+ Meer informatie

Rijksloodsen gaan werk neerleggen

Protest tegen radarsysteem

2 minuten leestijd

ROTTERDAM — Uit protest tegen de aantasting van hun positie gaan de rijksloodsen volgende week dinsdag zes uur lang niet werken maar vergaderen. Hun actie is gericht tegen de invoering van het nieuwe wairadarsysteem langs de Nieuwe Waterweg in Rotterdam. De scheepvaart zal voor een groot deel stilliggen tijdens de vergadering.

Volgens algemeen secretaris P. Veldhoen van de vereniging ,,De Nederlandse loods", worden de bevoegdheden van de zeeloods ondergraven door dit zogenaamde ..verkeersbegeleidingssysteem" (VBS). Het personeel van dit VBS kan de loods dwingende instructies geven. De loodsen zijn daar tegen omdat de veiligheid van de scheepvaart in het Waterweggebied daar volgens hen niet mee gediend is.

Volgens Veldhoen hecht de regering vermoedelijk deze week haar goedkeuring aan het VBS Mogelijk zijn ook na de vergadering nog acties van de loodsen te verwachten.

Ongeveer 280 loodsen begeleiden in het Waterweggebied schepen vanaf 425 ton'vanuit zee naar het havenbekken vice versa. Zij zijn in Rijksdienst. Ook de gemeente Rotterdam heeft loodsen in dienst, ongeveer vijftig in getal, die de taak van de zeeloodsen overnemen in de haven zelf. Veldhoen verwacht op de vergadering ook een delegatie van deze havenloodsen.

De loodsen weigeren instructies te aanvaarden van het radarpersoneel. Advies over de scheepsbewegingen accepteren zij wel, maar volgens Veld hoen kan de loods aan boord van ee schip het best de kwaliteit, de naviga tie en de belading hiervan beoordelen

Te kostbaai

Het VBS wordt in 1985 ingevoerd Het systeem gaat ongeveer 270 mil joen gulden kosten. De rijksloodse: vinden het VBS ook te kostbaar ei daarom economisch onverantwoord Volgens de loodsen wordt hierdoor d positie van de Rotterdamse have) aangetast. Per scheepsaankomst die nen de rederijen duizend gulden extr te gaan betalen bij het nieuwe sys teem. Volgens hen kan Rotterdam me een vrij simpele oplossing de huidig radarketen aanpassen, waardoor d veiligheid weer voor jaren gewaar borgd is.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.