Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Uit de schulp

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Uit de schulp

"Mensen op de Biblebelt denken dat het meevalt met ontkerkelijking"

8 minuten leestijd Arcering uitzetten

De 'Biblebelt', een bekend begrip voor de 'gordel' die vanuit Zeeland over de Veluwe naar het noordoosten van Nederland loopt en waar relatief gezien veel mensen met een reformatorische achtergrond wonen. Het begrip wordt vaak wat spottend gebruikt, zeker door niet-christenen die zo hun ideeën hebben over de mensen op de Biblebelt. In gesprek met evangelist J. Krijgsman uit Amsterdam.

"Mensen op de Biblebelt denken dat het meevalt met ontkerkelijking"

Als je de naam Biblebelt hoort, zou je kunnen zeggen dat deze term een bepaalde groep mensen in een hokje plaatst. Wat valt u op?

"Bij veel mensen die op de Biblebelt wonen, speelt het sociale leven zich voornamelijk af binnen één groep met veel onderling contact. Men komt elkaar vooral tegen in de woonplaats, de kerk, de school en de vereniging van de kerk. De mensen in die 'zone' worden over het algemeen gekenmerkt door een grote mate van saamhorigheid. Kinderen die er wonen, worden vaak beschermd opgevoed. Dat kan voor veel zonden bewaren. Vaak zijn de contacten van kerkelijke mensen die buiten de Biblebelt

wonen breder. Ze hebben meer contacten met onkerkelijke mensen. Mensen uit één kerk wonen vaak ver bij elkaar vandaan. Ondanks de verschillen hebben zij soms contacten over de kerkmuren heen. Ze voelen aan dat je elkaar in deze tijd juist nodig hebt. Ook weten ze vaak de hoofdzaken van de bijzaken beter te onderscheiden. Hoewel de mensen op de Biblebelt één groep lijken te vormen, weten we dat onder hen veel kerkelijke verschillen zijn. Het lijkt wel één groep, maar dat is het niet. Al wordt het niet hardop gezegd en al weet men dat het niet goed is, toch voelen mensen op de Biblebelt zich soms beter dan de wereldse mens en de kerkelijke mensen die niet op de Biblebelt wonen.Dit gevoel leeft trouwens bij ons allemaal."

Wat vindt u van de term Biblebelt?

"Ik vind het geen goede term. Gods Woord verdient deze term niet. Als je dan persé een term wilt gebruiken voor dit deel van die

mensen zeggen: 'Dat zijn die mensen die de Bijbel aanvaarden, die naar en vanuit de Bijbel willen leven'. Laten we niet vergeten dat wij de eerste Bijbel zijn waarmee iemand uit de wereld in aanraking komt."

Ziet u problemen aan het bestaan van zo'n gebied?

"Mensen op de Biblebelt weten in veel gevallen niet half wat er in de wereld gebeurt. Soms durven die mensen niet in Amsterdam te komen omdat men onterecht denkt dat heel Amsterdam getekend wordt door homo's, prostituees en andere gevaren. Men heeft soms snel een oordeel klaar over de mensen buiten de Biblebelt. Dit komt mede doordat men weinig contact heeft met andersdenkenden. Als jongeren later gaan studeren in een grote stad, kan het problemen geven dat ze zo beschermd zijn opgegroeid. De gedachte kan groeien dat mensen op de Biblebelt degelijker willen overkomen dan een ander in hun omgeving. Dit kan afstotend werken. Het gevaar is aanwezig dat men opgaat in de uiterlijke vorm. We moeten ervoor oppassen dat het farizeïsme dat in ons allemaal aanwezig is, niet extra wordt gevoed door de leefomgeving."

Je zou kunnen zeggen dat het gevaar aanwezig is dat je door de Biblebelt in je schulp kruipt?

"Ja, dat gebeurt wel. Ik merk dat mensen die op de Biblebelt wonen wel eens denken dat het wel meevalt met de ontkerkelijking in ons land. 's Zondags ziet men immers in de omgeving nog veel mensen naar de kerk gaan? Daardoor wordt vaak de noodzaak van evangelisatie niet gezien. Het gevaar is aanwezig dat men breed gaat praten over de 'boze' wereld, maar niet de mens ziet in deze boze wereld die gered moet worden. Men weet niet hoe erg het allemaal in ons land al is. Ik haast me om te zeggen dat er gelukkig ook mensen zijn die dit wél zien en daarom ook weten van de noodzaak van evangelisatie. Daarom zijn we blij dat veel jongeren die wonen op de Biblebelt, regelmatig komen folderen voor onze evangelisatieposten. Daaruit blijkt een hartelijk meeleven.

We moeten niet in onze schulp kruipen, maar eruit komen. Gaat dan heen, onderwijst al de volken (Mattheüs 28:19). Heengaan naar de mensen om ons heen. Heengaan naar de stadsmens. Heengaan in de kerk en buiten de kerk. Daar woont namelijk de moderne heiden."

Hoe moeten we met die problemen omgaan?

"We moeten niet allemaal gaan wonen op de Biblebelt Laten we nuchter zijn en als mens tussen de mensen wonen en leven. Juist als christen kun je zoveel betekenen voor onkerkelijke buren, of voor die buitenlanders. Niet zozeer in woorden, maar wel in daden: ehulpzaam en vriendelijk zijn, uitkomen voor je levensovertuiging. Eerst de daden en vandaar uit komen er wel mogelijkheden voor de woorden. Het valt mij meer dan eens op dat de stad in de Bijbel veel aandacht heeft. In Jeremia 29:7 staat dat we de vrede van de stad moeten zoeken. In haar vrede zult gij vrede hebben, zegt de Heere. De kanttekening bij deze tekst zegt over vrede: Dat is, welvaart en voorspoed. Als het haar welgaat, zal het u ook welgaan'.

Natuurlijk, ik weet dat deze tekst in een bepaalde context staat, maar toch heeft de stad grote betekenis in de Bijbel. De vrede voor de stad kunnen we niet in daad en woord betonen als we allemaal wegtrekken uit de stad. Daardoor moeten en moesten veel stadsgemeenten worden opgeheven. Juist deze gemeenten kunnen zoveel beteken voor de heidense omgeving. Juist in die gemeenten buiten de Biblebelt liggen mogelijkheden voor evangelisatiesamenkomsten."

Zijn er dan helemaal geen voordelen aan wonen in een wat meer beschermde omgeving?

"Jawel. Daar zijn naar de mens gesproken meer mogelijkheden om met elkaar te spreken over de dienst des Heeren. Als je na de dienst gezamenlijk naar huis loopt, is dat een uitstekende mogelijkheid om na te praten over de preek. Ook de andere dagen van de week kun je elkaar even opzoeken om over deze dingen te praten. Daarnaast zie ik ook maatschappelijke voordelen. Kerken en scholen zijn dichtbij huis. Men vindt werk binnen de eigen sfeer. Je wordt dan minder geconfronteerd met grof taalgebruik en het misbruiken van Gods Naam. Daardoor hebben mensen op de Biblebelt het wel gemakkelijker. Je hoeft niet zo vaak voor je levensovertuiging uit te komen. Het gaat toch allemaal wel z'n gangetje. Gemakzucht is daarbij een groot gevaar."

Denkt u dat er een relatie is met het 'wel in de wereld, maar niet van de wereld'?

wereld, maar niet van de wereld'? "Zeker, daarom is het niet goed dat de Biblebelt ontstaan is. Zoals gezegd leeft men daar in het algemeen strikt gescheiden van de wereld. Deze uitspraak geldt veel meer voor die christenen die midden in de wereld staan en heel eenvoudig door daad en woord aangeven waar ze voor staan. Voor die jongere uit één van onze stadsgemeenten die heel spontaan voor zijn of haar overtuiging uitkomt achter de kassa bij Albert Heijn. Dat heeft de Biblebelt nodig en dat heeft de wereld nodig. Het dwingt altijd respect af, ook al zal de spot niet achterwege blijven.

Ik las in een brief aan Diognetus - een anoniem geschrift van rond 150 na Christus: 'De christenen onderscheiden zich niet van de andere mensen door land, taal of zeden.

Ofschoon zij wonen in de steden der Grieken en der barbaren, waar dan ook, en overal de landsgebruiken volgen, wat betreft kleding, voedsel en dergelijke dingen, zij leggen toch een opvallende en voor ieder waarneembare eigen stijl van leven aan de dag. Wat de ziel voor het lichaam is, zijn christenen voor de wereld. De ziel heeft zich door alle delen van het lichaam verspreid. Hoewel de ziel zich in het lichaam bevindt, behoort hij er niet toe. Zo zijn de christenen in de wereld zonder van de wereld te zijn'. Dit is 'in de wereld, maar niet van de wereld'. Zo kan het waar worden in de praktijk: at volk zal alleen wonen en het zal onder de heidenen niet gerekend worden (Numeri 23:9). Dan heb je temidden van de wereld toch een opvallende en voor iedereen zichtbare eigen stijl in het leven van alle dag. Onopvallend opvallend. Dit getuigenis is nodig voor iedereen. Getuigenis door hartsvernieuwing en in afhankelijkheid. Dus niet getuigen in de vorm van: dat zullen we eens even doen'.

Voor de Heere bestaat er niet zoiets als de Biblebelt. Daarom komen sommige dingen die ik noemde misschien wat scherp over. Ik bedoel het in liefde. Want wat zal die wereldse collega zeggen als de Heere vannacht terugkomt? Waarom heb je bijna nooit iets gezegd? Waarom voelde je je vaak beter dan ik, waardoor je mij van je afstootte? ledereen die niet in waarheid de toevlucht heeft Ieren nemen tot de Heere Jezus, zal dan verstommen. De Heere zoekt en eist Zijn Beeld terug bij iedereen. Voor Hem is elk mens er één. Zowel kerkelijke mens in de beschermde omgeving als de onkerkelijke stadsmens en die drugsverslaafde prostituee. In de Bijbel klinkt Gods genadeboodschap. lA/ant God heeft Zijn Zoon niet gezonden in de wereld, opdat Hij de wereld veroordelen zou, maar opdat de wereld door Hem zou behouden worden (Johannes 3:17). De kanttekening bij deze tekst zegt: Dat is, die uit de wereld in Hem zullen geloven, zowel heidenen als Joden'. Daar komt het op aan. Houdt vrede met alle mensen zoveel als mogelijk is, maar met een sterk verlangen om allen voor Christus te winnen."

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 13 april 2007

Daniel | 52 Pagina's

Uit de schulp

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 13 april 2007

Daniel | 52 Pagina's