Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

De Dordtse leerregels:

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De Dordtse leerregels:

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

... maar het is een gans bovennatuurlijke, een zeer krachtige en tegelijk zeer zoete, wonderlijke, verborgen en onuitsprekelijke werking, dewelke, naar het getuigenis der Schrift (die van de Auteur dezer werking is ingegeven) in haar kracht niet minder, noch geringer is dan de schepping of de opwekking der doden; alzo dat al diegenen, in wier harten God op deze wonderbaarlijke wijze werkt, zeker, onfeilbaar en krachtiglijk wedergeboren worden, en dadelijk geloven. En alsdan wordt de wil, zijnde nu vernieuwd, niet alleen van God gedreven en bewogen, maar van God bewogen zijnde, werkt hij ook zelf; waarom ook terecht gezegd wordt, dat de mens door de genade, die hij ontvangen heeft, gelooft en zich bekeert.

VAN DES MENSEN VERDORVENHEID EN BEKERING TOT GOD, EN DE MANIER VAN DEZE

(18)

Artikel 12b

HOE GOD DE WEDERGEBOORTE WEL WERKT.

a. Door de bovennatuurlijke werking van de Heilige Geest.

De Naam van de Heilige Geest wordt niet genoemd, maar wel wordt gezegd dat de Auteur van de bovennatuurlijke, zeer krachtige werking der wedergeboorte de Heilige Schrift is ingegeven. Deze Auteur is de Heilige Geest, want de bijbelschrijvers zijn door de Heilige Geest geïnspireerd, want „de heilige mensen Gods, van de Heilige Geest gedreven zijnde, hebben ze gesproken" (2 Petr. 1 : 21). Het is de Heilige Geest, Die de wedergeboorte werkt in de harten der uitverkorenen.

Wel bedient God Zich in het werk der wedergeboorte van de „uiterlijke predikatie" van het Evangelie, maar echter niet zo, dat in de prediking de mens wordt aangeraden zich te bekeren en het dan verder van de mens afhangt of hij wedergeboren wil worden of niet. Integendeel, in de wedergeboorte beslist niet de wil van de mens, maar Gods wil is beslissend. Wil God iemand wederbaren, dan werkt Hij almachtig, bovennatuurlijk op de mens en in de mens. De kracht der wedergeboorte ligt niet in de prediking van het Evangelie, maar in God, Die het Woord of de prediking van het Woord als middel in Zijn handen gebruikt.

Zo is de wedergeboorte niet van beneden, zoals de natuurlijke geboorte, maar van boven, d.w.z. bovennatuurlijk. Wel kunnen we in de natuurlijke geboorte een beeld zien van de wedergeboorte, die uit God is.

De werking van de Heilige Geest is zeer krachtig. Ze is onwederstandelijk. De mens kan dan niet meer zeggen: ik wil niet. Want als God werkt, wie zal dan keren? En toch is deze werking der wedergeboorte niet dwingend, want die almachtige werking is tevens een „zeer zoete werking, wonderlijk, verborgen en onuitsprekelijk".

De Heilige Geest werkt zo op het hart, op het verstand en op de wil van de mens, dat de ziel vertederd en vernederd wordt, waarin de ziel zelf de zaligheid ontvangt en geniet. De Heilige Geest werkt als de dauw die valt in de nacht op de laagste plaatsen en geen kleinste blaadje of takje overslaat, die stil en ongemerkt komt . en in het oosten onmisbaar is voor de ontkieming, zowel als voor de groei, om te verfrissen en om te verlevendigen.

De Heilige Geest werkt verborgen, want de mens kan de werking van de Heilige Geest niet zien, die binnen in de mens Gods werk verricht. Gods werk is onuitsprekelijk, niet te verklaren, niet voor te rekenen en niet na te rekenen, niet te beletten ofte weerstaan.

Terwijl het Woord des Heeren wordt gehoord, werkt er binnen in de mens een kracht Gods „niet minder noch geringer dan in de schepping of opwekking der doden", waardoor de ziel wedergeboren wordt en daadwerkelijk gelooft. In de schepping was er niets om mee te werken, maar God sprak en het was er. Het is God Die gebiedt en het staat er en Hij roept de dingen, die niet zijn alsof zij waren. En zo is het ook in de wedergeboorte. Waar niets is daar brengt God alles mede om onfeilbaar wedergeboren te worden.

De uiterlijke prediking kan het brengen tot een historisch-, of tijd-, of wondergeloof, maar God werkt door Woord en Geest tot waarachtig geloof en bekering.

b. Dpor de wil tot een nieuwe gehoorzaamheid te brengen.

God werkt in ons en zonder ons, maar toch zodanig dat de wil van de mens opgewekt en bewogen wordt. Zodanig dat die ziel nu zelf ook wil en werkt, gelooft en zich bekeert. De wil wordt vernieuwd en bewogen, en wel zo van God bewogen dat die wil zelf ook werkt door dé kracht Gods. God brengt de wedergeborene gelovige tot een actieve werkzaamheid, wanti het levend geloof brengt gedurig nieuwe

• vruchten voort. In de gevallen mens, die mens gebleven is, herstelt God het oorspronkelijke en vernieuwt Zijn beeld. Hieronder valt ook de in de val verdorven geworden wil. Deze wordt nu in de herschepping een wil die door het geloof door de liefde werkende wordt om heilig en onberispelijk voor God in de liefde te leven.

Wel is het alles genade, maar door die genade gelooft de ziel en bekeert zij zich, waardoor verstand en wil een nieuw vermaak in Gods - wet ontvangen, gelijk Paulus zegt: „Ik heb een vermaak in de wet Gods naar de inwendige mens". (Rom. 7 : 22). De waarachtige bekering van de mens is een afsterven van de oude en is een opstanding van de nieuwe mens. Dit sterven aan de z; onde en het opstaan uit de zonde geeft als vrucht een vernieuwing van de gehele mens, een herschepping naar het beeld Gods, die doet jagen om te komen tot de volle ontplooiing van de „hemelse" mens, gelijk Paulus uitroept in Filipp. 3: „Niet, dat ik het airede gekregen heb of airede volmaakt ben, maar ik jaag daarnaar of ik het ook grijpen mocht, waartoe ik van Christus Jezus ook gegrepen ben. Maar één ding doe ik, vergetende hetgeen dat achter is, en strekkende mij tot hetgeen dat vóór is, jaag ik naar het wit tot de prijs der roeping Gods, die van boven is in Christus Jezus".

's-Gr.

de G.

Dit artikel werd u aangeboden door: De Saambinder

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 19 november 1981

De Saambinder | 8 Pagina's

De Dordtse leerregels:

Bekijk de hele uitgave van donderdag 19 november 1981

De Saambinder | 8 Pagina's