Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Het offer van Christus

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Het offer van Christus

Lezen hoofdstuk 2. paragraaf 1 t/m 6

8 minuten leestijd Arcering uitzetten

Het gebeurde in de oorlog.... Een aantal soldaten was gevangen genomen door de vijand. Het zag cr niet best voor hen uit. Ze werden tegen een muur gezet, de handen omhoog. Elke tiende soldaat werd doodgeschoten. Een jonge soldaat had het al gauw gezien: ook hij was nummer tien! Daar stond hij, bevend over al zijn leden. Naast hem stond een oude man die merkte wat er ging gebeuren. Ineens greep hij zijn jonge makker beet en gaf zijn plaats aan hem. Een ogenblik later was de oude man gestorven.

Wat deze man hier deed. heeft Jezus voor Zijn volk gedaan. Hij heeft met hen geruild om hen te redden van de straf. ..Ik voor u. daar gij anders de eeuwige dood had moeten sterven...'." Dat is het gTOte offer waarvan gesproken wordt in hoofdstuk 2 van de Dordtse Leerregels.

Geëist

In het eerste hoofdstuk hebben we gezien hoe groot de liefde van God is voor Zijn uitverkorenen. Het is een eeuwige liefde. Een grondeloze barmhartigheid. God heeft redenen uit Zichzelf genomen om genade te schenken aan een volk dat nooit naar Hem gevraagd had! Nu kan de vraag naar boven komen: waarom moest Christus dan nog sterven? Het is de vraag die je vinden kunt aan het einde van dit hoofdstuk onder punt 7 van de dwalingen. Begrijp je de vraag? Als God Zijn kinderen zó heeft liefgehad, waarom moest het kruis dan worden opgericht op Golgotha?

Het antwoord klinkt in par. 1 ..God is niet alleen ten hoogste barmhartig, maar ook ten hoogste rechtvaardig"! Wat zou je denken van een rechter die een misdadiger vrijspreekt omdat hij een oude vriend van hem is? God doet dat niet. Hij kan dat niet en Hij wil dat niet. Hij is de allerhoogste Rechter. Hij neemt het woord niet terug dat Hij tot Adam heeft gesproken: ..Ten dage als ge van de boom eet. zult gij dc dood sterven". Wij zijn veranderd. God is dat niet. Zijn recht is nu geschonden. Zal er verzoening komen, dan moet er eerst voldoening zijn. God ziet de zonde echt niet door de vingers. Bijbels gesproken:

..Zonder bloedstorting is er geen vergeving" (Hebr. 9:22)! En dat geldt ook Zijn kinderen. Jazeker, het zijn die uitverkorenen waar hoofdstuk 1 zo heerlijk van gesproken heeft. Maar ook zij liggen onder het oordeel Gods. Ook zij zijn van nature kinderen des toorns die in het Rijk van God niet kunnen komen, tenzij ze van nieuws geboren worden (Efeze 1 en 2)!

Is dat nieuwe leven jou geschonken? Dan heb jc met verdriet ontdekt een kind des toorns te zijn! Dan roep je uit: -Ik heb de dood verdiend! Hoe kom ik ooit met God verzoend? " Nee. dan wil je niet zalig worden als er ook maar iets gekrenkt werd van Gods deugden Jc hebt het recht van God van harte bef gekregen en : toch kan je de Heere niet meer missen. Dat is dc nood van je bestaan.

Gegeven

Maar nu het wonder: ..Alzo wijzelf niet kunnen genoegdoen en ons van de toorn van God bevrijden, zo heeft God uit oneindige barmhartigheid Zijn eniggeboren Zoon ons tot een Borg gegeven...!" Hoor je dat? God heeft niet alleen een offer geëist. Hij heeft dat Zelf gegeven.

Dat is nu het grote verschil met alle godsdienst die vanuit de mens begint. Ook de heidenen weten van de noodzaak van een offer. Dan is het echter: o ut des! Ik geef aan God opdat God aan mij geeft.... Tegen Mozes zegt de Heere: Ik heb u het bloed gegeven op het altaar om over uw zielen verzoening te doen" (Lev. 17:11). Nee. God is niet door ons bewogen. Hij heeft Zichzelf een Lam ten brandoffer voorzien (Gen. 22)! Het is Zijn eniggeboren Zoon, Die Borg geworden is. Om dat woord te begrijpen moet je eens denken aan de geschiedenis van Jozef. Juda stond borg voor Benjamin. Dat wil zeggen als er iets met Benjamin gebeuren zou. dan zou hij zijn leven geven (Gen. 43:9).

Zo is Jezus de Borg en Middelaar voor al Zijn jongere broeders. Volgens de Remonstranten was Hij alleen maar Middelaar. Hij heeft alleen een weg geopend waardoor God opnieuw met mensen kan beginnen. Er is dus weer een kans, een mogelijkheid van zalig worden. Maar meer ook niet....

Wat zou het arm zijn als we dat moesten geloven! De Bijbel spreekt er echter anders over. Als Borg is Jezus ook de Plaatsvervanger. Hij heeft Zijn ziel gegeven tot een rantsoen voor velen. Hij heeft hun schuld betaald en staat er ook voor in dat niet één van hen verloren gaat!

Is je dat wel eens een wonder geworden? Je hebt misschien geprobeerd om heilig voor God te leven, uit liefde tot Zijn dienst. Maar je bent steeds armer geworden, steeds goddelozer. Je moet het van harte belijden 'tijdelijke en eeuwige straffen verdiend te hebben'. Dan heb je werk voor deze Borg! Hij heeft de schuld betaald, de toorn van God gestild, de beker leeggedronken tot de laatste druppel toe. Alleen door Hem is redding mogelijk!

Genoegzaam

God is tevreden met dil Lam. Zijn offer is volmaakt. Hier heeft het recht zijn loop gehad. Hier wordt dc vrede met een kus van het recht gegroet. Het offer van Christus is niet alleen noodzakelijk cn gepast, het is ook 'overvloedig genoegzaam tot verzoening van de zonden der ganse wereld'! Zo zei men dat in Dordrecht.

Nee, dal wil niet zeggen dat Jezus gestorven is voor alle mensen, hoofd voor hoofd. Het betekent wel dat er geen enkel tekort is in Zijn bloed voor wie dan ook. Dit grote offer moest Hij brengen. Eenvoudig gezegd: om één zondaar te verlossen had Hij niet minder kunnen lijden. Maar ook: om alle zondaren te redden had Hij niet meer hoeven lijden. Zijn offer is genoeg.

Geladen

De dood van Christus heeft grote kracht en waarde ook nog vandaag. Hoe komt dat? Omdat Hij een waarachtig en rechtvaardig mens is. maar ook de Zoon van God! Johannes zegt dan ook met nadruk: .Het bloed van Jezus Christus, Gods Zóón. reinigt ons van alle zonde" (1 Joh. 1:7)! Zijn offer is geladen met goddelijke kracht, eeuwige liefde en menselijke gehoorzaamheid. Wat een heerlijke boodschap voor iemand die het oordeel moet aanvaarden. Wat een wonderlijk geheim: .De straf die ons de vrede aanbrengt was op Hem en door Zijn striemen is ons genezing geworden" (Jes. 53).

Gepredikt

Deze rijke boodschap mag gepredikt worden. Het is de belofte van het Evangelie, 'dat een ieder die in de gekruisigde Christus gelooft, niet verderve maar het eeuwige leven hebbe'! Daar moet je goed op letten. De belofte is dus niet: u krijgt het eeuwige leven. En de boodschap mag ook niet zijn: God heeft je lief. en Jezus is voor jou gestorven. Maar etmag wel verkondigd worden dat er genade bij God is voor de grootste zondaar, en dat een ieder die zich aan Christus toebetrouwt de zaligheid verkrijgen zal. Zo ruim wordt er gesproken door de dordtse vaderen, en dat nog wel in het hoofdstuk waarin geleerd wordt dat Jezus voor Zijn vólk gestorven is! De belofte mag, ja moet gepredikt worden aan alle volken en aan alle mensen zonder onderscheid.

De uitverkiezing is dus geen rem op de prediking, de evangelisatie of het zendingswerk. Het is juist de garantie dat Zijn Woord niet vruchteloos zal zijn. God haalt Zijn volk eruit! Wie het zijn is ons niet bekend, maar de Heere zegt: ..Predik het Evangelie aan alle kreaturen"! Dat is het aanbod van genade dat ook aan jou gedaan wordt. Je wordt niet uitgesloten. Mag ik een voorbeeld geven'? Een koning laat aan deserteurs verkondigen dat hen gratie verleend zal worden als zij binnen tien dagen terugkeren naar hun garnizoen. Kijk. dan hoeft er niemand te vragen: „Is mijn naam erbij? Word ik ook bedoeld? " Het gaat om alle deserteurs, dus ook om jou! De Heere roept je toe: „Bekeert u en gelooft het Evangelie!" Of je dat kan? Daar gaat het nu niet over. Het is Zijn koninklijk bevel: terug naar dc legerplaats! Al je wapens inleveren bij Hem en buigen aan Zijn voeten!

Geweigerd

Wie niet terugkeert? Die zal verloren gaan om eigen schuld! Die zal nooit kunnen zeggen dat hem geen vrede was aangeboden. Denk daar eens aan! Er is nog vrede in het bloed des kruises. Er is een fontein geopend in de wonden van Christus, en geen zondaar is voor Hem te vuil! Maar is er schuld bij jou'?

Het is zo nodig om in de klem te komen: te moeten en niet te kunnen.... Dan is er raad bij Hem. God wil geven ook wat Hij vraagt. Om Christus" wil!

Krimpen aan den IJssel

ds. C. Sonnevelt

Gespreksvragen

1. Prof. Wtersinga heeft gezegd: ..Als Jezus sterft, dan is dat niet om God te verzoenen maar om ons te veranderen ". Wat vind je van deze uitspraak?

2. Ook de Heidelberger Catechismus zegt dat God niet alleen barmhartig maar ook rechtvaardig is (zondag 4). Worden zo de eigenschappen van God niet uit elkaar getrokken?

3. Wat zegt het formulier voor hel Heilig Avondmaal over de toorn van God tegen de zonde en de dood van Christus aan het kruis (zie het eerste stuk)?

4. Probeer eens in je eigen woorden weer te geven wal 'borgiochtelijk' betekent.

5. Je kent misschien de uitdrukking: „Eén druppel van Jezus' bloed zou genoeg zijn om zalig te worden". Is dat een bijbelse uitdrukking?

6. Waarin is het aanbod van genade gegrond? Wat voor betekenis heeft dit voor jou ?

7. Is er een verschil tussen de belofte van het Evangelie en de belofte van het genadeverbond? Lees Joh. 3:15-16 en Hebr. 8:10-12, J

In de vorige aflevering is een vervelende fout geslopen. In de op één na laatste paragraaf (Voor hen die boos zijn op dc Heere) staat in de laatste regel het woord 'vy/harding'. Dit moet natuurlijk 'verharding' zijn.

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 22 november 1991

Daniel | 33 Pagina's

Het offer van Christus

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 22 november 1991

Daniel | 33 Pagina's