken?

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 2 september 1988

Daniel | 33 Pagina's