Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Redactioneel

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Redactioneel

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

Voor velen die dit nieuwe nummer van Criterium ter hand nemen, is het wellicht vakantietijd. Vakantietijd is een tijd om uit te rusten en zich voor te bereiden op de arbeid die volgt. Het kan ook een tijd zijn om zich te bezinnen op zaken die van belang zijn voor het onderwijs. Dit nummer vraagt van u enige tijd om een tweetal artikelen over het vreemdelingschap of pelgrimage te bestuderen. De redactie denkt dat deze artikelen zo waardevol zijn dat zij deze inspanning de lezer mag aanbevelen.

Drs. R.A. van der Garde, directeur van het Ds. G.H. Kerstenonderwijscentrum, gaat in op de relatie tussen vreemdelingschap en opvoeding. De voorwaarde voor het beleven van wezenlijk vreemdelingschap is de levendmaking, de wedergeboorte. De bijbelse visie, zoals de reformatoren, de oudvaders van de Nadere Reformatie en ook ds. G.H. Kersten die hebben vertolkt, wordt gesteld tegenover het neo-gereformeerde en humanistische beginsel.

Drs. A. Visser, schoolbegeleider bij de BGS, beschrijft de verhouding tussen vreemdelingschap en onderwijsvernieuwing. Hij gaat hierbij in op de houding ten opzichte van cultuur in de verschillende kerken en betrekt hierbij Poldermans recente dissertatie. Uit beide artikelen blijkt dat de gereformeerde leer een leven vraagt overeenkomstig het 'wordt dezer wereld niet gelijkvormig'. In dit verband mag de school niet horig gemaakt worden aan maatschappelijke vernieuwingsdrang.

Deze vernieuwingsdrang vraagt een optimaal omgaan met onderwijs-opmaat in het zorgsysteem en in het lesgeven. Dit behoeft op zich niet onjuist te zijn. in Optiek gaat dhr. W. van den Dikkenberg daarom in op de noodzaak om op verantwoorde wijze meer werk te maken van differentiatie in het totale lesgebeuren. Hierbij mag het leerstofjaarklassensysteem ter discussie gesteld worden, als het maar verantwoord gebeurt. Hij pleit wel voor het behoud van een klassikaal systeem.

Mr. L. Vogelaar plaatst een derde artikel over Aanpassing scholenbestand Ditmaal over de overheidsplanner rond het leerlingenvervoer. De redactie is voornemens resultaten van studies van Pabo-studenten te plaatsen. In dit nummer verzorgt tweedejaars-student W. Vos enige interviews rond het thema 'beginnende leerkracht'.

De redactie nodigt lezers uit voorstellen te doen tot plaatsing van artikelen, opdat Criterium nog meer een 'onderwijsblad ' voor de lezer wordt.

Dit artikel werd u aangeboden door: KOC Visie

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 augustus 1997

Criterium | 69 Pagina's

Redactioneel

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 augustus 1997

Criterium | 69 Pagina's