Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

De kunst van het luisteren

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De kunst van het luisteren

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

Luisteren, dat is toch niet zo moeilijk? Nou, om eerlijk te zijn gaat het mij (nog) niet altijd goed af, ook al is het mijn vak als hulpverlener.

Luisteren is en blijft een kunst en ik moet mezelf er in blijven trainen om mensen uit te luisteren. Misschien herkent u dat ook wel in het pastorale werk of in de gesprekken tijdens de kerkenraadsvergaderingen. Dat je er achter komt dat luisteren een zware opgave is en niet vanzelf gaat, dat dat soms veel van jezelf vraagt, dat je soms meer bezig bent met het overtuigen van de ander dan dat je werkelijk luistert naar wat hij nu echt te zeggen heeft, dat je hoort wat je graag wilt horen, maar niet luistert naar wat er gezegd wordt.

Wat maakt luisteren dan eigenlijk zo moeilijk? Luisteren vraagt dat je jezelf als het ware even op de achtergrond plaatst, en je bijvoorbeeld niet defensief reageert als de boodschap van de ander kwaadheid, verdriet of angst oproept. Het vraagt namelijk wel enige zelfverloochening om de boodschap van de ander echt te laten binnenkomen, ruimte te geven aan pijn en gekwetstheid. Het vraagt lef om door te vragen en om stiltes te laten vallen. Luisteren vraagt ook dat je bereid bent om je eigen (voor)oordelen te parkeren en echt op zoek wilt gaan naar wat de ander beweegt, dat je hem wilt begrijpen.

Eén van de belangrijkste communicatievaardigheden volgens Stephen Covey is ‘eerst begrijpen, daarna begrepen worden’. De praktijk leert echter dat we toch vaak proberen om eerst begrepen te worden en dat is nu net het punt waar communicatie vaak op stuk loopt, waardoor de ander zich juist niet begrepen voelt. Als we niet zoeken te begrijpen, zal dat wat wij de ander willen zeggen niet of slecht binnenkomen.

Het is niet voor niets dat er verschillende boeken zijn verschenen met de titel ‘de kunst van het luisteren’. Luisteren is een ambacht, maar wel een ambacht waarin je jezelf kunt trainen. Er is zo’n prachtige zinsnede die zegt dat het er om gaat dat we de ander tevoorschijn luisteren. Dat is waar het om gaat in gesprekken met anderen, zo luisteren dat de ander zichtbaar wordt, tevoorschijn komt. Dat we zo luisteren naar de ander dat die misschien wel zijn masker van boosheid of bitterheid af durft te doen en laat zien dat daar eigenlijk een eenzaam, gekwetst iemand achter zit. Of dat we de introverte, onzekere persoon tevoorschijn luisteren door hem tijd te geven zijn verhaal te doen en niet zelf dingen voor hem gaan invullen.

Luisteren is niet alleen een communicatieve vaardigheid, maar het gaat juist in het luisteren om de vraag, willen we de ander echt zien? Zien we de ander in zijn verlangen om begrepen te worden? Willen we de ander zien zoals Christus hem ziet? Luisteren is zo’n heerlijke kunst om te laten zien dat de ander onze naaste is en dat hij het waard is om onze liefde en ons luisterend oor te ontvangen.

Dit artikel werd u aangeboden door: Christelijk Gereformeerde Kerken

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 mei 2018

Ambtelijk Contact | 20 Pagina's

De kunst van het luisteren

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 mei 2018

Ambtelijk Contact | 20 Pagina's