+ Meer informatie

Sleutelen aan een self-made Spartan

„Een ander kwast z'n huisje of harkt de tuin, ik bouw liever een auto"

10 minuten leestijd

Een chassis, een rechtervoorscherm, een kofferdeksel, een rol vinyl, een stuurkoppeling, twee treeplanken, een voorruit... zo maar een greep uit het bouwpakket van Spartan. Mazda-werknemer Yoshimi Kanemoto haalt een koffer uit de achterbak van zijn auto. Heel gewoon, totdat de koffer opengaat... Voor 20.000 gulden en in pakweg vijftig dagen sleutelen staat deze exclusieve Engelse limousine te glimmen langs de stoep. Met twee rechterhanden, een schroevedraaier, een hamer en een sleutel zet iedereen zonder problemen z'n eigen auto in elkaar. Alleen een glunderende bestuurder wordt niet bijgeleverd. Maar die ontstaat vanzelf. ..Het is echt bijzonder eenvoudig", verklaart Spartan-importeur Wil Hartsuiker uit het Veluwse Vaassen. Een kind kan de was doen. Sinds kort is Hartsuiker importeur van Spartan-bouwpakketten. Als hobby. Maar dan wel een flink uit de hand gelopen hobby. In het dagelijks leven is Hartsuiker werkzaam bij Unive, onderdeel van verzekeringsbedrijf Het Platteland in Twello. Z'n vrije tijd vult hij onder andere met de verkoop van Engelse sportwagens. De Spartan MK 2, in bouwpakket.

Raamstijl

De Spartan is in Nederland alleen te koop in losse onderdelen. Voor een bedrag van rond de 10.000 gulden levert de Engelse Spartan-fabriek het pakket op de stoep af. Inclusief btw, invoerrechten, transport- en administratiekosten. De prijs van het pakket schommelt evenredig met de koers van de Engelse pond. Uit de 82 onderdelen, variërend van radiateurgrille tot linker raamstijl, moet uiteindelijk een complete auto te voorschijn komen. Een uit het Engels vertaalde handleiding wijst de weg.

Kanemoto brengt vervolgens zijn 50 cc koffer-car tot ontsteking. De car werd ontwikkeld in het kader van de "Ideeën Wedstrijd" van Mazda en bereikt een top van 30 km/uur. Foto's ANP

Belangrijkste onderdeel van het pakket is een fors plaatstalen chassis, gefabriceerd in de uiteindelijke vorm van de auto. Dit chassis wordt bekleed met bijgeleverde aluminium beplating. De spatborden zijn in verband met de fraaie

Actiemodel van VW: Golf Function

Sinds ruim een maand staat de nieuwe Volkswagen Golf in de showroom van de Nederlandse Volkswagendealers. Inmiddels is Volkswagens nieuwste model al enkele malen onderscheiden: eerst met het Gouden Stuurwiel en vervolgens als Auto van het Jaar 1992.

Ondanks het succes dat het nieuwe model nu al heeft, is de produktie van het voorgaande model (A2) nog niet gestaakt. In ieder geval zal dit bekende model tot midden 1992 als "Golf Function" worden geproduceerd in de Volkswagenfabriek in Mosel, bij Zwickau.

Brede band

De Golf Function beschikt standaard over de uitrusting die in het verleden door talloze Golfkopers werd besteld. Zo horen stalen velgen, in de maat 6J x 14 met blanke naafafdekking en brede banden (185/60 R 14) tot de standaarduitrusting, evenals zwarte spatbordverbredingen en dorpelbekleding èn groen warmtewerend glas.

Aan de buitenkant is deze speciale uitvoering verder herkenbaar aan de aanduiding "Function" op de C-zuilen aan de zijkant van de auto. Het interieur met stoelbekleding in "multi-color-sportkaro" past in de sportief-functionele uitstraling van deze Golf. Andere kenmerken daarvan zijn het vierspaaks sportstuurwiel en de in hoogte verstelbare bestuurdersstoel. Standaard is tevens de radiovoorbereiding met vier speakers, een zwarte telescoopantenne en ontstoring.

Schuifdak

De Golf Function wordt leverbaar in drie standaardkleuren en tegen meerprijs in drie metallic kleuren. Standaard beschikt de auto over drie deuren en een vijfversnellingbak. Naar wens kan men eventueel kiezen voor vijf portieren. Verder is de keuze in extra's beperkt tot een schuifdak.

Men kan kiezen uit drie verschillende motoren voor de Golf Function: twee benzinemotoren (1.3 I met 40 kW/55 pk en 1.6 I met 51 kW/70 pk) en één dieselmotor: 1.6 1 met 44 kW/60 pk en oxydatiekatalysator. De beide benzinemotoren zijn vanzelfsprekend voorzien van een geregelde driewegkatalysator.

Prijzen
Benzine: Function 1.31 40 kW/55 pk 5-bak 26.690 gulden incl. btw; Function 1.61 51 kW/70 pk 5-bak 27.890 gulden incl. btw. Diesel: Function 1.61 44 kW/60 pk 5-bak 31.490 gulden incl. btw. vormgeving vervaardigd uit polyester. Aluminium zou veel te duur worden. Uitdenken is hierdoor echter niet mogelijk! Bij een klein deukje moet het complete scherm worden vervangen. Kosten: een kleine 2500 gulden.

Donorauto

Het unieke van het Spartanbouwpakket is dat de auto wordt geconstrueerd met behulp van een donorauto. Deze donorauto moet een flinke rij onderdelen bieden: een voor- en achteras, de versnellingsbak, de aandrijfas, veren, schokbrekers, benzinetank, kachel, claxon, accu, snelheidsmeter, toerenteller... Als donorauto is gekozen voor Ford. Het meest geschikt is een Ford Taunus of een Ford

Spartan-importeur Wil Hartsuiker heeft zelf deze Spartan MK 2 gebouwd. Voor een 20.000 gulden en pakweg vijftig dagen sleutelen staat deze Engelse limousine te glimmen langs de stoep. Sierra. Met een beetje speurwerk levert de sloop voor een paar honderd gulden een geschikt exemplaar. Spartan zorgt voor het geraamte, terwijl een Ford de ingewanden levert.

Volgens Hartsuiker heeft de combinatie van bouwpakket en donorauto grote voordelen. Alle technische specificaties zijn daardoor nagenoeg hetzelfde als bij een standaard-Ford. „Bij de Forddealer kijken ze helemaal niet vreemd meer op als ik met m'n Spartan binnen rijd. Onder de motorkap zit een gewone Fordmotor. Hiermee creëer je een bijzondere auto met een normaal onderhoudstarief. Moet je bij Ferrari eens mee aankomen". Door het gebruik van een donorauto is de Spartan te bouwen met een 1600 motor of een 2 liter. Een bouwer kan zelf kiezen uit een vier- of vijfversnellingsbak.

Bouwkosten

In een informatiepakket rekent de Spartan-importeur potentiële klanten precies voor op welke kosten zij moeten rekenen. De eerste aanschaf is het Spartanbouwpakket voor een kleine tienduizend gulden. Voor 200 gulden wordt een oude Taunus aangesleept van de sloop. De resterende kosten, vervanging onderdelen van de sloopauto, banden en spuitwerk, bedragen samen ruim 11.500 gulden. Installeert de bouwer een katalysator, dan krijgt hij 850 gulden korting op de bijzondere verbruiks belasting. Uiteindelijk kost een 'gloednieuwe" Spartan: 20.500 gulden. „Wie z'n handen op de juiste plaats heeft zitten, beginnen de handen te jeuken voor deze prijs", verklaart Hartsuiker. Kant en klaar zou een zelfde auto minstens 65.000 gulden kosten.

Voor dik 20.000 gulden staat een zelf in elkaar gesleutelde auto langs de stoep. De bouw van een Spartan MK 2 kost minder dan twee maanden tijd. Hartsuiker heeft z'n eigen auto in een halfjaar tijd klaargestoomd, waarbij hij elke week twee dagen aan het pakket sleutelde. „Iedereen met twee rechterhanden moet dit makkelijk kunnen. Maar ben je met de elektrische bedrading niet zeker van jezelf, dan kun je beter even een monteur inschakelen". Doorzettingsvermogen is echter zeker zo belangrijk als technische kennis, verzekert hij. ledere klant krijgt desgewenst een of twee avonden begeleiding van Hartsuiker.

Typegoedkeuring

De auto heeft een type-goedkeuring van de Rijksdienst voor het Wegverkeer (RDW) gekregen. Bij de keuring werd behoorlijk enthousiast gereageerd, vertelt Hartsuiker. Bij nieuwe auto's mag hij van de RDW zelf de keuring uitvoeren. „Het grote voordeel hiervan is dat je de auto origineel kunt houden. Bovendien kun je zo voorkomen dat er scheefgroei in produkt en kwaliteit ontstaat. Een auto moet goed zijn, anders hoeft hij de naam Spartan niet te dragen, vind ik".

De import van Spartanbouwpakketten is niet in de eerste plaats bedoeld om er rijk van te worden. In feite beschouwt Wil Hartsuiker het nog steeds als een hobby. Zoals een ander z'n huis kwast of z'n tuin harkt, zo heeft hij zich in het sleutelen aan auto's gestort. „Naast een drukke, intensieve baan heb je in je vrije tijd behoefte aan de nodige afleiding. In het managementteam van ons bedrijf word je behoorlijk opgefokt. Daarom moet je aan de andere kant ook wel eens een aderlating doen. Altijd alleen je hoofd laten werken is niet plezierig. Je moet ook wel eens ontspannen, je handen uit de mouwen steken. Ik heb m'n ontspanning gevonden in tennis, wintersport en het sleutelen aan auto's".

Jeugdliefde

Wil Hartsuikers grote voorliefde voor auto's dateert al uit z'n jeugdjaren. Na de middelbare school viel z'n keus op de autotechniek. Zijn ouders waren duidelijk niet gecharmeerd van het idee om Wil na de middelbare school direct het ruime sop te laten kiezen. Hij moest eerst doorstuderen. Z'n moeder had hem voorbestemd voor onderwijzer. Zoonlief zou het beste naar de kweek kunnen. „Ik had eigenlijk helemaal geen zin om door te studeren. Uiteindelijk ben ik op de ATS-autotechniek in Apeldoorn terechtgekomen. Daar heb ik de opleiding automobieltechniek gevolgd".

Koningin en vaderland riepen Wil onder de wapenen. Als semiberoepsmilitair, motortransportofficier bij de compagnie autotransport, studeerde hij in Duitsland af als ATS'er. Na z'n diensttijd dook Wil opnieuw de autowereld in. Bij een Simca-dealer in Apeldoorn vond hij werk. „Ik liep daar met een witte jas aan, denkend er al heel wat van te weten. Je moet echter nog ontzettend veel leren". Een aantrekkelijk aanbod van een verzekeringsbedrijf onderbrak z'n automobielcarrière. Vanaf 1986 werkt Wil inmiddels bij Unive verzekeringen.

De grote liefde voor auto's verdween echter niet. Enkele jaren geleden wist Wil een aardig autootje op de kop te tikken. Merk: Spartan. Een oorspronkelijke Engelse oldtimer. Wist hij echter veel. „Ik had er nooit van gehoord. Het was een onooglijk ding, dat helemaal in de prak zat". Na een grondige restauratie ging Hartsuiker op aanraden van z'n vrienden met de auto terug naar Engeland. „Tot mijn eigen grote verbazing won ik met m'n gerestaureerde Spartan de eerste prijs op het concour d'Elegance en de eerste prijs van de nationale en internationale deelnemers". Drie keer daarna sleepte hij opnieuw een prijs in de wacht.

Jongensdroom

Ambitie kan Wil Hartsuiker niet worden ontzegd. „Ik heb altijd een jongensdroom gehad om zelfs nog eens een auto te construeren, en om het beter te doen dan de fabriek. Want aan elke auto mankeert wel wat". De gerestaureerde Spartan waarmee hij in 1989 het concours in Engeland won, was echter nog steeds het produkt van een ander. Dat werd anders toen de directeur van de Engelse Spartan-fabriek hem vroeg zelf een nieuwe Spartan te bouwen.

„Na diepgaand beraad heb ik uiteindelijk ja gezegd. Want zoiets kost je natuurlijk ontzettend veel vrije tijd. Toch kwam die jongensdroom weer boven, het bloed kruipt waar het niet gaan kan. Alle vrije tijd die ik had, heb ik erin gestoken. Vakanties opzij, wintersport aan de kant, tennis... Heel fanatiek ben ik begonnen. Dat resulteerde ten slotte in een nieuwe Spartan. Een volwaardig Engels

In het fabrieksontwerp heeft '^ Hartsuiker zelf enkele wijzigingen aangebracht. Op aanwijzing van de Vaassense 'verzekeringenboer' heeft de Engelse fabriek deze veranderingen ook in het eigen ontwerp aangebracht. Toen de car rijklaar was, vroeg de directeur van de Engelse Spartanfabriek of Wil Hartsuiker niet de auto's voor hem wilde importeren naar Nederland. „Ik heb een goedbetaalde baan. De noodzaak was daarom niet aanwezig. Toch heb ik uiteindelijk toegestemd. Maar wel op basis van de voortzetting van het hobbymatige. Niet commercieel", benadrukt jHartsuiker. Volgens eigen zeggen is II hij promotor van het pakket en de -• auto als zodanig, maar niet van een bedrijf.

Bezeten van auto's

De hobby-importeur verklaar voorlopig niet z'n beroep van de import te willen maken. Eerst even een pas op de plaats. „Op den duur moet blijken of hier toekomst in zit of niet. Zelf ben ik enthousiast genoeg. Maar andere mensen moeten worden overtuigd. Samen met m'n vrouw zal ik moeten bekijken of er überhaupt levensonderhoud in zit. Maar dat heeft ook gevolgen voor de prijsstelling. Moet je ervan rondkomen, dan moet je tegelijk een bepaalde omzet en winst halen".

Hartsuiker zegt de auto niet het belangrijkste te vinden. „Ik wil ermee rijden en ik wil ervan genieten. De contacten in een op te richten club zijn voor mij echter veel belangrijker. Mensen zijn toch veel interessanter dan auto's?! Dat is mijn uitgangspunt", verklaart Hartsuiker. „Elke week poetsen? Nee, die tijd heb ik gehad. Hij wordt schoongemaakt en in goede conditie gehouden, maar daar houdt het voor mij mee op".

Aan de andere kant: „De Spartan is voor mij echter belangrijker dan dat ik enkele dollartekens toevoeg aan mijn bankrekening. Als je de auto in het echt ziet, begrijp je wat ik bedoel".

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.