+ Meer informatie

Pleidooi voor lagere leeftijd rij-examens

Opleiding koppelen aan scholen

2 minuten leestijd

UTRECHT — Als de leeftijd M)r rijles en rijexamen wordt iriaagd kan de rijopleiding *otendeeIs worden gekoppeld in de scholen. Als het tijdstip aaraan men met de rijopleiing kan beginnen wordt losge)ppeld van het vroegste tijdip waarop men door het exalen zijn rijbewijs kan halen, )u dat in de hand werken dat tngeren zich de tijd gunnen om e opleiding te voltooien.

Die suggesties deed drs. P. Allewijn, recteur van de directie verkeersvei|heid van het ministerie van Verkeer 1 waterstaat woensdag in Utrecht tij;ns de studiedag „jongeren in het verser" van Veilig Verkeer Nederland. Volgens drs. Allewijn wordt de perioï voor het behalen van het rijbewijs nu ivoldoende benut om de jongeren zo jed mogelijk voor te bereiden op hun )1 die ze als automobilisten moeten vervullen. De rijvaardigheidsinstructie staat volgens hem te veel in het teken van het zo snel mogelijk behalen van het rijexamen tegen zo gering mogelijke kosten.

Drs. Allewijn pleitte voor een groepsopleiding voor het behalen van het rijbewijs. Bij het praktiche gedeelte van de opleiding moet een leerlingenkaart worden ingevoerd, zodat de totale tussentijdse resultaten kunnen worden bijgehouden. Het theoretisch examen zou een volwaardige theorieopleiding moeten worden, losgekoppeld van de praktische opleiding, waaraan op vroegere leeftijd kan worden begonnen.

In zijn toespraak wees drs. Allewijn erop, dat het ongevallenpercentage van jonge bestuurders drie- tot viermaal hoger ligt dan het gemiddelde percentage. Hij stelde'vast, dat de groep jonge bestuurders de beste rijexamenresultaten behaalt, maar ook de meeste verkeersovertredingen begaat, de meeste verkeersmisdrijven pleegt, de meeste schade veroorzaakt en het meest is betrokken bij ongevallen met letsel en dodelijke afloop.

Bruggehoofd

De samenwerking met McDonnell Douglas geeft Fokker een bruggehoofd voor de Amerikaanse markt. Een markt die vijftig procent van de wereldmarkt uitmaakt, aldus Fokker-directeur Frans Swarttouw maandagavond in een uitzending van Tros-Aktua.

Volgens Swarttouw bleek McDonnell na een inventarisatie van alle mogelijke combinaties de beste keus. We konden niet op tegen het commerciële ,1 geweld van Boeing en het politiek^ge- ' weid van Airbus. McDonnell is als commerciële private vliegtuigindustrie die overeenkomst met ons vertoont, de meest aangewezen weg, aldus de Fokker-directeur.

Swarttouw zei dat er voor iedere vliegtuigbouwer een tijd aanbreekt waarop hij iets nieuws, moet doen, dat ben je aan je reputatie verplicht. Als de F-29 niet was doorgegaan was Fokker niet meteen op de fles gegaan, maar hadden we wel, metseen ander toestel,; moeten komen. Nü zie ik mogelijkhe- ;;< den de Nederlandse vliegtuigindustrie de eerste vijftig jaar overeind te houden.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.