+ Meer informatie

Elke order voor een brilleglas vraagt van Essilor maatwerk

Bedrijf in Zevenaar ontving onlangs kwaliteitscertificaat

4 minuten leestijd

ZEVENAAR - Dagelijks doorlopen bij E^silor-Classen in Zevenaar duizenden brilleglazen de produktielijn. Elk glas wordt precies toegesneden op de specifieke behoeften en wensen van de klant. „Een stuksproduktie in serievorm", zo noemt algemeen directeur drs. J. Renes het.

Heel lang geleden gebruikten de Egyptenaren al scherven om iets in vergrote vorm te bekijken. Rond het begin van de jaartelling ontdekten de Grieken dat berylum, een halfedelsteen, geschikt was als hulpmiddel voor oudere mensen bij het zien. Ons woord bril stamt af van de naam van dat flonkerend mineraal. Het fenomeen bril zoals wij het kennen —een glas dat in een bepaalde vorm is geslepen met een vatting er omheen— dateert uit de twaalfde eeuw. Aanvankelijk werkten vooral monniken ermee.

Thans draagt bijna de helft van de Nederlanders een bril of contactlenzen. Ongeveer 70 procent van deze groep behoort tot de 40-plussers. Boven de 55 jaar heeft meer dan 90 procent van de mensen een correctie van het gezichtsvermogen nodig. De totale omzet aan oogoptische artikelen op consumentenniveau ligt in ons land jaarlijks rond 850 miljoen gulden. De grootste fabrikant op deze markt is bssilor-Classen BV.

In 1921 startte Mathieu Classen in Arnhem een handel in optisch materiaal. Alle produkten importeerde hij, vooral uit Frankrijk en Duitsland. Eigen fabricage kenden we hier toen nog niet, ondanks het feit dat Nederland bekendheid genoot door de theorieën die Christiaan Huygens in de zeventiende eeuw ontwikkelde over het licht en door diens onderzoek op het terrein van de optica. Na de Tweede Wereldoorlog geraakte deze tak van industrie in een stroomversnelling. De kunststoffen kwamen op en kregen hun toepassing in de monturen (voorheen metaal) en in het glas (in plaats van mineraalglas). Bovendien deed de invloed van de mode zijn intrede.

Classen-Optiek werd in 1982 overgenomen door Essilor International, een Franse onderneming die wereldwijd opereert en eigen vestigingen bezit in 39 landen. Op het gebied van glazen beschikt het concern mondiaal over een marktaandeel van 18 procent. Het bezet daarmee de koppositie. De omzet bedraagt 1,7 miljard gulden. Essilor ontstond begin jaren zeventig uit een fusie van Essel en Silor, toen twee toonaangevende firma's in de betrokken branche. „Hel was voor ons niet mogelijk zelfstandig overeind te blijven zonder eer goede voeding vanuit de research" vertelt Renes. „Met dat deel van de activiteiten zijn gigantische bedragen gemoeid. Daarom trad er schaalvergroting op en hebben wij aansluiting gezocht bij Essilor".

Uitvinding

De multinational investeert 5 procent van de omzet in onderzoek en ontwikkeling. Een baanbrekende uitvinding van het concern betreft de zogeheten multifocale glazen, met de merknaam Varilux. Voorheen hadden we het dubbelfocus-glas, de bril met onderin een apart leesdeel. Bij multifocus gaat de sterkte voor het zien in de verte zeer geleidelijk over in de leessterkte. Het weinig fraai ogende en soms als storend en vermoeiend ervaren scheidingslijntje, dat een sprong in het beeld veroorzaakt, ontbreekt.

Een innovatieve voorsprong is erg belangrijk, want er heerst volgens Renes „een keiharde concurrentie". Ook in deze industrie wordt felle slag geleverd met Japan. De laatste jaren zijn leveranciers als Hoya, Seiko en Nikon krachtig in opmars op de Europese en daarbinnen op de Nederlandse markt. De directeur: „De Japanners bieden een goed produkt aan. Kwaliteit staat bij hen hoog in het vaandel. Het is moeilijk wedijveren met hun prijzen".

Orders

Het bedrijf in het Gelderse Zevenaar telt rond 225 medewerkers. Voorheen vervulde het alleen de rol van groothandel. Thans geldt dat nog steeds voor de monturen. Die komen kant en klaar binnen. De brilleglazen daarentegen krijgt men als halffabrikaat aangeleverd. Ze ondergaan een aantal bewerkingen en worden vervolgens naar alle delen van het land verstuurd. De opticiens zijn de afnemers. Die bespreken met de klant welke bril hij of zij qua sterkte en qua uitvoering het best kan aanschaffen. Zij geven de bestelling door aan Essilor en behoeven enkele dagen later alleen nog de assemblage van glas en montuur te verrichten.

Elke order verschilt van een andere, want er wordt op allerlei manieren rekening gehouden met de specifieke behoeften en wensen van de individuele consument. De primaire functie van de bril bleef door de tijd heen dezelfde. Hij dient in de eerste plaats als hulpmiddel bij het zien. Het glas wijzigt de richting van de lichtstralen en daarbij zijn talloze variaties denkbaar. Daarnaast is de bril een modeprodukt geworden. Dat geldt vooral voor het montuur, maar evenzeer voor de kleuring van de glazen. Dit alles betekent een ruime keuze wat betreft sterkte, basismateriaal en oppervlaktebehandelingen (verhardingen die de gevoeligheid voor krassen moeten verminderen, kleur van het glas en mate van ontspiegeling). In totaal zijn er maar

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.