Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

KLEINE KRONIEK

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

KLEINE KRONIEK

7 minuten leestijd Arcering uitzetten

In de naoorlogse jaren is men bezig om allerlei geestelijke waarden zodanig te ondergraven dat er een algehele geesteijlke revolutie ontstaat, waardoor er ook allerlei christelijke levensnormen haar geldigheid dreigen te verliezen zonder dat men er iets beters voor in de plaats geeft. Zij die hieraan meedoen zien dikwijls zelf niet in welk een gevaarlijk bedrijf dit is en hoezeer de verwereldlijking van ons volk daardoor bevorderd wordt. Zo kon men onlangs met vette letters in De Rotterdammer lezen:

Zondag is geen gebod van God

In een forumgesprek, dat onder leiding van de hoofdredacteur gehouden is en waaraan een hervormde, een gereformeerde, een lutherse en een christelijk gereformeerde domine hebben deelgenomen, is men tot deze conclusie gekomen. Maar welk een gevaarlijk bedrijf is de publicatie op deze wijze van een dergelijk gesprek. En hoe ondermijnend voor het kerkelijk en geestelijk leven van ons volk, dat zich toch al steeds meer dan de kerk en van de dienst des Heeren afkeert, is dit alles. Afgezien van de vraag of de viering van de zondag ook voortvloeit uit het vierde gebod van Gods heilige wet — en ik meen dat dit inderdaad het geval is — is de heiliging van de Dag des Heeren van zo n groot belang voor het leven der kerk, dat men zich wel honderdmaal moet bezinnen eer men met zulke grote letters laat publiceren, dat de zondag geen gebod des Heeren is. Zelfs de chr. geref. predikant ds. I. de Bruyne van Rotterdam zegt hier, dat de betekenis van de zondag niet zonder meer af te leiden is van het sabbathsgebod, hoewel hij nog wel voelt dat zonder het normerende sabbatsgebod de viering van de zondag ergens in de lucht hangt. Maar de gereformeerde ds. P. Visser van Tilburg zegt het onomwonden:

„Nadrukkelijk moet gezegd worden dat de zondag-instelling niets maar dan ook niets met de sabbat te maken heeft. De sabbat is vervuld in Christus en verdween daarmee. De zondag is daarvoor niet in de plaats gekomen, maar daarnaast ontstaan. Waarom? Omdat de kerk nu eenmaal in een gebroken wereld leeft. Die zondag kwam er als een dag waarop men alleen nog in staat was volledig de opstanding van Christus te vieren.

Zo is het niet begonnen. Het begon zo: dat men iedere dag preekte en iedere dag samenkwam om het avondmaal te vieren. Dat bleek in Jeruzalem al een onmogelijkheid te zijn, ook economisch. En toen de heidenen christenen werden was dat helemaal een onmogelijkheid. Toen kwam de noodzaak een afzonderlijke dag te hebben — onder voorzienig bestel, akkoord — maar het was geen gebod Gods, zoals dc sabbat was. Ik meen dat we daar in de eerste plaats vanaf moeten: die onderlinge verhouding tussen sabbat en zondag moeten we helemaal doorsnijden."

Ook de hervormde en de lutherse predikant, die aan het gesprek deelnamen, gingen met de chr. geref. dominee met deze opvatting accoord, dat de zondag niets met de sabbat heeft te maken. Dat zijn geen nieuwe opvattingen. Ook in de zeventiende eeuw kon men van de zijde van de Coccejanen dezelfde opvattingen horen verkondigen. Toen heeft het puriteinse standpunt in de kerk echter gezegevierd onder de gereformeerde belijders. Het is opmerkelijk, dat men tot een slappere zondagsviering komt naarmate het geestelijk leven inzinkt. Wat deze predikanten nu echter zoeken te bereiken met hun stelling dat de zondag geen gebod van God is en eigenlijk niet meer dan een kerkelijke instelling, is mij een raadsel. Want daardoor zal de zondag nog meer haar karakter als rustdag verliezen. Wanneer de zondag slechts een kerkelijke instelling is, dan behoeven we ons aan de rustdag

niet te houden en dan kunnen we op een andere dag wel rusten en dan is de glijdende werkweek ook geen overwegend bezwaar meer, zeker niet vanuit Gods wet gezien.

Toch wil ik tegen de meningen van deze vier predikanten in het oude gereformeerde standpunt handhaven.

dat de zondag wel degelijk voortvloeit uit het vierde gebod.

Neen, we houden de zondag niet omdat de kerk haar heeft ingesteld, maar omdat God ons in het vierde gebod één rustdag op de zeven gebiedt te houden. Onder de leiding van de Heilige Geest is dit voor de christelijke kerk niet langer de zevende dag, maar de eerste dag van de week geworden, de dag van Christus' opstanding, zodat we in dit verband ook wel spreken over de dag des Heeren. Het zou toch wel een wonderlijke zaak zijn, dat alle andere geboden van de wet der Tien Geboden haar geldigheid voor ons leven behouden zouden hebben en juist dat vierde gebod van Gods heilige wet niet. Maar dan moet men dat vierde gebod ook in de samenkomsten der gemeente niet langer aan de mensen voorhouden. Dan moet men dat vierde gebod uit de wet schrappen. Wanneer echter aan de gemeente voorgehouden wordt: Gedenkt de sabbatdag, dat gij die heiligt, dan vloeit daaruit voort, dat men die dag te gedenken heeft als een instelling Gods en niet als een kerkelijk voorschrift. De heiliging is de wijding van die dag aan God. De zondag is geen dag voor ons, ook geen vakantiedag voor de mensen, hoezeer we ook de sociale betekenis van de zondag zien, maar een dag voor de Heere, die Hem en zijn dienst geheiligd moet zijn, en wel zo, dat wij God op die dag inzonderheid dienen. Het middel hiertoe is voornamelijk de openbare eredienst, zodat we naarstig hebben te komen tot Gods gemeente, maar ook de huisgodsdienst, in het samenzijn van het gezin. We hebben er wel op toe te zien hoe we de zondag besteden.

Neen, we stellen de oud-testamentische sabbat niet gelijk aan de zondag. In de sabbat zat naast een moreel ook een ceremonieel element, dat door het volbrachte werk van Christus vervuld is. Maar het morele element zal zijn geldigheid blijven behouden in onze wereld. Het houden van de uitwendige sabbat is noodzakelijk, opdat men ook de inwendige sabbat zou houden. De eeuwige sabbat moet in ons leven reeds een aanvang nemen, zoals ook onze Catechismus bij de bespreking van het vierde gebod stelt.

Daarom wil ik blijven pleiten vanuit het vierde gebod voor

zondagsrust en zondagsheiliging.

Ik wil een waarschuwende stem laten horen tegen het verlies van de zondag als instelling Gods. De zondagsheiliging kan niet aan de mens worden opgelegd, maar de zondagsrust is onmisbare voorwaarde voor de zondagsheiliging. Daarom is de zondagsrust niet het doel, maar het middel. We hebben te rusten van alle slaafse arbeid. Onze vaderen zijn echter geen slaven geweest van het vierde gebod. Ze hebben altijd ruimte gelaten ook op de zondag voor de werken der noodzakelijkheid, voor het werk in verband met de eredienst en voor de werken van barmhartigheid. Wat we op zondag mogen en niet mogen, kunnen we met zoveel woorden niet in de Bijbel vinden. Maar wanneer we de Heere oprecht liefhebben worden er veel vragen opgelost in die liefde. Wc moeten oppassen ten aanzien van de zondagsviering, dat we ons allerlei geboden zouden laten opleggen die inzettingen van mensen zijn, maar laten we niet uit het oog verlizen, dat de zondag als rustdag van grote waardij is. Laten we daarom dit gebod Gods uit de hand des Heeren aanvaarden in grote dankbaarheid. En laten we duidelijk zien dat dit vierde gebod ook een gebods Gods is, dat Hij uit genade aan ons heeft gegeven.

Kroniekschrijver.

Dit artikel werd u aangeboden door: https://www.hertog.nl

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 28 januari 1961

Gereformeerd Weekblad | 8 Pagina's

KLEINE KRONIEK

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 28 januari 1961

Gereformeerd Weekblad | 8 Pagina's