Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Boekbespreking

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Boekbespreking

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Er blijkt nog altijd veel belangstelling te bestaan voor het werk van dr. H.F. Kohlbrugge, de door de Ned. Hervormde Kerk niet tot het ambt toegelaten predikant van Elberfeld in Duitsland. Nu is bij den Hertog in Houten een werk verschenen onder de titel: De eenvoudige Heidelberger. Het is een verzameling van predikaties en schetsen naar aanleiding van verschillende vragen, zoals die in het genoemde leerboek voorkomen. Achterin het boek staat een overzicht van hetgeen we in dit werk kunnen vinden. Daar zien we dat van sommige zondagen meer schetsen of predikaties aanwezig zijn, maar ook dat van meerdere zondagen jammer genoeg blijkbaar niets bewaard gebleven is.

Dit is de zesde druk. Opmerkelijk is de verschuiving, die plaatsvindt. De eerste druk verscheen bij Callenbach in Nijkerk, de volgende vier drukken bij Wever in Franeker. Nu heeft den Hertog het uitgegeven. Betekent dit dat de belangstelling voor dit werk alleen nog ter rechterzijde van de Geref. Gezindte bestaat? Ik hoop van niet. In een "Woord Vooraf' worden de woorden aangehaald, die dr. Kohlbrugge op zijn sterfbed sprak: "De Heidelberger, de eenvoudige Heidelberger, houdt daaraan vast, kinderen." Als een predikant dan ook niet meer uit de Catechismus preekt, toont hij de oude paden verlaten te hebben.

Het is een boek vol vermaning, onderwijs en vertroosting. Met name wil ik noemen het hoofdstuk: "De belijdenis van Gods Waarheid", naar aanleiding van de eerste 18 vragen van onze Heidelberger. Er zijn er wel velen, die nog roemen Kohlbrugge tot een vader te hebben, maar dan is het wel nodig dat zij wat Kohlbrugge in dit hoofdstuk leert ook ten volle onderschrijven en beleven. Anders kunnen we over al het andere geleerde beschouwingen houden, maar dan ontbreekt de rechte kennis daarvan en is het geen levende werkelijkheid voor de ziel geworden. Zeer kernachtig vinden we de grondslag samengevat in de volgende woorden: "ja zeker, de Catechismus gunt ons wel de hemelse zaligheid maar....gij volwassene, gij jong kind.... voordat wij aan al deze heerlijkheid voor onszelf deel hebben en er van kunnen genieten, moet de Heilige Geest ons op het kleine kinderbankje, op het arme-zondaarsbankje brengen; en dat wel voor ons gehele leven, omdat wij alleen van daaruit de heerlijkheid van Christus' leer kunnen zien en alleen daar er recht van genieten." (Blz. 116).

In het stuk der heiligmaking had Kohlbrugge afwijkende gedachten, die voortkwamen uit de inleving van de totale onmogelijkheid om zelfs ooit één goede gedachte voor God voort te kunnen brengen. Maar dit boek toont aan hoe dwaas het zou zijn hem een antinomiaan te noemen. Ik wijs slechts op het volgende: "Hoe zijn God de Heere en de vurige Wet aan Zijn rechterzijde onbekende zaken geworden, zelfs in het midden Zijner gemeente!, blz. 119. "Het is, helaas, in onze dagen een treurige gewoonte geworden elke overtreding met de een of andere evangelische belofte toe te pleisteren, alsof God verplicht was elke zonde te vergeven ook waar vrees voor Hem geheel en al in 't hart ontbreekt.", blz. 129. "Het eerste, wat iemand, die begint te leven, dan doet, is, dat het hem ernst wordt, Gods gebod te houden, daarnaar te doen, niet te zondigen, totdat de ziel tot de overtuiging komt, dat zij al zondiger wordt en met de Wet niet meer voort kan.", blz. 316. "Gelijk de Tien Geboden alles uitdrukken, wat nodig is tot een vrome wandel, zo drukken deze zeven beden (van het "Onze Vader", B.) alles uit, wat voor ziel en lichaam nodig is.", blz 431. Al even dwaas is het hem als een soort voorloper van de dwaalleraar Karl Barth te beschouwen. Met het zelfde recht zou men Calvijn een voorloper van Arminius kunnen noemen. Willen we tot de vrienden van Kohlbrugge behoren, dan moeten we dit boek lezen en zien of we met zijn leer instemmen en die zo beleven. Van harte aanbevolen. Keurig gebonden, met een afbeelding van Kohlbrugge op de voorzijde, 472 blz. Prijs slechts ƒ 49, 50

Dit artikel werd u aangeboden door: https://www.gergeminned.nl

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 28 februari 1991

De Wachter Sions | 8 Pagina's

Boekbespreking

Bekijk de hele uitgave van donderdag 28 februari 1991

De Wachter Sions | 8 Pagina's