+ Meer informatie

Onder één dak

2 minuten leestijd

Hoewel de geplande uitbreidingen flink wat ruimte eisen, kunnen alle fasen van het Masterplan Schiphol, dat tot 2003 loopt, binnen het eigen luchthaventerrein worden gerealiseerd. Omdat verwachtingen (lang) niet altijd uitkomen, wordt stapsgewijs uitgebreid. Zo is het nieuwe stationsgebouw ingedeeld in zes modulen.

In westelijke richting wordt nu gewerkt aan twee en een half moduul met een lengte van 150 meter. Met dit deel, dat een oppervlakte krijgt van 110.000 vierkante meter, wordt de passagierscapaciteit vergroot van zestien miljoen tot circa 25,5 miljoen passagiers per jaar. Eind 1992 moet het werk gereed zijn. Het nieuwe stationsgebouw aan de landszijde. Voor de voorrijweg mogen auto's niet meer onbeheerd blijven staan. Dat wordt "zoenen en rijden ".

Afhankelijk van de ontwikkelingen, kan het gebouw aan de land- en luchtzijde onafhankelijk van elkaar verder worden uitgebreid. Met de uitbreiding in westelijke richting (kosten 380 miljoen gulden) blijven voorlopig alle pieren onder een dak bereikbaar. Hiermee behoudt Schiphol haar sterke punt van "alles onder een dak", dat vooral oelangrijk is voor overstappende reizigers. Hoe blijft zo'n reusachtige luchthaven in balans met het leefmilieu van de omgeving? A-pier. Met het wegvallen van de grenzen binnen Europa (1992) zullen de A- en B-pier bestemd worden voor het verkeer in de EG. De andere pieren gaan dan het niet-EG-verkeer afhandelen. standen zal het transport door het gebouw sneller moeten worden. Voorlopig wordt dat gerealiseerd door de inbouw van (bredere) rolpaden. Als het sta- ' tionsgebouw verder uitbreidt, komt er wellicht een automatisch personentransportsysteem in de vorm van een magneettrein. Met de benodigde ruimte voor zo'n systeem wordt nu al rekening gehouden. Voor de verbinding met de G-pier is een magneettrein onontbeerlijk. In het Masterplan staat de bouw van deze pier gepland na 2000.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.