Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

BOER WAT ZEG JE VAN M’N BEGROTING?

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

BOER WAT ZEG JE VAN M’N BEGROTING?

7 minuten leestijd Arcering uitzetten

Na de algemene politieke en finaneiele beschouwingen was de eer aan minister Van Aartsen van Landbouw om als eerste na de premier zijn begroting door de Tweede Kamer te loodsen. Daarin is hij -het mag gezegd worden- goed geslaagd.

Er is dan ook eigenlijk niet veel te beleven op zijn ministerie, in financieel opzicht dan. Veel bezuinigingen hoeft de minister niet te realiseren ; 'slechts' ƒ 17 min. op een totaalbedrag van aiim ƒ 3 mJd.). Veel beleidsinhoudelijk werk is doorgeschoven naar de behandeling van diverse nota's en notities, die de Kamer in de loop van het begrotingsjaar nog zullen bereiken.

Natuurbeheer

Uiteraard nam de SGP-fractie ook deel aan de beraadslagingen. Mede namens de fractie van GPV en RPF voerde fractievoorzitter Van der Vlies het woord. Eén van de meest in het oog springende zaken op de landbouwbegroting is de bezuiniging van ƒ 4 min. (vanaf 1998: ƒ11 min.) op de aankoop van reservaatsgebieden (f 3 min.) en bestaande natuurterreinen (ƒ 1 min.). Volgend jaar kan er hierdoor 200 ha. en vanaf 1998 600 ha. minder aan reservaatsgronden worden verworven. In plaats hiervan heeft de minister gekozen vof)r vormen van particulier natuurbeheer.

De SGP-fractie heeft zich tegen deze keuze van de minister niet principieel verzet. Van der Vlies zei er het volste vertrouwen in te hebben dat de boer -en uiteraard ook andere particulieren- als beheerder een belangrijke bijdrage kan leveren aan de instandhouding van onze natuur. Daarbij moeten wel een paar zaken helder zijn. Zo mag wijziging in de beheersstaicuur geen stagnatie opleveren voor het realiseren van de zogeheten ecologische hoofdstructuur. Boven­ dien dient duidelijkheid te bestaan over de wijze waarop het particuliere natuurbeheer wordt gefinancierd.

Zo vroeg Van der Vlies de minister hoe de duurzaamheid van de financiële ondersteuning van het particuliere natuurbeheer is gewaarborgd. Daarenboven is er onduidelijkheid over de herkomst van de gelden ten behoeve van het particuliere beheer. De gelden die bij de verwerving van reservaatsgebieden en natuurterreinen worden weggehaald, komen niet terug ten bate van particulier beheer. Om hierin de nodige duidelijkheid te scheppen deed de SGP-woordvoerder de suggestie om een afzonderlijke begrotingspost 'particulier natuurbeheer' in het leven te roepen. Mogelijk nog belangrijker dan de financiële perikelen rond het particuliere beheer is de vraag naar de status van de gronden, waarover de particulier het beheer voert. Een goede bedrijfsvoering blijft voor de agrarische ondernemer uiteraard op de eerste plaats staan. Sluipenderwijs mag niet worden toegegroeid naar al te veel beperkingen op landbouwgronden. Een goede bedrijfsuitoefening moet mogelijk blijven.

Anderzijds dient ook een goede realisering van de Ecologische Hoofdstrtictuur gewaarborgd blijven. Zo is van de zijde van natuurverenigingen aangedragen dat particulier beheer een te zeer versnipperd beeld van het totale natuurbeheer oplevert. Zonder ons deze stelling eigen te maken, wilde de fractie ook op dit punt opheldering van de minister.

Mest- en anunoniakbeleid

Een majeur punt vormt de besteding van ƒ 475 min. in het kader van de Integrale notitie mest- en ammoniakbeleid ten behoeve van de herstructurering van de veehouderij. De minister heeft primair gekozen voor herstructurering en houdt het opkopen van mestproduktierechten als laatste mogelijkheid open. Op deze wijze krijgt de agrarische sector de ruimte om eigen initiatieven ten volle te ontwikkelen. Denk aan intensivering van het veevoerspoor, maar ook mestscheidingstechnieken (op bedrijfsniveau). Ook ontwikkelingen als de Nadere Uitwerking Brabant en Limburg (NU- BL) spreken de SGP ten zeerste aan. Van de minister verwachten wij, dat hij andere regio's stimuleert om dezelfde inspanningen te verrichten. Hieraan koppelde Van der Vlies tegelijk de vraag of de minister vooral ook dergelijke projecten wil laten delen in de herstructureringsgelden. Sprekend over herstructurering van de veehouderij, moest de SGP-landbouwspecialist even denken aan de gelden, die de minister heeft uitgetrokken voor structuurverbetering in het algemeen: "Wij weten dat deze minister de boeren een goed hart toedraagt, maar dat zijn ruimhartigheid daarin geen grenzen meer kent, heeft hij tot nu toe goed verborgen weten te houden. Gaarne zeggen wij hem dank voor de toegezegde bijna ƒ 200 miljard (!) voor de structuurverbetering. "Waarschijnlijk heeft de minister zich hier een paar nullen vergist!"

Dit neemt niet weg dat de uitgaven in het kader van de structuurverbetering zwaar onder druk zullen komen staan, gelet op de nieuwe berichten uit de glastuinbouw. Onderzoek heeft aangetoond, dat de toegezegde 300 min. voor de herstmcturering van de glastuinbouw naar verwachting schromelijk tekort zal schieten. Sanering van vervuilde tuinbouwgronden zal veel extra inspanning en kosten met zich meebrengen. Scenario's schetsen schrikbeelden van honderden miljoenen. Hoe denkt de minis- ter met deze fikse extra kostenpost om te gaan, is dan een vraag die op z'n minst gerechtvaardigd is. Ophoging van de herstructureringsgelden voor de glastuinbouw, voor de SGP toch al een 'must', is in het gegeven geval erg voor de hand liggend.

Europa

Het komende begrotingsjaar staat voor een groot gedeelte in het teken van Europa. Niet alleen wat de toetredingseisen voor de derde fase EMU betreft, maar ook met betrekking tot het voorzitterschap, dat Nederland in de eerste helft van volgend jaar zal bekleden. Er is genoeg te doen. De steeds voortslepende discussie over de BSE-problematiek, begint zo langzamerhand irriterend te worden, niet in het minst vanwege de destructieve opstelling van Groot-Brittanië. De SGP steunt de minister van harte in zijn opstelling tegen het plan-Fischler om akkerbouwsubsicïies in te zetten voor de aanpak van de gevolgen van de BSEcrisis.

Voor Nederland liggen er tijdens het voorzitterschap kansen om diverse zaken aan de orde te stellen in Europees verband. De minister heeft zich reeds uitgelaten over de afloop van de huidige regeling van de melkquota in 1999. Meer duidelijkheid over zijn positie in dezen is zeker gewenst. De problematiek met betrekking tot de gewa.sbeschermingsmiddelen blijft de aandacht vragen. De termijnen met betrekking tot de toelatingsprocedure moeten korter. Bovendien is het uiterst inconsequent en vervelend dat producten in ons land geïmporteerd worden die behandeld zijn met in Nederland verboden middelen!

Meer in den brede zal goed gelet moeten worden op harmonisatie van regelgeving. Het is een prestatie om in veel gevallen voor de rest van de EUlidstaten uit te lopen, maar bevorderlijk voor de concurrentiepositie is het bepaald niet. Het SER-rapport over het Gemeen­ schappelijk Landbouwbeleid biedt interessante beschouwingen. Hierover zal in het najaar overleg met de minister gevoerd worden. Mede omdat de spreektijd beperkt was, beperkte Van der Vlies zich tot het aanstippen van enkele punten; sterkere oriëntatie van het GLB op de wereldmarkt, de afliouw van de .strncturele prijssteun, integratie met het milieubeleid, multifunctionaliteit van de landbouw en het scheppen van aanvullende inkomensmogelijkheden voor de landbouwer, produktdiversicatie en -specialisatie, strategische dialoog tussen de agri-business, universiteiten en onderzoeksinstituten.

Biologische landbouw

)De biologische landbouw komt steeds meer in zwang. Niet ten onrechte, naar de smaak van de SGP-fractie. De voordelen van deze productiewijze voor het milieu zijn evident. Naar het oordeel van de SGP moet deze sector ook een eerlijke kans krijgen. Op 2 oktober jongstleden is het Appèl 'Groen licht voor de biologische landbouw' aan de Kamer aangeboden. Daarin wordt ingegaan op knelpunten die deze sector ontmoet in de verdere verwerkelijking van haar ideeën.

De vraag aan de minister was welke mogelijkheden hij ziet voor deze betrekkelijk nieuwe sector. Bovendien constateerde Van der Vlies, dat de subsidie voor het zogeheten Platform Biologische Landbouw beëindigd dreigde te worden. In verband met onder meer het verder bekendheid geven aan de activiteiten op het gebied van de biologische landbouw (denk bijvoorbeeld aan consumentenvoorlichting) oordeelde hij dat niet wenselijk. De minister zegde toe de subsidie met twee jaar te willen verlengen.

Dit artikel werd u aangeboden door: Staatkundig Gereformeerde Partij

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 31 oktober 1996

De Banier | 20 Pagina's

BOER WAT ZEG JE VAN M’N BEGROTING?

Bekijk de hele uitgave van donderdag 31 oktober 1996

De Banier | 20 Pagina's