Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Macht

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Macht

Van mensen en van de Heere

6 minuten leestijd Arcering uitzetten

President Obama heeft veel macht. Over de uitoefening van macht door president Poetin en door leiders van Islamitische Staat maken we ons grote zorgen. De Heere Jezus zegt: Mij is gegeven alle macht in hemel en op aarde. Geloven we dat? Hoe moeten we deze macht ons indenken? Hoe staat het met Zijn macht bij ons?

“De Heere Jezus spreekt met Zijn discipelen in Mattheüs 20:25-28 over macht. Zowel over macht in de wereld als in de gemeente. Hij zegt: Gij weet dat de oversten der volken heerschappij voeren over hen en de groten gebruiken macht over hen. Doch alzo zal het onder u niet zijn, maar zo wie onder u zal willen groot worden, die zij uw dienaar.

Verkeerde machtsuitoefening
De Heere spreekt over heerschappij en macht in de wereld. In beide woorden klinkt in het Grieks dezelfde grondbetekenis door. Namelijk: machtsuitoefening, waardoor mensen onderdrukt of onder de duim gehouden worden. Maar het is toch niet zo dat allen die in de wereld macht hebben deze verkeerd uitoefenen? Nee gelukkig niet. In onze samenleving is de uitoefening van macht door de overheid goed geregeld. En de uitoefening vindt in het algemeen genomen wel op goede manier plaats. Bij Islamitische Staat ligt dat heel anders. Daar is sprake van een grove, zondige wijze van machtshantering.

Uitoefening van macht kan op een verkeerde manier gebeuren. Het kan ook op een goede wijze gedaan worden. In de praktijk zal het er vaak min of meer tussenin liggen. Uit de manier waarop de Heere Jezus spreekt over omgaan met macht door “de wereld” blijkt dat Hij bedoelt: op zondige wijze. Die zonde zit dan vooral in heerszucht, tyrannie. Op een zondige manier met macht omgaan kan in de wereld gebeuren. Maar dat is niet altijd zo. Gelukkig niet. Helaas kan het ook in de kerk gebeuren. Dan is het evenzeer zondig.

Goede machtsuitoefening
Ten diepste is het een gave van Gods algemene goedheid als macht op een goede manier uitgeoefend wordt. Dat is de ene kant. De andere kant is: wij mensen hebben onze verantwoordelijkheid. Die moeten we goed uitvoeren. Macht is namelijk ook een verantwoordelijkheid. Een grote verantwoordelijkheid zelfs. Want andere mensen hebben er mee te maken. En: Want er is geen macht dan van God en de machten die er zijn die zijn van God geordineerd (Rom. 13:1). Hier gaat het over het gezag van de overheid. Maar toch eigenlijk over alle gezag. Ook dat van ouders, ambtsdragers en leidinggevenden. Zij hebben gezag, en daarmee macht. Zij hebben (op bepaald terrein) zeggenschap, invloed, beslissingskracht. Dit hebben ze van God gekregen. Ze zijn dan ook aan Hem verantwoording schuldig. Ze zullen de macht dan ook moeten gebruiken op zo’n manier als de Heere het wil. Volgens Zijn waarden en normen. Wanneer de rechtspraak en de openbare orde op een goede manier gehanteerd worden, is dat een zegen. Wat is het erg als het anders is.

Dienende machtsuitoefening
De Heere Jezus benoemt het zondige hanteren van macht. Alzo zal het onder u niet zijn, stelt Hij er tegenover. Onder Zijn volgelingen moet het niet gaan over heersen, maar over dienen. Dient elkander door de liefde (Gal. 5:13). Op een dienende manier met elkaar omgaan. Dat is niet soft, zodat iedereen maar zonder waarschuwing in de zonde mag voortgaan. De Heere Jezus stelt Zichzelf tot voorbeeld. Hij verkeerde dienend en liefdevol onder de mensen. Maar niet zo dat Hij de zonde goedkeurde. Integendeel. Hij bestrafte de zondaren en maande tot bekering. Dat deed Hij ook best scherp. Het was de mensen lang niet altijd naar de zin. Zo diende Hij. Want dat was tot echt welzijn van de mensen. Ook al wilden ze dat vaak niet aanvaarden. Maar het was dienende liefde. Want de zonde is slecht. En daar wilde Hij voor waarschuwen en vanaf brengen.
En zo diende Hij God. Handhaafde het recht dat God heeft op ieder. Het is voor ons niet gemakkelijk op zo’n manier tussen de mensen te staan. En dienend te leven en leiding te geven. We mogen wel veel bidden om de leiding van de Heilige Geest. En om onszelf te mogen verloochenen en de Heere te mogen bedoelen. Door bekerende genade. Dan zal het ook tot welzijn van mensen kunnen zijn. De Heere Jezus stelt Zichzelf ten voorbeeld. Zijn dienen is vooral diep geestelijk. Door te dienen, door Zich diep te vernederen, “oefent” Hij Zijn macht uit. In Zijn diepe vernedering verdiende Hij de zaligheid. Dienend doet Hij Zijn werk. Juist door de zaligheid toe te passen. Door Zijn Geest en Woord. Inwinnend en overtuigend. Niet door kracht of door geweld, maar door Zijn Geest en Woord. Zo heeft Hij een zeer gewillig volk op de dag van Zijn heirkracht. Juist in het tot bekering brengen van zondaren is Hij dienend werkzaam. En als Hij tuchtigt, doet Hij dat uit liefde. Tot behoud. Als Hij Zijn kinderen ontdekt aan schuld en strafwaardigheid doet Hij dat om hen Zijn genade te bewijzen. Hij is gekomen om te dienen. God en Zijn Koninkrijk met Zijn onderdanen.

Christus de Almachtige
In Mattheüs 28:18 spreekt de Heere Jezus over Zijn macht. Mij is gegeven alle macht in hemel en op aarde. Het woord macht betekent hier twee zaken. Het is autoriteit, gezag. En ook: het vermogen om macht te laten gelden. Jezus heeft deze macht gekregen. Het gaat hier niet over Zijn Godheid. Want als tweede Persoon is en was Hij altijd Almachtig. Het gaat hier over Hem als Middelaar. Hij heeft als Middelaar alle macht gekregen van Zijn Vader. Nadat Hij alles had volbracht en was opgestaan. De duivel “beloofde” hem de heerschappij als Hij satan zou aanbidden. Maar dat Heeft Christus niet gedaan. Hij wilde eerlijk Zijn werk doen. En zo heeft Hij alle macht gekregen. Hij oefent deze macht geestelijk uit in Zijn gemeente. Door de ambtsdragers. Zij horen dienend leiding te geven. Boven is daar iets over geschreven. In harten en levens van mensen oefent Hij Zijn macht uit door Woord en Geest. In de weg van bekering en geloof. Zo volvoert Hij Gods welbehagen.

Regeert Christus vandaag ook in de wereld? Wat zien we daarvan? En wat zien we ervan in de kerk? In ons eigen leven? Zeker regeert Hij. Op Zijn wijze. Dwars door al het zondige van mensen en duivel heen volvoert Hij Gods raad. Om dit te zien, hebben we geloof nodig. Het geloof ziet waarom keizer Augustus bevel gaf tot de beschrijving. Door het geloof zag Eliza de engelen die hen beschermden. In het geloof mogen Gods kinderen wel zien dat de Heere regeert. En ook hoe Hij dat doet. Hij zorgt voor hen. Vaak zien ze dat niet; vaak hebben ze daar strijd over. Zijn ze het er zelfs soms niet mee eens. Maar als de Heere hen onderwijst dan wordt het anders. Als ze dan de leiding van de Heere (weer) mogen zien, dan is het goed wat de Heere doet.

Op de Gerichtsdag zal blijken dat de Heere alle macht heeft. Schrikkelijk zal dat zijn voor de goddelozen. En heerlijk voor Gods kinderen.

Wie heeft het voor het zeggen in jouw leven? Nog steeds de zondemacht? Dat is dodelijk gevaarlijk. Kust toch de Zoon voordat het te laat is. Wie door genade onder Zijn heerschappij gekomen mag zijn, zal eeuwig leven.

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 2 juli 2015

Daniel | 32 Pagina's

Macht

Bekijk de hele uitgave van donderdag 2 juli 2015

Daniel | 32 Pagina's