Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

De vrijheid in Christus, als vrijheid  van de kinderen Gods (1)

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De vrijheid in Christus, als vrijheid van de kinderen Gods (1)

9 minuten leestijd Arcering uitzetten

PASTORAAL

Inleiding

Het woord vrijheid heeft voor veel mensen iets betoverends. Gevangenen kunnen er naar snakken. Geknechte volken kunnen er voor strijden. Slaven zien het als een ver verwijderd ideaal. Maar ook zij die niet direkt in een benarde situatie leven, worden enorm aangesproken door het woord vrijheid. Met name bij jonge mensen die bezig zijn het leven te ontdekken zal dit spelen. Ze gaan al zoekend en tastend proberen structuur aan te brengen in hun leven, waarbij het woord vrijheid goed uit de verf moet komen. Ieder mens heeft iets in zich om vrij te willen zijn. Dat komt omdat vrijheid nauw samenhangt met het functioneren van onze wil in relatie tot ons gevoelsleven.

De kwestie is echter hoe we daarmee omgaan. Wordt het normloos ingevuld als een vrijheid in ongebondenheid? Dan zal het tot gevolg hebben dat er ontreddering optreedt, chaotisering van ons wils- en gevoelsleven met wetteloosheid in ons gedrag van alle dag, waar voor normen en waarden geen plaats meer is.

Of wordt het subjectivistisch ingevuld als bewuste keus voor eigen vrijheid waarbij we onszelf tot wet zijn? Dan zal het hyperindividuahsme in de hand werken waardoor de vereenzaming groter wordt. Beide nemen vandaag helaas hand over hand toe.

In beide gevallen zal het de mens het beoogde geluk echter niet brengen, hoewel dat wel het diepste doel is van alle mensehjk pogen om vrij te kunnen zijn. De mens tracht vrijheid te realiseren om geluk te kunnen verkrijgen. Doch brengt het geluk?

Want hoe we het woord vrijheid ook mogen invullen, voor ons allen zal duidehjk zijn dat het in ieder geval intens triest is wanneer mensen zo met vrijheid omgaan, dat ze gebonden worden en totaal niet tot ontplooiing komen. Of gebonden aan de machten van normloosheid of aan de macht van eigen willekeur. Hun persoonlijkheid bhjft ergens steken en raakt gefrustreerd door dingen die geheel niet verwerkt zijn of die volstrekt fout verwerkt zijn. Ze kunnen zelfs geblokkeerd raken, met alle psychische- en psychiatrische consequenties van dien. Het evenwicht tussen gevoel en wil is volkomen verstoord. En de grootte van de ramp is nauweüjks te overzien, wanneer satan hier misbruik van maakt door in dat troebele water te gaan vissen en verwoestend te gaan werken naar het geloof toe.

Vrijheid volgens de bijbel

Hoe het was

Het op juiste wijze beleven van de vrijheid is voor mensen dus heel belangrijk, niet in het minst ook in verband met het functioneren van een gezond geloofsleven. Vandaar dat we de bijbel willen openslaan om te zien welke hjnen daar uitgezet worden over het woord vrijheid.

We behjden toch dat de bijbel de lamp is voor onze voet en het hcht op ons pad! Zonder het Ucht van de bijbel dwalen we in het donker, ook betreffende onze visie op het woord vrijheid.

Ondertussen hebben we hiermee tegehjk al iets gezegd over ons verstaan van het woord vrijheid zelf. We hebben er n.l. mee uitgesproken dat echte vrijheid niet los verkrijgbaar is n.l. niet los van de bijbel. Vrijheid is altijd vrijheid in gebondenheid. Zelfs van God kan niet gezegd worden dat Hij absoluut vrij is. Hij is in ieder geval gebonden aan zijn eigen wil en wet. En daarin is Hij gebonden aan Zichzelf d.i. aan zijn eigen vrijheid. Daarom is God de Enige die werkehjk autonoom is n.l. Zichzelf ten wet. Dat kan verder van niemand anders gezegd worden. God is de hoogste Autoriteit en dus aan niemand verantwoording verschuldigd, terwijl ieder verantwoordelijk is naar Hem toe. Gods vrijheid is gebonden-zijn aan Zichzelf.

Onze vrijheid is echter gebonden-zijn aan God en daarom aan Zijn woord. Dat wordt al dadeUjk verteld in het begin van de bijbel, waar Adam en Eva de opdracht krijgen om te gehoorzamen aan het woord van hun Schepper. Hun vrijheid is vrijheid in het kader van gehoorzaamheid. En die gehoorzaamheid staat weer in het kader van de zuivere relatie naar God toe. De Schepper heeft zijn schepsel zo gemaakt dat vrijheid enkel in geluk kan opbloeien, wanneer de zuivere relatie naar Hem gaaf bewaard bhjft. Zo was het in den beginne. Zo moest het bhjven. En zo had het ook kunnen blijven.

God had de mens de vrijheid gegeven om in die oorspronkeUjke vrijheid te bhjven volharden. Er was voor de mens geen enkele reden om die vrijheid te grabbel te gooien. En toch is het gebeurd, helaas.

Hoe het geworden is

De mens heeft de "vrijheid" genomen om uit de vrijheid weg te lopen. Zijn vrijheid in gebondenheid aan God en Zijn woord is daarmee verworden tot gebondenheid aan satan en zijn leugens. En sindsdien is de mens zijn vrijheid verloren.

Luther spreekt in dft verband over de knechtehjke wil van de mens. Zijn wil is op slaafse wijze gebonden aan de grote tegenspeler van God n.l. satan en zijn leugenpraat. De mens zwemt niet langer als een vis in het water van zijn door God geschapen vrijheid, Hij sparteft ten dode gedoemd op het droge van zijn zelfgekozen slaafse gebondenheid. Hij is gevangene van eigen keuze en niet bij machte om tot bevrijding te komen.

En het erge is dat hij het niet in de gaten heeft. Hij is ziende bhnd. Bovendien schraapt hij alle mogehjke surrogaat-geluk bij elkaar zodat hij er zich nog enigszins "happy" in voeft ook. De cirkel is dus rond. En wie zal die gesloten cirkel van dodeUjke gebondenheid openbreken tot de rechte Ujn die voert naar de wijde verten van de vrijheid in gebondenheid aan God en Zijn woord?

Hoe het worden moet!

Er is al veel gewonnen wanneer we het probleem op de goede wijze gaan inschatten. Op het moment dat we ons leven als een vis op het droge gaan beleven en ontdekken dat we gevangen zijn in de dodeUjke cirkel van uitzichtsloze gebondenheid, op dat moment beginnen we de kwaal onder ogen te zien en wordt de vraag naar genezing geboren.

Overigens is dat geen vrucht van eigen akker, maar werk van de Heihge Geest en het woord van de bijbel. De Heihge Geest laat het woord van God schijnen en stralen zodat we de duisternis van eigen onvrijheid gaan zien. De heilzame schrik slaat ons om het hart. We krijgen het benauwd door banden die ons binden en door boeien die ons kluisteren. De verkwanselde vrijheid wordt ons tot probleem. We zien onze onvrijheid. En zien uit naar de ware vrijheid. We verlangen ernaar. "Onrustig is ons hart totdat het rustvindtmUoGod".

Doch waar is de sleutel die past in dit slot? Is er iemand die die sleutel in bezft heeft? En zou Hij bereid en in staat zijn om die sleutel bevrijdend te hanteren, zodat de deuren van de gevangenis wagenwijd openzwaaien, de vrijheid tegemoet?

Wie het maken kan

Weer gaan we terug naar de bijbel voor hcht op ons pad. In Openbaring 3:7 lezen we: "Dit zegt de Heihge, de Waarachtige, Die de sleutel Davids heeft, Die opent en niemand sluit, en Hij sluit en niemand opent".

Christus is het Die de sleutel tot de vrijheid heeft en hanteert. En Hij wordt de Heiüge en Waarachtige genoemd d.w.z. Hij is niemand minder dan God Zelf. God de Zoon Zelf Die mens is geworden en tegelijk God gebleven, zoals we uit andere bijbelgegevens weten. God Zelf is het Die in Christus opening kan geven in de dodeUjke cirkel der onvrijheid.

Geen enkel mens is daartoe in staat. De vis op het droge krijgt het niet voor elkaar. Er is een Goddeüjk ingrijpen nodig. Enkel God Zelf is Degene Die het maken kan. En Hij heeft het gedaan, naar Zijn beloften waar het oudetestament vol van is. Het is gebeurd, omdat Hij geen mens is dat Hij hegen kan. In Christus heeft Hij het waargemaakt, toen Hij Hem heeft gezonden naar deze aarde, toen Hij Hem heeft overgegeven tot in de dood van het kruis, toen Hij Hem heeft opgewekt uit de doden en ten hemel deed varen.

Christus is met kerst de onvrijheid van ons door de zonde verloren leven ingetreden en is aan het kruis er in onder gegaan. Ondertussen heeft Hij juist op deze wijze de gevangenis van onze onvrijheid opengebroken en met pasen de weg naar de ware vrijheid geopend. We zeggen dan dat Hij de vloek van de wet ontbonden, de macht van de zonde verbroken, de duivel verslagen en de dood overwonnen heeft. Alles wat ons in onvrijheid bindt heeft Hij ontbonden. Zijn door harde spijkers aan-hetkruis-gekluisterd-zijn, werd onze vrijheid; Zijn in-grafdoeken-gebonden-zijn, onze bevrijding. En de weggerolde grafsteen opent ons de poort naar de wijde ruimte van een vrij leven. Vandaar dat Christus Zelf het terecht heeft samengevat in Zijn bekende kruiswoord waarin Hij uitroept dat alles volbracht is. In Christus heeft God zijn doel weer bereikt n.l. mensen terugvoeren naar de vrijheid zoals het was in den beginne. Daarom zegt de bijbel terecht in Johannes 8:36: "Indien dan de Zoon U zal vrijgemaakt hebben, zo zuft gij waarhjkvrij zijn".

Hoe te verkrijgen?

Levensvraag bij uitstek is hoe de feiteüjkheid van de door Christus verworven bevrijding voor ons persoonhjk een feit gaat worden. Immers, hoezeer het ook waar is dat in Christus alles af is, daarmee is het nog niet vanzelfsprekend ook voor ons in orde. De techniek van het Koninkrijk van God kent geen automatisering. God werkt door middelen n.l. Woord en Geest. En daarbij schakelt Hij ons gevoels- en wilsleven in. Het gaat niet langs ons heen, maar dwars door ons heen. Zozeer dat we het niet meer kunnen uithouden in de banden van zonde en in de boeien van satan. Ze gaan zo onuitstaanbaar knellen dat er doorbraak naar bevrijding moet komen. We kunnen de engte niet meer verdragen, we dreigen te stikken. We strekken onze handen uit naar Christus. En dat zijn geloofshanden. Tegeüjk lege handen en daarin smekende handen die verlangen naar vol worden. Niet vol met van alles en nog wat, maar vol van Christus. "Geef mij Jezus of ik sterf."

(wordt vervolgd)

Leerdam

R.H. Kieskamp

Dit artikel werd u aangeboden door: https://www.hertog.nl

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 14 augustus 1998

Gereformeerd Weekblad | 16 Pagina's

De vrijheid in Christus, als vrijheid  van de kinderen Gods (1)

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 14 augustus 1998

Gereformeerd Weekblad | 16 Pagina's