+ Meer informatie

‘DE MANTEL DER LIEFDE’

3 minuten leestijd

De uitdrukking ‘iets met de mantel der liefde bedekken’ roept vandaag bij velen de gedachte op aan een doofpot -of zelfs een beerput. Iedereen kent wel verhalen over wat er allemaal verzwegen werd, tot schade van de slachtoffers. Mensen worden onder druk gezet om te zwijgen, als er sprake is van misstappen, onrecht en misbruik. Alles omwille van – nog zo’n inmiddels negatief geladen term - de ‘lieve vrede’.

Als kerk hebben we niet zo’n beste naam in dit opzicht. Ik noem alleen de schandalen in de rooms-katholieke kerk in de Verenigde Staten, waar priesters jaren lang jongens seksueel konden misbruiken zonder dat er werd ingegrepen. Voorzover men reden heeft om zulke dingen te zeggen, doen we er goed aan als kerk beschuldigingen heel serieus te nemen.

Nu is het niet eens helemaal zeker, waar de uitdrukking ‘mantel der liefde’ precies vandaan komt. Meestal verwijst men naar de zonen van Noach, die – achteruit lopend - het lichaam van hun naakte vader met een kleed of mantel bedekken. Maar 1 Korintiërs 13 komt ook in aanmerking. Daar staat, dat de liefde niet blij is met de ongerechtigheid, maar met de waarheid. Vervolgens wordt dan van die liefde gezegd dat ze alles bedekt, alles gelooft, alles hoopt en alles verdraagt.

Wat Sem en Jafet bij hun vader doen is geen toedekken van kwaad, maar iets heel anders. Er is sprake van een beschamende situatie: vader Noach ligt dronken en naakt te slapen.

Wat was er mis aan, dat Cham het aan zijn broers ging vertellen? Is het niet goed om ‘de dingen open te gooien’? Nee, dat is niet per se goed. En zeker niet in deze situatie. Noach had geen mens benadeeld of beschadigd. Cham zou er goed aan gedaan hebben ervoor te zorgen dat de schande van zijn vader aan het oog onttrokken werd. Maar dat doet hij niet. En dat is het punt. Hij gaat niet naar zijn broers toe om samen met hen een eind te maken aan de zelfvernedering van hun vader. De liefde van 1 Korintiërs 13 zou dat hebben gedaan.

Maar als anderen wèl schade hebben opgelopen, wat is ons dan geboden? Dan mogen we wat gebeurd is, niet toedekken. De ‘mantel der liefde’ mag niet gebruikt worden om de zonde en het kwaad weg te stoppen. Het moet in het licht van Christus worden geplaatst. Maar dat licht is niet dat van onze schijnwerpers, het is niet de schandpaal van de publieke opinie. Het is het aanwijzen van de zonde, om vervolgens dader(s) en slachtoffer(s) bij Christus te brengen en te houden.

Het bijbelse woord ‘verzoenen’ betekent letterlijk ‘bedekken’. Als Christus onze zonden voor het aangezicht van God bedekt, wordt de zonde niet weggemoffeld, maar uitgedelgd. Uit dat heilgeheim wordt een nieuwe mens geboren, die weet van schuld belijden én van schuld vergeven.

Het is van groot belang dat de kerk het onderscheid tussen menselijk toedekken en de bijbelse ‘mantel der liefde’ laat zien. Opdat het Evangelie van Jezus Christus niet van zijn waarheid en zijn kracht beroofd wordt.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.