Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

HET GESCHEURDE VOORHANGSEL

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

HET GESCHEURDE VOORHANGSEL

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

En Jezus een grote stem van Zich gegeven hebbende, gaf de geest. En het voorhangsel van de tempel scheurde in tweeën, van boven tot beneden. Mark. 15 : 37, 38

Het voorhangsel had een diepe betekenis. Het was niet zomaar een scheidingswand. Het voorhangsel van de tempel sprak van de scheiding tussen God en de mens door de zonde. De Majesteit van een beledigd God zou een doemwaardig zondaar verteren. Daarom was het Heilige der Heiligen, waar God Zijn woning onder Israël verkoren had, voor het menselijk oog verborgen. Alleen de hogepriester mocht eenmaal per jaar op de Grote Verzoendag toegaan om het bloed van het offerlam te sprengen op het gouden verzoendeksel.

Maar bij Jezus' sterven is het betekenisvolle voorhangsel gescheurd. Was het dan zo oud en versleten? Nee, dat niet. Men besteedde immers grote zorg aan de tempel en aan al die heilige dingen. Het Huis des Heeren mocht niet verwaarloosd worden. Het voorhangsel scheurde dus niet van ouderdom.-Bovendien staat er, dat het van boven tot beneden scheurde. Een oud kleed scheurt dwars af. Hier gebeurt iets wonderlijks. Het is een werk Gods. Het is het Amen van God de Vader op het Offer van Zijn Zoon. Toen Jezus met Zijn eigen bloed bij Zijn Vader intrad in de hemelse Tempel, scheurde God de voorhang in de aardse tempel. God was nu met Zijn volk tevreden. De beledigde Majesteit was genoeggedaan. Met een offerande heeft Christus in eeuwigheid volmaakt degenen, die geheiligd worden.

Het gescheurde voorhangsel wijst er op dat de schaduwen ver/uld zijn. het aardse heiligdom, priesters, offers en alle ceremoniën der wet hebben afgedaan. Een ander Offer, een andere Hogepriester en een andere bedeling is er voor in de plaats gekomen. Het is de bediening van Christus in de hemel. Door Hem is de scheiding van boven tot beneden weggenomen. Zo wijst deze scheur op herstelling en verlossing.

Maar hoe zullen we dat wonder verstaan? Wat bij ons scheurt en splijt is in de regel onherstelbaar en moet aan de vernietiging prijs gegeven worden.

Zo heeft de mens zichdoor de zonde van God losgescheurd. Door eigen schuld zal de mens de eeuwige verwoesting moeten ondergaan. Ontzettende gedachte!

Maar Jezus heeft nog met een grote stem geroepen voor Hij stierf. Als de grote Evangelieprediker heeft Hij het eerst de boodschap van Goede Vrijdag verkondigd. Als de Eersteling van al Zijn dienaren heeft Hij gepredikt, dat van God losgescheurde mensen weer in Gods gemeenschap hersteld kunnen worden. Het evangelie van Goede Vrijdag is dan ook de goede tijding aan en in een wereld vol van scheuringen, gebrokenheid en verdeeldheid. Het is de prediking van eenheid, liefde en samenbinding tussen God en mensen en mensen onderling. Maar dat zal alleen vruchtdragen wanneer het voorhangsel van ons hart door Gods Geest gescheurd is. En dan worden we de eeuwige scheiding tussen God en onze ziel waardig.

Hebben we zo in ons jonge leven al gebogen voor God? We moeten geestelijk vatbaar gemaakt worden voor de kennis van de Middelaar. En omdat alleen goddelozen worden gerechtvaardigd en vijanden met God verzoend worden door de dood van Zijn Zoon, moet ook de laatste vezel van onze zelfhandhaving afgescheurd worden, ja ook vooral de voorhangsels van onze werken, ervaringen en waarheden die we gehad hebben.

Zo alleen klinkt door het gescheurde voorhangsel de paasjubel: „Mijn Heere en mijn God".

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 13 april 1984

Daniel | 32 Pagina's

HET GESCHEURDE VOORHANGSEL

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 13 april 1984

Daniel | 32 Pagina's