Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

De Apostolischen

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De Apostolischen

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

IV (Slot.)

Krebs ging in zijn zelfverblinding zover, dat hij dc vleselijke openbaring Gods in het Apostelambt leerde. De stam-apostel is voor hen: God geopenbaard in het vlees. Geen gemeenschap tussen God en de mens, dan door deze Middelaar, die daar staat als een nieuwe openbaring Gods, tussen God en de Gemeente. Deze apostel is de voortgezette vleeswording des Woords, de voortgezette vleselijke openbaring van Christus. Wat van de stam-apostel geldt, is ook van toepassing op dc rank-apostelen die aan hem verbonden zijn.

Is het wonder, dat in deze kring van dwaalgeesten het Apostel-ambt afgodische verering ontvangt? Ook de liederen die gezongen worden, zijn grotendeels een verheerlijking van het Apostolaat, b.v.:

't Apostelambt is onze rots, waarop wij moeten bouwen, Hij is in 't heden onze God, waarop wij . ons vertrouwen.

Hier is een nietig mensenkind voor Christus in de plaats getreden. Deze groep van Apostolischen is hierom zo gevaarlijk, doordat zij de vaste grondslag van Gods Woord verlaat en op het woord van hare apostelen het huis harer hoop bouwt. Zij moet dan ook in het aangezicht worden weerstaan, omdat zij de enige Naam onder de hemel tot zaligheid gegeven, verwerpt en daarvoor haar Apostelen in de plaats stelt, die als middelaar optreden tussen God en mens.

Het moet inderdaad onze bevreemding wekken, dat een dergelijke secte, die toch zover van de Heilige Schrift afwijkt, nog zoveel aanhangers weet te maken. Dit is wel een bewijs, dat de grote massa niet genoegzaam op de hoogte is van de leer der waarheid. Deze onkunde komt de propagandisten van deze secte goed te pas. Met een paar uit het verband gerukte teksten zetten zij bij eenvoudige lieden (speciaal vrouwen en zieken pogen zij te vangen) spoedig voet aan wal en eer deze het vermoeden, zijn zij in de netten van deze dwaling gevangen. Bij hun propaganda moet vooral de Kerk met hare dienaren het ontgelden.

Zeker deze groep van Apostolischen neemt de schijn aan, alsof zij het gezag der Heilige Schrift aanvaardt. Zij tracht uit de Bijbel aan te tonen dat er nu nog apostelen moeten zijn. Dat is de zonde der Kerk, dat zij het apostelambt liet wegsterven. Daardoor werd zij een Babel. Als gij maar gelooft dat er nu nog apostelen moeten zijn, dan valt het haar niet moeilijk U duidelijk te maken, dat het woord van deze apostelen staat, boven het woord van de apostelen des Heeren.

Wij kunnen niet anders doen, dan met al de ernst die in ons is tegen deze dwaalleer waarschuwen. Hier verschijnt de vader der leugenen in de gedaante van een engel des lichts.

Daarom geven wij U deze raad: Laat U zo weinig mogelijk met hen in en bij een e.v. gesprek, neem dan steeds Gods Woord als bewijs en laat het hen telkens weer horen: Er staat geschreven

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 8 oktober 1948

Daniel | 8 Pagina's

De Apostolischen

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 8 oktober 1948

Daniel | 8 Pagina's