+ Meer informatie

Wellicht gratis openbaar vervoer in Rotterdam

HTM-staking dreigt toch over te slaan

3 minuten leestijd

ROTTERDAM — De federatie ABVA/KABO heeft donderdag tijdens de actievergadering van personeel van liet Rotterdamse openbaar vervoer bedrijf RET, voorgesteld het publiek van 1 tot en met 7 juni gratis te vervoeren. Het federatiebestuur heeft wel de voorwaarde gesteld dat ten minste 1000 leden de bijeenkomst in Rotterdam zullen bezoeken en dat driekwart van hen zich voor het voorstel uitspreekt.

Bij de RET (Rotterdamse Elektrische Tram) werken bijna 2.000 mannen en vrouwen als tram-, bus- of metrobestuurder. Ongeveer 1350 van hen zijn lid van de ABVA/KABO.

Volgens ABVA/KABO-bestuurder Dorenbos is voor de week in juni gekozen om de partijen in de tussentijd de mogelijkheid te geven tot een oplossing te komen. De problematiek bij het Rotterdamse openbaar vervoer is in feite dezelfde als die bij de HTM. Het personeel wil evenals de Haagse collega's plaatsing in een hogere salarisschaal zonder dat zij daarvoor hun „vervoerstoeslag" moeten inleveren.

Mocht het voorstel voor vrij vervoer het niet halen dan zal, aldus Dorenbos, via bestuur en kaderleden verder worden onderhandeld.

Enkele honderden FNV-leden van het rijdend personeel van de HTM hebben woensdagmiddag op een bijeenkomst in Den Haag opnieuw besloten de staking voor onbepaalde tijd voort te zetten.

De leden van de vervoersbond CNV zouden donderdagmiddag bij elkaar komen om zich uit te spreken over het aanbod van de Raad van beheer. Het CNV, dat oorspronkelijk ook woensdag wilde vergaderen, besloot na overleg met de Raad van beheer de zaken nog eens goed op een rijtje te zetten en de ledenvergadering een dag uit te stellen. Een woordvoerder van de christelijke vakbond liet zich woensdag ook al negatief uit over het HTM-voorstel.

De nu twee weken durende staking bij de HTM betekent voor het Haagse bedrijgsleven in de binnenstad een flinke aderlating. „De dalende omzetten liegen er niet om. De verkopen in vrijwel alle branches zijn tot rond de vijftig procent teruggelopen", aldus een woordvoerder van het filiaal- en grootwinkelbedrijf in Den Haag.

Bejaarden
Gouden tijden beleven nog altijd de taxi's in Den Haag. Zowel 's morgens als 's avonds is het zeer moeilijk een taxi te krijgen. Eenvoudig omdat er niet voldoende vervoerscapaciteit is. Vooral de bejaarden en sociaal zwakkeren beleven moeilijke tijden door het ontbreken van tram en bus, want voor hen is de taxi een te duur vervoermiddel.

Compensatie
De ANWB heeft er bij de raad van beheer van het Haagse vervoerbedrijf HTM op aangedrongen het openbaar vervoer in Den Haag weer zo snel mogelijk op gang te brengen. In een telex gericht aan de HTM doet de ANWB een beroep op alle bij het loonconflict betrokken partijen om tot overeenstemming te komen.

De ANWB acht een compensatie voor abonnementhouders, die geen gebruik hebben kunnen maken van hun plaatsbewijs, gerechtvaardigd. Voorgesteld wordt de looptijd van de abonnementen te verlengen. De HTM heeft laten weten compensatie op welke wijze dan ook te bestuderen. Voorlopig beroept zij zich echter nog op overmacht en wijst alle claims af.

Zie ook pag 9: „Ophouden met de staking heeft beslist geen zin."

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.