Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Boekbespreking

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Boekbespreking

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

Personen uit de ’Christenreis’ van John Bunyan door Ds. C. Harinck.

Den Hertog b.v. uitgeverij en boekhandel, postbus 2421, 3500 GK Utrecht, tel. 03403-73434

Terwijl hij (Bunyan) in de gevangenis was, die hij ’zijn leeuwekuil’ noemde, kwam de begeerte in hem om zijn gemeenteleden te schrijven en tot nut te mogen zijn. Toen hij zijn pen daartoe opnam, dacht hij aan de reis van een christen naar de eeuwigheid, en meegevoerd door zijn gedachten schreef hij een allegorie over de reis van een christen naar de hemel.

Het resultaat was ’De Christenreis naar de eeuwigheid’, nu bekend als één van de meest beroemde allegorieën, die ooit geschreven zijn.

Maar meer nog bekend als een troostboek voor allen, die door genade uit de duisternis geroepen zijnde, op weg zijn naar het eeuwige Sion.

In de weg van Christen herkennen zij hún weg. Het is daarom dat dit boek bij Gods kinderen van alle tijden zo geliefd is geweest. Voor de ware christen is de weg naar Sion nog steeds dezelfde zoals Bunyan die in zijn boek beschrijft. Het is door veel verdrukkingen dat zij moeten ingaan in het Koninkrijk huns Vaders.

Maar ook is de God van Christen en de vele andere pelgrims, die Bunyan in zijn boek tekent, nog steeds Dezelfde. Hij zal al de Zijnen langs de smalle weg van bekering en geloof in Christus onfeilbaar tot de zaligheid brengen.

Nu is er heel wat geschreven over ’De Christenreis’ van John Bunyan. De bekendste boeken zijn wel ’Blikken in de Pelgrimsreis’ van J.H. Gunning en het boek van Ds. C. den Boer ’Een vreemd’ling hier beneên’. In deze boeken staat de persoon van Christus centraal. Dit is ook terecht, want om Hem gaat het hoofdzakelijk in het boek van Bunyan.

Maar naast Christen heeft Bunyan nog vele andere personen een plaats gegeven in ’De Christenreis’, die vol lering, waarschuwing en troost zijn. Het zijn karakters, die vooral bijbels zijn.

Bunyan is waarlijk een meester in het tekenen van de karakters van diverse personen. In de tekening van de personen toont hij ons hun innerlijk waaruit zij handelen. Reeds de namen, die hij aan zijn personen geeft, vertellen ons met wie wij te doen hebben.

Er komen personen in voor, die door Gods genade tot nieuwe mensen zijn gemaakt. Hun karakter is door de Heilige Geest vernieuwd, gevormd en bewerkt. Er komen ook personen in voor, die als het ware door hun boze natuur geleid en door satan gevormd zijn.

Ik heb er mij op toegelegd deze nevenfiguren uit ’De Christenreis’ te verklaren. Vandaar de titel: Personen uit de Christenreis. Om een passend slot te krijgen ben ik geëindigd met een beschrijving van ’De Hemelstad’.

Ik hoop dat naast de bekende persoon van Christen, door dit boek ook de andere personen uit ’De Christenreis’ meer zullen gaan leven en zo het boek van Bunyan over de reis van een christen naar de eeuwigheid te beter verstaan zal worden. Bovenal geve de Heere, dat wij persoonlijk deze pelgrimsreis leren maken vanuit Stad Verderf naar het Hemelse Sion.

Zo schrijft Ds. C. Harinck, predikant der Gereformeerde Gemeente te Oostkapelle in zijn Voorwoord. We hebben daar niets aan toe te voegen. Men kope en leze dit boek en de Heere moge dat zegenen. Zulke lektuur heeft en houdt waarde, evenals ’De Christenreis’ zelf.

Het boek telt 304 blz. Het is uitgegeven met zwart/wit illustraties en gebonden in geplastificeerd kleurenomslag. De prijs is ƒ 37,50.

1. De barbier van Piershil door Pleun R. Troost.

Willem Tichelaar, de barbier van Piershil, staat in onze geschiedenis bekend als de man die een aanklacht indiende tegen Cornelis de Wit, de broer van de Raadspensionaris. De schrijver van dit boek stelde een uitgebreid onderzoek in naar deze beruchte barbier. Hij kwam tot de verrassende ontdekkingen en legde die neer in een boeiend historisch verhaal. Het speelt zowel in Piershil, als in Dordrecht en Den Haag. Haat, corruptie en hebzucht hebben een belangrijke rol gespeeld bij de moord op de De Witten.

Zo lezen we op de achterzijde van de band. Het is een boek dat zeker met spanning zal worden gelezen. Een enkele opmerking willen we maken. Op blz. 93 wordt iemand verzocht een eed af te leggen. Dat houdt in, zo lezen we, dat alles wat ge straks zult verklaren anders is dan de zuivere waarheid. Moet dat niet zijn: niet anders is dan . . . .? Het boek telt 148 blz. en kost gebonden ƒ 18,50.

2. Zo God voor ons is, bloemlezing uit het werk van Dr. H.F. Kohlbrugge.

Dit boekje is samengesteld door C.E. van Maanen - van de Beek. Het bevat een bloemlezing uit het werk van Kohlbrugge. Deze prediker is onder ons bekend, zodat we hem niet behoeven te introduceren. Er zijn 71 fragmenten uit de geschriften van Kohlbrugge opgenomen, grotendeels gerangschikt in de volgorde van de behandelde stof in de Heidelbergse Catechismus. In het eerste fragment vertelt hij een en ander uit zijn eigen levenservaring. Ook de andere fragmenten laten zien, dat Kohlbrugge iemand was, die op de leerschool van de Heilige Geest was onderwezen. Ds. D. van Heyst te Ommen schreef een Voorwoord.

Het boekje telt 104 blz. en kost ƒ 11,90.

Dit artikel werd u aangeboden door: Bewaar het Pand

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 17 mei 1984

Bewaar het pand | 6 Pagina's

Boekbespreking

Bekijk de hele uitgave van donderdag 17 mei 1984

Bewaar het pand | 6 Pagina's