+ Meer informatie

Europese regel voor les aan hoogbegaafden

Deskundigen gaan resolutie aannemen

2 minuten leestijd

NIJMEGEN (ANP) — Er komt mogelijk een Europese regeling die het recht op gedifferentieerd (basis-)onderwijs voor hoogbegaafde kinderen gaat vastleggen en ook het toezicht daarop regelt. Een groep Europarlementariërs uit verschillende landen wil daartoe binnenkort een wetsvoorstel indienen bij de Raad van Europa.

In Nijmegen zal volgende week door zestig Europese deskundigen op het gebied van hoogbegaafdheid een resolutie aangenomen worden om dit wetsvoorstel te ondersteunen. Dat gebeurt aan het eind van een driedaagse workshop over onderwijs aan en onderzoek naar hoogbegaafden aan de Katholieke Universiteit in Nijmegen. De workshop wordt •gehouden op verzoek van de Raad voor Europa.

Prof. dr. F. Monks, hoofd van het Nijmeegse Centrum voor Begaafdheidsonderzoek, is organisator van de workshop: „We willen uitvinden hoe het er in Europa voorstaat met het onderwijs aan hoogbegaafde kinderen, kinderen die veel tot zeer veel verder zijn in hun ontwikkeling dan leeftijdsgenootjes. We weten dat Duitsland bij voorbeeld heel veel aan dit onderwijs doet, terwijl Frankrijk nog nauwelijks visie ontwikkeld heeft".

Kloof

„In Nederland bestaat een grote kloof tussen theorie en praktijk. De laatste jaren is er wel meer bekend geworden over hoogbegaafde kinderen en hun specifieke problemen, maar in de praktijk is het toch nog heel moeilijk om een geschikte school voor deze kinderen te vinden. Het Nederlandse basisonderwijs richt zich op de middenmoot. Wie niet mee kan of veel te snel gaat, valt er tussen uit. Zwakke leerlingen worden in de meeste gevallen goed opgevangen, maar hoogbegaafde kinderen worden al snel als lastig, vervelend, eigenwijs en betweterig beschouwd".

Volgens Mönks is goed geregeld basisonderwijs voor deze kinderen van groot belang: „Er zijn hoogbegaafde kinderen die gaan onderpresteren en op LOM-scholen terechtkomen, omdat ze niet willen weten dat ze veel slimmer zijn dan leeftijdgenootjes. Soms ontstaat onderprestatie ook omdat leerkrachten het kind opzettelijk overvragen onder het motto: hij moet maar leren dat hij niet alles weet. Zonder goede basisvorming kunnen hoogbegaafde kinderen later minder gelukkige mensen worden, terwijl ze in potentie toch alles voor een gelukkig leven in huis hebben".

De deelnemers aan de Nijmeegse workshop volgende week zullen trachten beleidsadviezen voor Europese regeringen te formuleren. „Er is duidelijk behoefte aan een inhaalmanoeuvre op dit gebied. Daarom wilde de Raad voor Europa ook dat er op topniveau nagedacht zou worden over methodes om hoogbegaafden adequaat op te vangen".

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.