+ Meer informatie

Incident boven Londen fout KLM-bemanning

Brits onderzoek naar bijna-botsing 1996

2 minuten leestijd

Het bijna-ongeluk waarbij een KLM-vliegtuig op 12 november vorig jaar boven Londen te dicht boven een Scandinavisch toestel cirkelde, was te wijten aan een procedurefout in de KLM-cockpit. Dat concludeert de officiële Britse commissie AAIB, die incidenten in het Britse luchtruim onderzoekt.

De KLM bevestigde gisteren dat de regels in de cockpit niet correct zijn opgevolgd en zegt daar in het vervolg strenger de hand aan te zullen houden. ,,We nemen aanbevelingen die de veiligheid vergroten altijd over", aldus een woordvoerder.

De Boeing-737 met 60 passagiers aan boord wachtte aan het einde van de middag op toestemming om op Heathrow Airport te landen. Tijdens het cirkelen boven Londen kreeg het toestel van de verkeersleiding opdracht om op 15.000 voet te gaan vliegen. De copiloot meldde wel de correcte hoogte aan de verkeerstoren, maar ging per ongeluk 1000 voet (300 meter) lager vliegen.

Volgens de regels moeten beide piloten in de cockpit een instructie voor een nieuwe vlieghoogte aan elkaar doorgeven, zodat ze elkaar kunnen controleren. De eerste piloot was echter op dat moment in strijd met de procedures de passagiers aan het toespreken, waardoor de copiloot de hoogte niet doorgaf en de fout onopgemerkt bleef.

Pas toen in de verkeerstoren een waarschuwingssysteem in werking trad, bleek dat de KLM-Boeing slechts met 30 meter hoogteverschil boven een eveneens rondcirkelend Skandinavisch vliegtuig vloog. De horizontale afstand tussen beide toestellen bedroeg toen rond de 700 meter. Het KLM-toestel kreeg opdracht op te trekken en deed dat, waardoor een botsing werd vermeden.

Geen sancties

In het Britse rapport wordt KLM opgedragen haar regels te verscherpen, zodat beide piloten met het vliegen bezig zijn als er een opdracht van de verkeerstoren binnenkomt. De KLM spreekt de vliegers wel aan op hun gedrag, maar legt hun geen sancties op.

De luchtvaartmaatschappij had al eerder besloten haar toestellen in 1998 met een elektronisch antibotsingssysteem uit te rusten.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.