Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Het zwaard van de Geest

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Het zwaard van de Geest

8 minuten leestijd Arcering uitzetten

BIJBELSTUDIE

door LW.Ch. Ruijgrok, Monster

'...en het zwaard des Geestes, hetwelk is Gods Woord'

(Efeze 6 : 17b)

OT de wapenrusting die God Zijn kinderen toereikt behoort ook een goed en deugdelijk zwaard. Paulus wekt de Efezen op: 'En (neemt) het zwaard des Geestes, hetwelk is Gods Woord'.

Aanvalswapen bij uitstek

Dit zwaard neemt in het geheel van de geestelijke wapenrusting een heel bijzondere plaats in. Het is namelijk het eerste wapen, dat niet alleen dient ter verdediging, maar ook tot de aanval. Alle vorige onderdelen waren defensief van aard: de gordel hield het kleed bij elkaar, het harnas beschermde het hart, het schoeisel de voeten, het schild het hele lichaam en de helm het hoofd. Het zwaard echter is niet alleen defensief, het is ook offensief. De Romeinse soldaat gebruikte zijn zwaard niet alleen om zich te verdedigen, maar ook om zijn tegenstander aan te vallen en te overwinnen. Welnu, met datzelfde doel reikt God ook Zijn strijders dit zwaard toe. In het volgende vers wordt dan nog een tweede aanvalswapen genoemd, namelijk het gebed (vs. 18)!

Ook de aanval vormt dus een wezenlijk onderdeel van de geestelijke strijd. Met verdedigen alleen kom je er niet. Om de vijand te kunnen overwinnen is ook de aanval nodig. Nader toegespitst: gordel, harnas, schoeisel, schild en helm zijn onmisbaar, maar willen we werkelijk de duivel, de wereld en de zonde in ons eigen hart weerstaan, dan is meer nodig. Dan is ook de aanval nodig. De vijand moet geraakt, verwond en op de vlucht gejaagd worden. Dat geldt voor het persoonlijke leven, maar evenzeer voor de strijd die Gods Kerk in de bredere verbanden van kerk en samenleving heeft te strijden. Dan zijn verdedigingsmiddelen alleen niet genoeg. Wil het Koninkrijk van God uitgebreid worden, zondaren gewonnen worden voor Koning Jezus, wil er sprake zijn van Reformatie en Reveil, dan is de aanval onmisbaar. En daartoe nu het zwaard en de opwekking van de apostel: 'En neemt het zwaard des Geestes, hetwelk is Gods Woord'. Zo is hij ook zelf de heidenwereld ingetrokken met in zijn handen geen ander aanvalswapen dan het zwaard van de Geest!

Een bijzonder zwaard

Het zwaard waarmee de christen heeft te strijden is dus niets anders dan het Woord van God. En als dat hier door Paulus aange- duid wordt als het 'zwaard des Gééstes', dan liggen daar twee dingen in opgesloten. Allereerst betekent dat, dat het de Heilige Geest is van Wie dit zwaard afkomstig is. Dus: dit zwaard is niet van beneden, maar van Boven. Niet uitgedacht of gesmeed door mensen, maar door God. Heel in het bijzonder: het is gesmeed door de Heilige Geest! Een aanduiding voor het Goddelijk gezag van de Schrift! Zeker, mensenhanden hebben Gods Woord te boek gesteld, maar al schrijvende zijn ze geleid en geïnspireerd door de Geest van God. Niet voor niets schrijft Petrus over 'heilige mensen Gods door de Heilige Geest gedreven' (2 Petr. 1 : 21). Anders gezegd: wie de schrijvers ook waren, de Heilige Geest is de eigenlijke Auteur. En daarom: zwaard des Gééstes! Daar ligt de vertroostende gedachte in: dit zwaard is van Goddelijke oorsprong. Het stamt - net als alle andere onderdelen van de wapenrusting - uit Gods wapenkamer. En daarom is het ook oersterk en onoverwinnelijk!

In de tweede plaats wil de uitdrukking 'zwaard des Gééstes' ook zeggen, dat ook de Heilige Geest Zelf bij uitstek van dit wapen gebruik maakt. Hoe werkt de Heilige Geest? Hoe zet Hij verstokte zondaren stil? Hoe overtuigt Hij van zonde, gerechtigheid en oordeel? Hoe brengt Hij tot waarachtig geloof in Christus? Hoe zet Hij wankelende zielen in de ruimte en brengt hen tot die geweldige belijdenis van Job: 'Ik weet: mijn Verlosser leeft'? Al die dingen bewerkt de Heilige Geest door het Wóórd! Door de prediking van het Woord! Door de uitleg en het onderzoek van het Woord! Dat is het zwaard waarvan de Heilige Geest Zich bij uitstek bedient.

Houd u dat te midden van alle vernieuwingsdrang die zich alom manifesteert ook vandaag goed vast. De Geest bedient Zich niet van allerlei toeters en bellen. Van show of van communicatiemiddelen waarmee je de mening van mensen gemakkelijk kunt manipuleren (lichteffecten, opzwepende muziek, toespraken waarbij men vooral op het gevoel van mensen zoekt in te praten). Nee, Hij bedient Zich van het Wóórd! Dat is Zijn zwaard. Als op de eerste Pinksterdag de Geest wordt uitgestort en het hart van Christus' discipelen vervult, dan opent Petrus het Wóórd en aan de hand van dat Woord spreken de apostelen van de grote daden van God. Kortom, vol van de Geest hanteren ze het zwaard van de Geest. En dan? Dan worden er velen 'verslagen in het hart' (Hand. 2 : 37). Letterlijk: ze worden 'doorstoken', zodat ze 'door schuldbesef getroffen en verslagen' uitroepen: 'Mannenbroeders, wat zullen we doen? '

Welk een wapen! Welk een heerlijk aanvalswapen in de geestelijke strijd. Van dit zwaard mag getuigd worden: 'En het Woord Gods is levend en krachtig en scherpsnijdender dan enig tweesnijdend scherp zwaard en gaat door tot verdeling der samenvoegselen en des mergs en is een oordeler van de gedachten en van de overleggingen van het hart' (Hebr. 4: 12). Weten we ervan? Het is levend en krachtig. Met andere woorden: het doet wat. Het is geen zwaard dat dood en verderf zaait. Nee, het is levenwekkend. Zeker, het doodt en verwondt ook. Want het zet zijn scherpe punt in alle hoog- moed en ongeloof die ons van nature zo eigen is. In alle zonde en eigengerechtigheid. In alle zelfhandhaving en vijandschap. Maar dat, opdat Christus ons onmisbaar zou worden. Opdat we doorwond van hart aan Zijn voeten zouden uitroepen: 'Gena, o God, gena!' En Hij alles voor ons zou worden in leven en sterven.

Nogmaals: weten we ervan? Zijn ook wij door zwaard van de Geest gebroken in onszelf? Gebracht aan de voeten van Christus? En ingelijfd in de regimenten van Zijn strijdende Kerk hier op aarde? Dan is Christus alles voor u geworden. En dan hebt u niet alleen Hem, maar ook Zijn Woord lief. En dan begeert ook u in Zijn kracht de goede strijd van het geloof te strijden. En dan drukt Christus vervolgens ook u dit zwaard van de Geest in de handen. Kortom: overwonnen door het zwaard van de Geest leren we ook zelf dit zwaard te hanteren. Overeenkomstig Paulus' wekroep: 'En neemt het zwaard des Geestes, hetwelk is Gods Woord'.

Het zwaard gebruiken

En dat is nodig. Allereerst ter verdediging. Immers, wordt u ingewonnen voor Christus en voor God, dan krijgt u satan en al zijn demonen tegen. En zoals hij eens Christus verzocht, zo zal hij ook u verzoeken. Op duizend-en-één manieren zal hij u tot ongehoorzaamheid, ongeloof en afval zoeken te bewegen. En met het oog daarop moeten we leren om het zwaard van het Woord te hanteren. Zoals Christus Die toen Hij verzocht werd in de woestijn de aanvallen van de boze pareerde met dat ene getuigenis: 'Er staat geschreven' (vgl. Mt. 4). En dat moe­ ten we ook leren met het oog op de zuigkracht die er uitgaat van deze wereld en - nog belangrijker - met het oog op de zonde die voortkomt uit ons eigen hart. Wat is goed? Wat is kwaad? In welke weg hebben we te wandelen? Hoe moeten we staan tegenover zoveel vragen, verleidingen en onzekerheden die van binnenuit en van buitenaf naar ons toekomen? De apostel roept ons toe: 'En neemt het zwaard des Geestes, hetwelk is Gods Woord!' Dat Woord wil een lamp zijn voor uw voet en een licht op uw pad.

Maar Gods Geest drukt de gelovigen dit zwaard niet alleen in handen ter verdediging, maar ook met het oog op de aanval. Dat ze zich in het midden van deze wereld niet zullen schamen voor hun God en Koning. Maar het voor Hem en Zijn rechten zullen opnemen. Ja, dat ze zullen uitgaan om ook anderen voor hun God en Koning te winnen. En hoe moetje dan aanvallen? Wat is dan het wapen dat God Zijn Kerk in de handen drukt om in het midden van deze wereld Zijn getuige te zijn en satan zijn buit te ontroven? Wel, geen ander dan het Woord! 'En neemt het zwaard des Geestes, hetwelk is Gods Woord'. Dat moet verkondigd. Dat moet uitgezaaid op de akker van deze wereld. Slechts met dat wapen in de hand mag de aanval worden geopend. En wee, als de Kerk dat wapen terzijde legt. Als ze grijpt naar het letterlijke zwaard. Of haar toevlucht neemt tot aanpassing of kerkpolitiek. Dan is de strijd tot mislukken gedoemd.

Maar het Woord zal kracht doen. Naar Gods eigen belofte: 'Het zal niet leeg tot Mij wederkeren, maar het zal doen hetgeen Mij behaagt en het zal voorspoedig zijn in hetgeen waartoe Ik het zend' (Jes. 55 : 11). En daarom bidden we het ook vandaag ziende op de Koning van de Kerk: 'Gord, gord, o Held, Uw zwaard aan Uwe zijde

Uw blinkend zwaard, zo scherp gewet ten strijde'. En: 'Rijdt zegenrijk in Uw heerlijkheid Op 't zuiv 're Woord der waarheid rijdt voorspoedig En heers alom rechtvaardig en zachtmoedig'.

Dit artikel werd u aangeboden door: https://www.hertog.nl

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 16 augustus 2002

Gereformeerd Weekblad | 16 Pagina's

Het zwaard van de Geest

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 16 augustus 2002

Gereformeerd Weekblad | 16 Pagina's