Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Via de dominee naar Kleinnood

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Via de dominee naar Kleinnood

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

De stichting Kleinnood adviseert ondernemingen. Gratis. De ervaring is dat ondernemers vaak te laat met hun problemen bij de stichting aankloppen."Je kunt best een goed ondernemer zijn en toch op een bepaald gebied iets niet weten".

door R. Pasterkamp

Kleinnood bestaat sinds 1979. Wijlen prof. ing. Jan Klevering, destijds directeur van de Delftse instrumentenfabriek Enraf Nonius (in 1988 na een fusie omgezet in Delft Instruments) nam tiet idee over uit de Verenigde Staten. Als doelstelling formuleerde hij: "Gepensioneerde managers kosteloos fiulp laten bieden aan ^ middelgrote en kleine ondernemers die zich geen reguliere adviseurs kunnen veroorloven om dreigende bedrijfsproblemen te voorkomen en oplossingen te realiseren bij acute zakelijke problemen".

Anno 1994 loopt de stichting als een trein. In het jaarverslag over 1993 wordt melding gemaakt van hulp aan bijna 2000 ondernemingen. 'Op het ogenblik neemt de vraag sterk toe", zegt ir J.C. Booijen, directeur van Kleinnood. "We krijgen een grotere bekendheid en het economisch tij voor het midden- en kleinbedrijf is niet gunstig".

Deskundigheid

De stichting beschikt over 175 consulenten. Een kwart van hen is oud-ondernemer, de overige 75 procent heeft een hoge functie bekleed bij bedrijven met klinkende namen. "Alle specifieke deskundigheid hebben we in huis", aldus Booijen. Er zijn oud-managers, voormalige accountants en advocaten. Allen stellen hun kennis en ervaring gratis beschikbaar Ze ontvangen geen cent voor hun werk, maar slechts een onkostenvergoeding voor telefoon en vervoer De consulenten zijn actief in 25 regionale groepen. De verdeling komt vrijwel overeen met de regionale indeling van de Kamers van Koophandel. Met de Kamers wordt nauw samengewerkt, aldus Booijen. De consulenten gaan altijd naar de ondernemers toe om op de werkplek de problemen door te nemen. De stichting Kleinnood wordt in stand gehouden door sponsors. Booijen: "We hebben twee hoofdsponsors, Shell en de Rabobank. Verder krijgen we geld van KPN, VNO, Unilever en de GasUnie. Daarnaast zijn er nog een groot aantal kleinere sponsors. Alle sponsors onderkennen het belang van een goed functionerend middenen kleinbedrijf. Noem het een stukje maatschappelijke verantwoordelijkheid. De problemen, bijvoorbeeld rond de werkgelegenheid, moeten we met z'n allen dragen".

Boeken

De problemen waar bedrijven mee komen, zijn legio. Inkoop, verkoop, marketing, juridische zaken, personele problemen, fusies en overnames; overal komt men mee aan. "We hebben twee voorwaarden voor hulp", laat Booijen weten.

"Het bedrijf mag maximaal honderd werknemers tellen en moet financieel zo draagkrachtig zijn dat het niet een commerciële organisatieadviseur kan inhuren. We willen dus graag even in de boeken kijken voordat we beginnen". Overigens valt 92 procent van de bedrijven die bij Kleinnood aanklopt om hulp in de categorie tot tien werknemers. Via banken en hun accountants komen de cliënten. De directeur van Kleinnood wijst erop dat zijn organisatie bezig is haar bekendheid te vergroten bij doktoren en dominees of pastors. "Veel ondernemers willen helemaal niet praten over hun problemen. En zeker niet met een vreemde. Deze vertrouwensfiguren krijgen veel te horen, ook over het reilen en zeilen van bedrijven. Ze kunnen bij problemen doorverwijzen naar ons".

Succes

Booijen benadrukt dat de consulenten slechts advies geven. En die advisering mag geen jaren duren. "Wij zijn er niet voor uitvoerende hulp". Over het 'succespercentage' is de directeur duidelijk. "In 40 procent van de gevallen worden de problemen opgelost, in 35 procent gedeeltelijk opgelost, maar moet het zich nog bewijzen, bijvoorbeeld in omzetproblemen. De rest blijft zitten met problemen. Deels komt dat omdat de cliënt de adviezen van de consulent niet opvolgt, deels ook omdat iemand te laat bij ons aanklopt.

Het is vaak een paar minuten voor twaalf". Ondernemers moeten potentiële problemen meer en sneller onder ogen durven zien, aldus Booijen. "Je kunt best een goed ondernemer zijn en toch op een bepaald gebied iets niet weten. Grotere bedrijven generen er zich ook niet voor om Mackenzie in te huren. Ze zetten het zelfs in hun jaarverslag. Een verstandige ondernemer haalt advies in huis als hij het zelf niet meer weet".

Stichting Kleinnood, Beatrixlaan 7a, Den Haag, tel. (070) 3814445

Dit artikel werd u aangeboden door: Reformatorische Maatschappelijke Unie

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 september 1994

RMU Contact | 1 Pagina's

Via de dominee naar Kleinnood

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 september 1994

RMU Contact | 1 Pagina's