+ Meer informatie

Rijden in de sneeuw, hoe doe je dat?

Alsof we nog nooit van die witte vlokken hebben gezien...

4 minuten leestijd

Je zult het binnenkort weer beleven: Bij de eerste sneeuwvlokken stagneert het verkeer. Alsof we nog nooit sneeuwvlokken hebben gezien. Elk jaar wordt opnieuw duidelijk dat de meeste automobilisten zich niet prettig voelen in de sneeuw. Toch behoeft het helemaal niet zo beangstigend te zijn. Soms kruipt men over de weg met een snelheid van vijftien kilometer per uur, ook als de weg over grote afstand zichtbaar vrij is. Het achterop komende verkeer ergert zich aan dit rijgedrag en gaat proberen in te halen, misschien op het meest ongeschikte moment.

Hellingen

In iedere wintersportplaats kun je zien dat men ook met sneeuw vlot auto kan rijden. Natuurlijk is dit geen argument voor onvoorzichtig rijgedrag. In geval van gladheid is voorzichtigheid nog steeds de moeder van de beroemde porseleinkast. Voorzichtigheid, dus matige tot zeer matige snelheid, is vooral dan aan te bevelen als de situatie op de weg onoverzichtelijk wordt: vóór bochten, op kruisingen en natuurlijk bij verkeerslichten en stopstrepen. En vanzelfsprekend op hellingen.

Auto's zijn voorzien van remmen op alle wielen. Meestal worden slechts twee wielen aangedreven. „Als een auto zonder problemen omhoog kan rijden, dan moet deze ook onbeschadigd weer naar beneden kunnen komen", aldus ir. Bernd Schuster, hoofd van de Testafdeling bij Volkswagen AG. Maar hij waarschuwt: „Is het contact met het wegdek bergopwaarts onvoldoende, dan kan men niet omhoog rijden, maar bergafwaarts gaat het, als men niet kan remmen steeds sneller!" Dus moet men met veel gevoel bergafwaarts rijden: zonodig zonder gas te geven in de tweede versnelling, indien nodig zelfs in de eerste versnelling. En men moet heel voorzichtig afremmen.

ABS

Bij gladheid is het belangrijk dat men óf remt óf stuurt (bij het rijden op de normale weg kan men dit tegelijk doen). Moet in een bocht geremd worden en blokkeren daarbij de wielen, dan glijdt de auto direct rechtuit. De auto volgt dan het spoor van de voorwielen niet meer.

Dat is wel het geval wanneer men pompend remt. Het rempedaal wordt daarbij ingedrukt, totdat de wielen blokkeren. Vervolgens laat men de rem weer los, zodat de auto weer stuurt, men remt weer, enzovoorts, in een snelle opeenvolging. Dit pompend remmen is ontdekt door rally-rijders. Als men beschikt over een auto met een anti-blokkeersysteem (ABS) wordt dit pompend remmen elektronisch èn automatisch geregeld.

Meestal komt in de winter natuurlijk het omgekeerde voor. Men komt niet tegen een helling omhoog. Of nog vaker, je komt niet vooruit bij het wegrijden. „Spint een wiel door", zo zegt Schuster, „dan moet je geen gas blijven geven: het differentieel ondervindt daarvan schade. Het is niet berekend op een hoog toerental minutenlang".

Als een wiel spint, heeft het toch geen zin: onder het draaiende wiel verandert de sneeuw in (veel gladder) ijs. Het is beter eerst een stukje achteruit te rijden en het opnieuw te proberen. Of even te laten duwen: dat helpt meestal voldoende.

Aandrijving

De meeste auto's beschikken over voorwielaandrijving. Dit systeem biedt uitstekende wintereigenschappen, want de aangedreven wielen worden door het motorblok en de versnellingsbak belast en dat is het zwaarste deel aan de auto! Alleen een systeem waarbij alle wielen worden aangedreven, zoals het syncro-systeem van VW of de Quattro-aandrijving van Audi, is bij gladheid nog beter. Waar auto's voorzien van zó'n systeem niet meer vooruit komen, komt eigenlijk niets meer vooruit.

Bij het remmen kunnen vierwielaangedreven auto's evenwel niet méér dan andere auto's, want ook die remmen met alle wielen. Men moet dus altijd voorzichtig bergafwaarts en in bochten rijden. „Zulke auto's rijden", aldus Schuster, „zo goed bergopwaarts, dat men soms de gladheid helemaal vergeet". •

File

De traditionele vraag of speciale modder- en sneeuwbanden ook voor vierwielaangedreven auto's aan te raden zijn, beantwoordt hij met een volmondig Ja: vanwege het betere rijgedrag van deze banden in geval van ijs èn vanwege de grotere bescherming tegen aquaplaning.

Helemaal gevaarlijk wordt het wanneer op een helling een voorganger blijft steken. Wie dan stopt, loopt het gevaar ook te blijven steken. Het is dus aan te raden heel langzaam verder te rijden: misschien lost de file op of ontstaat er een opening, zodat men eromheen kan rijden.

Wat doe je als je niet weg kunt komen van een parkeerplaats, omdat de auto die hier eerder stond een kuil in de sneeuw heeft achtergelaten? Schuster, afkomstig uit Beieren en met sneeuw opgegroeid, geeft een nuttige tip: „Dan helpt de oude hobbeltruc. Vooruit rijden, tot de wielen doordraaien. Vlug in de achteruit zetten, snel zo ver achteruit rijden totdat de wielen weer doordraaien. In de eerste versnelling zetten, nog meer snelheid maken. Na de tweede of derde hobbelgang bent u eruit!" Vaak kan men zich het schakelen zelfs besparen: de auto rolt met ingetrapt koppelingspedaal vanzelf terug.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.