Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

De leer van Bileam aanvaard

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De leer van Bileam aanvaard

6 minuten leestijd Arcering uitzetten

Volgens een bericht in een in Twente verschijnend dagblad bestaan er plannen om deze maand te Enschedé een driedaagse interkerkelijke manifestatie voor jongeren van onderscheidene kerkelijke richtingen, derooms-kaüiolieke incluis, te doen plaats hebben. Aangezien daarbij ook de dag des Heeren betrokken is en wel op een wijze, die getuigt van het diep verval van het christendom, heeft het bestuur van de Ned. Ver. tot bevordering van de Zondagsrust en Zondagsheiliging zich met een schrijven gericht tot de commissie, die met de organisatie dezer manifestatie belast is en de jongeren tot het bijwonen ervan oproept We laten de inhoud van het schrijven, dat ons werd toegezonden, hier volgen.

Geachte heren,

Prof. G. Wisse heeft in één van zijn werken n.a.v. Openb. 17 er de aandacht op gevestigd, hoe werelddienst en een religieuze houding menigmaal in valse bond voorkomen (in „De drie beesten", pag 61 e.v.). Een verzinnelijkte beschaving en een verbasterde kerk sluiten menigmaal een compromis, welke onherroepelijk de ondergang van de laatste in zich besluit. Satan opereert vanuit de afgrond en is in zijn aanslagen op de kerk van Christus steeds zeer principieel en consequent Kan hij in zijn toeleg om die kerk te liquideren niet slagen, dan zal hij trachten de geblankette zondedienst ingang te doen vinden, om op deze wijze haar in te schakelen voor zijn gerafiïneerde doeleinden. Een tot dusver zeer doeltreffend gebleken en ongewijzigd toegepaste methode, die ook heden ten dage niet zonder uitwerking is.

Ongetwijfeld zult u de waarheid van het vorenstaande onderschrijven en de levensgrote gevaren, welke de kerk des Heeren bedreigen, onder ogen durven zien. Of u de hierboven gesignadeerde gevaren echter voldoende hebt onderkend, wagen wij te betwijfelen. Wij vinden hiertoe enige grond in het schrijven, dat u — blijkens een bericht in het „Hengelo's Dagblad" van 2 maart 1.1. — als organisatoren van een Interkerkelijke Manifestatie aan een groot aantal jongeren hebt gericht, en waaruit wij het volgende citeren:

„Jongeren van vier kerkgenootschap- pen nemen het niet langer. Zij zijn het namelijk niet meer eens met de plaats, die de kerk inneemt in onze moderne maatschappij. De starheid der kerk heeft hen doen beseffen dat, wU de kerk voor hen en anderen een toekomst hebben, zij moeten vechten voor een andere kerk, op een andere plaats, dié bp een eigentijdse wijze de jonge christenen tot een hulp kan zijn om iets van de christelijke beginselen gestalte te doen geven".

Vandaar dat u zich geroepen hebt gezien een Interkerkelijke Manifestatie te organiseren, welke op 21, 22 en 23 april zal worden gehouden in de Apostel Thomaskerk te Enschede en waaraan jongeren van de roomskaüiolieke, hervormde, gereformeerde en vrij evangelische gemeente hopen deel te nemen. Met gemengde gevoelens namen wij echter kennis van het feit, dat het programma niet bijzonder op het karakter van de zondag is afgestemd. Afgezien van de omstandigheid, dat aan de vooravond van de rustdag een beat-bal wordt georganiseerd, staat er zondagsmiddags een dixy-tea-beat en mode-show benevens een uitvoering door de Sonority Minstrels op het programma, terwijl des zondagsavonds na een gospeldienst een cabaretvoorstelling zal worden gehouden. Onder de medewerkers lazen wij de illustere namen van Simon Vinkenoog, Simon Vestdijk, G. K. van het Reve en de radiopastor Ds. A. Klamer, aUes gecompleteerd door een beat-band.

O.i. dreigt door de verwezenlijking van genoemde manifestatie de schriftuurlijke beleving van de rustdag, zoals deze vanuit reformatorisch gezichtspunt is belicht en door vroegere generaties werd beleden, wel zeer in het gedrang gekomen. U zult het ons niet euvel duiden wanneer wij hier toch een kritische kanttekening plaatsen en de motivering van uw Manifestatie nader trachten te ontleden.

Dat u door middel van moderne aktiviteiten een positieve bewustwording wUt bewerkstelligen onder de jonge mensen is een uitlating welke ons, als een staaltje van moderne wijsbegeerte, weinig houvast biedt. Uw volgend programmapunt spreekt ons echter meer aan: De kerk voor dejongemensen opnieuw in deze maatschappij brengen! Wij vragen in dit verband ons echter af: Toch niet op eenandere wijze en met een ande: c program dan Christus en Diens wegbereider Johannes? De inhoud van hun prediking wordt in de bijbelse tekst beknopt samengevat in de bewoordingen: , , Bekeert u, want het Koninkrijk der hemelen is nabij gekomen!" C^ deze wijze zijn Christus en Zijn kerk in de maatschappij getreden en heeft het christendom over het heidendom getriomfeerd. Vindt u met ons het gevaar niet denkbeeldig dat bij een , , aangepaste boodschap" van een modern gestroomlijnde kerk christen-en hei­ dendom weer van plaats gaan wisselen, maar dan in omgekeerde volgorde?

U stelt dat de kerk niet moet verstarren in religieuze afeondering. Afgezien van de door ons voorgeslacht gehuldigde en bij monde van Groen van Prinsterer jiitgesproken mening dat in ons isolement onze kracht ligt, willen wij u gaarne inschikken, dat de kerk een zoutend zout moet zijn in de samenleving. De vrees is echter niet ongegrond, dat de kerk niet waarlijk kan funktioneren in de samenleving omdat door operatief ingrijpen van de moderne theologie het Woord Gods van zijn vitale delen is beroofd om zodoende een vergelijk te kunnen treffen met de wereld der zonde. De bestraffing van degenen, die de leer Bileams houden, krijgt in dit opzicht ook heden ten dage wel schrijnende aktualiteit. Bileam, die leerde de kinderen Israels een aanstoot voor te werpen opdat zij afgodenoffer zouden eten en hoereren! (Openb. 2 : 14). Gezien de samenstelling van uw programma kunnen wij dan ook uw zienswijze niet delen, dat op deze wijze intensiever gebruik gemaakt wordt van de kostbare kerkgebouwen, zoals u beweert. Nooit is er een intensiever gebruik gemaakt van de kerkgebouwen dan in tij den van geestelijke voorspoed, wanneer de kerken de scharen van heilbegerigen nauwelijks konden bevatten. Of is ons huidig christendom evenals Laodicea nogal geestelijk verzadigd? Nooit is er een intensiever gebruik gemaakt van de kerkgebouwen dan in tijden van nationale rampspoed, wanneer de nood der tijden de kerk maakte tot een huis des gebeds. Christus' verwijt moge ons ook nog in de oren klinken toen Hij het de (ver)leiders van het volk voorhield: , Maak niet het huis Mijns Vaders tot een huis van koophandel". Dit klemt te meer waar hier inzonderheid een gebod tot heiliging van de rustdag in het geding is, een gebod dat in de schepping ligt verankerd en in de eeuwige Zedenwet is ondergebracht. Zeker, er is momenteel een streven merkbaar om dit gebod van de eerste tafel naar de tweede tafel der Wet te verschuiven teneinde de dag, welke tot Gods eer en dienst is gegeven aan te wenden in dienst van de mens. Wij zien hiervan ook ik uw Interkerkelijke Manifestatie een kenmerkend symptoom. O.i. is het gehalte van uw programma van die aard, dat de zondag bij realisering hiervan meer wordt ontheiligd dan geheiligd. U hebt uw doelstelling scherp en zonder omwegen geformuleerd, wij hebben eveneens getracht dit te doen. Mogelijk wilt u hierover nog eens met ons in discussie treden.

Namens onze interkerkelijke Vereniging zien wij uw antwoord met belangstelling tegemoet

Namens het bestuur voornoemd, W. v.d. ZWAAG

Dit artikel werd u aangeboden door: Staatkundig Gereformeerde Partij

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 13 april 1967

De Banier | 8 Pagina's

De leer van Bileam aanvaard

Bekijk de hele uitgave van donderdag 13 april 1967

De Banier | 8 Pagina's