Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

De vrij stad

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De vrij stad

7 minuten leestijd Arcering uitzetten

MEDITATIE

"Dat daarheen vliede de doodslager".

Jozua 20:3a.

In opdracht van de HEERE moest Jozua zes vrijsteden aanwijzen. Drie ten westen van de Jordaan en drie in het Oveijordaanse. Bereikbaar voor iedere IsraëHet. Het zijn door God gegeven asielsteden tot bescherming van doodslagers zonder opzet. Israël kende de bloedwreker. Letterlijk: e go'el van het bloed. De losser van het bloed. Een familielid die het recht en de plicht had de doodslager te doden op zijn vluchtweg (Gen. 9 : 6). De onschuldige doodslager door de bloedwreker achtervolgd was alleen veilig in de vrijstad.

Het recht van de bloedwreker en de barmhartigheid Gods zien we in het geven van deze vrijsteden. Een rijk Evangelie in het boek Jozua. Want ze wijzen naar die zevende vrijstad, de Heere Jezus Christus.

Hij is vóór de grondlegging van de wereld verordineerd en geschonken door de Vader om een Toevlucht te zijn. Niet voor onschuldige, maar voor doodschuldige moordenaars uit het geslacht van Adam. Moedwillig van God afgevallen. Recht op de eeuwige dood. Ik ben van nature geneigd God en mijn naaste te haten!

In Zijn eeuwige vredegedachten heeft God Zelf een weg van behoud geopend in Zijn lieve Zoon (Joh. 3 : 16). Ook hier recht en genade! Leeft u nog als een onschuldig kerkmens rustig voort?

Of heeft de Heilige Geest uw ogen geopend voor de gruwel van uw zonden en de hoogte van uw schuld? Als in het uur van Gods welbehagen de schuldbrief in uw brievenbus valt, dan wordt u een doodschuldige: Ik heb gedaan wat kwaad is in Uw oog, dies ben ik Heere Uw gramschap dubbel waardig.

Dan wordt u dodelijk verontrust: Rust noch vrede wordt gevonden, om mijn zonden. Dan gaat u inleven: de ziel die zondigt, zal sterven! Net als de Israëliet, die staat bij het per ongeluk gedode lichaam en ieder moment de bloedwreker kan verwachten.

Waar moet ik heen? Voor een heilig en rechtvaardig God, voor een vloekende Wet? Aangezien wij dan... is er enig middel? (Heid. Gat. Znd. 5)

Wat kreeg de naam van de vrijstad een waarde voor zo'n schuldige Israëliet. Zo ook: de naam Jezus! Vanaf uw jeugd al over gehoord. In iedere preek die Naam u voorgehouden. Nooit enig belang bij gehad. Nooit dierbaarheid, gepastheid en noodzakelijkheid in die Naam gezien! Maar nu wordt het zo anders. Nu gaat u luisteren om te horen van die Stad ter ontkoming. Er komt hoop in het hart van een doodschuldige. Zou het toch nog kunnen? Maar mijn bange vraag wordt: Hoe zal ik ooit in die Vrijstad komen? De bloedwreker op de hielen en die heeft recht op mij.

Kent u dat leven? Is dat uw bede: Hoe krijg ik persoonlijk deel aan Hem? Want er is een weg naar de vrijstad. Er is een toeleidende weg tot Christus. En op de weg is niet in de stad. Om behouden te zijn is nodig geborgen te worden in de vrijstad Jezus Christus. Alleen achter de muren is veiligheid. vergeving en vrede.

Door het geloof bij Hem te schuilen. Want die Mij vindt, vindt het leven! Hier wordt de rust geschonken...

Is er een volk, dat op die weg is? Die weleens een wegwijzer mogen zien op een kruispunt. Die stonden er met als opschrift: Miklat! Vrijstad. Wat een bemoediging. Dan mogen zulke vluchters weleens ademhalen in Gods huis onder de bediening van het Evangelie. "Gij, die God zoekt in al uw zielsverdriet, houdt aan, grijpt moed". Wegwijzers... geen rustbanken!

De zaak van de doodslager werd onderzocht door de oudsten. Alleen behoud in een rechte en wettige weg. Hoevelen zullen menen behouden te zijn en in de oordeelsdag overgeleverd worden aan de bloedwreker? Onderzoek toch: door de poort of over de muur? Hoe staat het met dat gericht van de oudsten in de poort? Sion zal door recht verlost worden.

Bij de dood van de hogepriester was de Israëliet waarlijk vrij. Dan keerde hij terug naar zijn gezin. Naar zijn erfdeel! Zo is de vrijstad een vluchtplaats tot behoud van de doodslager. Een schuilplaats tegen het recht van de bloedwreker Maar ook een wachtplaats op de dood van de hogepriester. Gods kind, die door soevereine genade mag weten van het schuilen binnen de Vrijstad Jezus Christus, moet leren: in de Vrijstad te blijven. "Blijft in Mij en Ik in u" (Joh. 15 : 4). Buiten de stad wacht nog steeds de bloedwreker. En daarom de les: uiten Jezus is geen leven, maar een eeuwig zielsverderf! Maar geve de Heilige Geest met alle ontvangen weldaden u een gemis. Want alles wat gebeurd is, is nooit de grond van uw vrijheid. In de vrijstad te schuilen is een groot genadevoorrecht. Daar zijn zoete tijden. Schuilen bij Hem, onderwijs ontvangen uit Zijn profetische bediening. Toch een gemis in hun leven: e bloedwreker leeft nog en heeft recht op hen. Ze hebben nog geen vrijbrief ontvangen. De noodzaak tot hun verlossing: e kruisdood van de enige Hogepriester Jezus Christus. Daarom het verlangen en uitzien om Hem te kennen in de gemeenschap van Zijn lijden.

In Zijn kruisdood heeft Hij voor Zijn uitverkoren Bruidskerk plaatsbekledend voldaan, hun schuld betaald, hun misdaad verzoend. Hun dood gedood, hun vrijheid verworven. "Opdat Hij door Zijn dood teniet zou doen, die het geweld des doods had, dat is de duivel" (Hebr. 2:14).

Nu moet die enige grond de onze worden. Door Goddelijke toerekening en gelovige aanneming. Daar zien ze naar uit, naar de toepassing van de dood van de Hogepriester: dat wachten kon zo lang duren! Niet ieder jaar stierf bij Israël de hogepriester. Sommige vluchters in de vrijstad maakten dit nooit mee. Onderscheiden standen in het genadeleven!

Luister eens, gij gebondenen, die daar hopen: de Hogepriester is gestorven op de vloekheuvel Golgotha. Het is volbracht! Nu zal ook voor u het uur van de vrijheid slaan. Nu zal de poort een keer opengaan. Dan zult u terugkeren naar uw erfdeel. Dan zal de bloedwreker voorgoed moeten zwijgen. En eeuwige blijdschap zal op hun hoofden zijn.

Door de dood van die volkomen Zaligmaker worden doodschuldigen gesteld tot erfgenamen Gods. Het heilgeheim van de vrijsteden! Hoor toch jong en oud: U/jij bent in levensgevaar! Vannacht kan de bloedwreker zijn hand aan u slaan: de eeuwige dood! Heden komt nog de nodiging van het Evangelie tot u: er is een weg ter ontkoming voor een doodschuldige! De Vrijstad Jezus Christus is nog open.

Boven de poort van die Vrijstad staat: "Wendt u naar Mij toe, wordt behouden, alle gij einden der aarde". De vrijstad lag binnen bereik. Hij is nabij. "Al wat Mij de Vader geeft, zal tot Mij komen en die tot Mij komt, zal Ik geenszins (!) uitwerpen".

Daarom: wij bidden u van Christus wege, laat u met God verzoenen. Smeek of de Heere uw/jouw ogen opent voor het dodelijke gevaar. Of Hij de rust van uw doodstaat opzegt. Of Hij u de valse rust in uw godsdienst wil verstoren. En ga u haasten en spoeden om uw leven!

Door onweder voortgedrevenen: Rust ook niet voor u door een waar geloof mag weten in Hem geborgen te zijn. Binnen de muren!

Een gelukkig volk in de Vrijstad: Gij hebt mijn ziel beveiligd voor de dood! Geliefde lezer: Hij maakt, op hun gebeden, gans Israël eens vrij, van ongerechtigheden... Zo doe Hij ook aan mij!

Werkendam,

ds. M. Karens.

Dit artikel werd u aangeboden door: De Saambinder

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 17 augustus 1995

De Saambinder | 12 Pagina's

De vrij stad

Bekijk de hele uitgave van donderdag 17 augustus 1995

De Saambinder | 12 Pagina's